Annons

Bisysslor under körning - vad är okay egentligen?

1
Delad från "Telefonhållartråden" på annan plats i forumet / Swedefe

CrazyChriz skrev:Har lite emot att ha luren på höger sida, sitter gärna å pillar på ett sms samtidigt som jag vill kunna växla med höger hand, så jag har en riktigt shysst sugkoppshållare som sitter längst ner till vänster i rutan vilar lite på panelen å ligger perfekt när man har vänster hand kl 9, tjohh..

sitter gärna å pillar på ett sms samtidigt som jag vill kunna växla med höger hand
- Vem kör under tiden? För du sitter väl inte och SMS:ar under tiden du kör? :shock:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

4
Okey där kom skinkmackan, men jag saknar fortfarande tidningen slarver där!

Har faktiskt en annan "uppfinning" som är ännu bättre och som garanterat eliminerar risken för: hjärtinfarkt, smörfläckar på tidningen/kläderna när man äter, läser,sms:ar, samtidigt som man kör bil.

Bild
Bruksanvisning: 1. Lägg dina bilnycklar i boxen alt. sälj bilen. 2. Om du trots allt behåller bilen - gå till nästa punkt 3. Lås därefter in boxen i ett kassaskåp och kasta bort nyckeln till skåpet. 4. Träna att stiga upp tidigare på morgonen,ät frukost i lugn och ro, slötitta gärna lite i tidningen, kolla mobilen och skicka ev. sms innan du går till hållplatsen för att åka kollektivt till jobbet.

STORT tack på förhand från oss alla andra som koncentrerar :shock: oss på trafiken. :wink:

Ha ha god damn va fegt!

5
Kommer ju snart att lämna sms till att skriva e-post direkt under körningen istället, hellst ska man köra lite för fort också, man gör alldeles för lite under körningen nuförtiden, kommer senare att installera ett 42 tums plasma i fram istället för framrutan och kameror som övervakar trafiken framför och varnar om det skulle dyka upp en vägsnigel i vänster körfält, så man kan titta på film i lugn och ro menaja, he he..... SMS a mera, föresten sms är ute, MMS är det som är cool!

Kör om i trafiken.. Hellst på höger sida :twisted:
// Chrille

6
Hmm...

Testify!
Det händer ärligt talat att jag läser tidningen under bilkörning!

I vart fall på motorväg, och när Polisen är ute och larvar med hastighetskontroller på dessa 110-sträckor så, faktiskt, kan det tänkas att jag kopplar på farthållaren på laglig hastighet och plockar fram något att läsa för att inte ledas ihjäl när jag inte längre får köra efter eget huvud!

Korkat?

Tja, i jämförelse med de som kollar på DVD-filmer medans dom kör, stirrar sig blinda på den nya navigatorn, redigerar adressboken i telefonen, byter sim-kort för att svara på mess från älskarinnor eller rent av fyller i besöks- och försäljningsrapporter på PCn/palmen så känns det som jag ligger i lä; jag är "quickreader" som bara genom att låta blicken studsa på raderna ändå lyckas tillgodogöra mig 90 % av innehållet i texten.
Blicken är aldrig borta från vägen mer än några få sekunder åt gången, och jag läser max tabloidformat för att inte skymma sikten... :mrgreen:

Jag fyller inte hela vindrutan med en gammal papperskarta som man ser ibland, och jag har inte riggat ett pocketboksställ på svanhalsarm som jag sett andra göra...

Ovanan att läsa tidningen under färd lade jag mig till med under sent sjuttiotal när jag var tidningsbilskusk - har väl lagt styvt en kvarts miljon mil bakom mig sedan dess - dock inte alla med tidningen uppslagen. :P

Jag föredrar nämligen att köra bil - att sitta och vara alert i 100 passar mig betydligt bättre än att ligga och lunka med lastbilarna i 90 - men när Harry Haffa kör sina kampanjer är det faktiskt enklare att koppla snabeln i svansen på lastbilen framför och leka "baby elephant walk."

Dum di dum tum tum tum dum dum diirum...

Visst - hugg gärna huvidet av mig för denna öppenhjärtlighet, men kom inte att säg att exempelvis BMWs "I-drive" drar mindre uppmärksamhet från förarens primära uppgifter - speciellt inte som åtskilliga viktiga funktioner hos bilen faktiskt skall manövreras över denna vettlösa menystyrning.
Dessutom finns det inget som skrivs i en svensk dagstidning som skulle kunna få upp adrenalinnivån hos en genomsnittlig svensk på det sättet som det vansinniga upplägget i "I-drive" gör...

Lägg därtill att moderna tyska bilar utrustas med diverse hjälpprogram som distansmätande och interaktiv farthållare, samt "nödbromsassist" som med radarhjälp håller koll på vad bilarna framför håller på med, och initierar inbromsningar innan föraren gör det!!!

Inte ens körfältsplaceringen är förarens sak längre, om man kör Citroën eller (snart) Volvo - som dessutom tar på sig ansvaret att väcka föraren om han somnar!!!

Med denna utveckling - driven av biltillverkarna och applåderad av myndigheterna kommer vi att få se fler zombier ute på vägarna som åker bil istället för att köra dem!

Önskvärt?
Jag vet vad jag tycker, men jag är ett gammalt surkart som inte självklart hyllar digital teknik så länge den analoga kan hävda sig - och som absolut vill ta ansvar för mina egna handlingar!!!

Readfe

Re: Bisysslor under körning - vad är okay egentligen?

7
nimbusen skrev:Delad från "Telefonhållartråden" på annan plats i forumet / Swedefe

CrazyChriz skrev:Har lite emot att ha luren på höger sida, sitter gärna å pillar på ett sms samtidigt som jag vill kunna växla med höger hand, så jag har en riktigt shysst sugkoppshållare som sitter längst ner till vänster i rutan vilar lite på panelen å ligger perfekt när man har vänster hand kl 9, tjohh..

sitter gärna å pillar på ett sms samtidigt som jag vill kunna växla med höger hand
- Vem kör under tiden? För du sitter väl inte och SMS:ar under tiden du kör? :shock:
Du har väl inte glömt bort han Sven Gren med sitt extraben? :roll: :roll: :roll: :roll: :wink: :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
:D Snart är klockan 24:00 och då är det väl tillåtet med en rak höger?
:roll: :roll: Annars inbjuder ju själva ämnet till slag under bältet. :shock:
:D Eller skämt under bältet! :shock:

Petroff

9
Ärligt!

Åtskilliga länders lagstiftare tror att risken för distraktion är borta bara genom att föraren inte tillåts "hålla handen" medans denne talar i telefon - trots att undersökning efter undersökning visar att det är just själva samtalet - interagerandet med någon i ett annat "rum" som drar upp reflextid och skärmar av uppmärksamhetområdet!!!

Och - om vi skall begränsa oss till bara telefonsamtal; villket är värst för trafiksäkerheten?
Feppla runt i telefonens telefonbok efter det nummer man skall ringa <-> leta efter lösa lappar för att sedan slå numret manuellt <-> eller låta irritationen stiga medans man väntar på att bli uppringd...?
(Det finns sådan som på allvar hävdar att dom aldrig ringer ett samtal från bilen, utan bara tar emot inkommande samtal - och därför är myycket mer omdömesgilla förare...) :roll:
Snåljåpar ligger närmare sanningen enligt mig... :mrgreen:

Vi kan utrusta våra bilar med ohyggligt mycket elektronisk distraktionskraft, och använda all denna datakraft sanslöst fel - utan att egentligen tänka på det!

Visst är det ett ämne värt att diskutera?

Swedefe

10
Enligt min mångåriga erfarenhet av bilkörning i Sverige och Europa, så är majoriteten av bilförare inte är skapta för att klara av att "feppla" med annat typ: mobilen, Cd-spelaren, plocka upp glödande fimp från golvet, jaga flugor etc. d.v.s. Allt som inte rör själva bilkörningen. Vissa klarar ju knappt av detta ens.
Värsta sorten - är "mobilsnackare bakom ratten" å dessa borde ta mig faen förbjudas!!! Ligga bakom "en sån" i stan.... :evil: Han/hon sitter där med senaste fånen i örat och lusar fram i c:a 20 km/tim, skiftar när som helst fil och tydligen så inne i sitt oerhört "viktiga" samtal att backspegel och övriga trafikanter inte längre existerar i vederbörandes närminne. Dessutom brukar den sorten puckon inte ens förstå varför man ligger bakom å tutar eller viftar att han/hon skall köra åt sidan för att släppa oss andra som kör bil istället för att sitta å snacka skit.

-OBS!
Jag skrev DE FLESTA - så de gäller alltså INTE mig.. :roll:

11
??? Å vart kom uttrycket att karlar bara klarar av att göra en sak i taget??
Ni verkar ju kunna göra både det ena och andra under bilkörning... :shock:

Stahl

12
Hej stahl

- Nu snackar vi ju om allvarliga saker och ente nöjen typ 5+1, é ju en jäkla skillnad. Ren "nöjeskörning" är dock troligtvis enda undantaget från påståendet att vi killar har > Non simultan capacitet och gäller alltså inte för "mobilsnackaren". :lol: :lol:

13
Jag är nog benägen att hålla med Swedefe om att det är telefonsamtalet i sig som är distraherande, inte manöverandet av apparaten (telefonen, alltså) - så jag både tar emot och ringer samtal medan jag kör.
Men telefonsamtal ska vara korta, typ "Köp en liter mjöl å en säck potatis!" - blir det några längre utläggningar så föredrar jag att sitta i en stillastående bil.

Kan inte låta bli att jämföra med att sitta som förare av ett flygplan - då måste man ju prata i "telefon" dvs radio samtidigt som man manövrerar maskinen och håller den på rätt köl och rätt höjd (två olika roderfunktioner i ratten, två roderpedaler, plus gasreglage som sköts med handen), håller koll på var man är, läser kartan, spanar av himlen efter andra flygande farkoster (det är förstås inte lika trångt som på landsvägen, men när dom kommer så kommer dom ibland fort...).

Med andra ord: Kan man hantera detta, så funkar det nog med ett och annat telefonsamtal medan man kör bil. Så det där med bristande manlig simultankapacitet tar jag med en nypa salt - jag tror att i den mån det brister är det individuellt betingat och oberoende av kön.

Nu är det dags att kasta ut en brandfackla i ett helt annat ämne:
Majoriteten (nåja, många) av dagens körkort borde aldrig ha utfärdats - och den åsikten har inte ett dugg med mobiltelefoner att göra.
Vad jag menar är att det finns alltför många ute på vägarna som inte har en aning om vad dom egentligen håller på med. Dom kan inte hålla rak kurs, eller dom vet inte var bilen börjar och slutar, kan inte avgöra varken var höger- eller vänsterhjulen befinner sig, har inte den blekaste aning om vad reaktionstider och bromssträckor handlar om, har glömt nästan allt dom en gång lärde sig om trafikregler och vägmärken, osv osv osv.
Å dom ska jag tvingas umgås med ute på vägarna. Jag är tvungen att inte bara framföra min egen bil utan också i praktiken många av medtrafikanternas dvs utgå från att varje medtrafikant saknar varje form av omdöme och kunskaper om sin roll i trafiken (eller möjligen läggs dom kunskaperna etc i bagagerummet innan man sätter sig vid ratten). Yrkesförarna är som regel bättre - men inte alltid.

:twisted: :twisted: :twisted: /BengtB

14
Bra exempel fick vi ju i programmet "värsta bilförarna"....

Men på tal om mobiler... tillhör ni då kategorin av människor som fått "mobiltummar"? Dvs ni håller mobilen och tummen vet exakt var alla siffror etc är utan att man behöver titta på mobilen... se på alla ungdomar...de har mobiltummar och då är det ju ingen konst att SMS:a när man kör... :? Jag har det inte så SMS:ar gör jag stillastående...och det kan ju bli fel det med kom jag på.....

:wink:
Stahl

15
Härligt Bengt !
Äntligen en som tar upp detta, alltid aktuella ämnet! Håller fullständigt med dig i din beskrivning av, allt tyvärr för många, rent ut sagt "dåliga" förare på våra vägar. Anledningen till deras beteende i trafiken kan iofs. bero på många faktorer typ: p.g.a. åldrandet fått sämre syn, hörsel och reaktionsförmåga, ovana/kör för sällan med nya/gamla bilen som man dessutom tror behöver lika stor plats som en långtradare - ja listan kan göras hur lång som helst.

Därför tycker jag att obligatorisk läkarintyg, körgårdtest/stadkörning med lite teori under övervakning av bilinspektör, ex.vis var 5:e år kanske inte vore så dumt? :shock:

Sen skall man ju inte heller glömma av att bland alla bilar på våra vägar, finns bilar vilka framförs av förare som är påverkade av alkohol, narkotika, mediciner och andra droger, akut sjuka + alla dessa som saknar körkort. :evil:

Huuaanimej nu blev det så mycket att jag näst intill skrämt upp mig själv. Vete 17 om man vågar ge sig ut med bilen igen.... :lol: :wink:
Senast redigerad av nimbusen den 12 jan 2006, 17:39, redigerad totalt 2 gånger.