Hmm...
Testify!
Det händer ärligt talat att jag läser tidningen under bilkörning!
I vart fall på motorväg, och när Polisen är ute och larvar med hastighetskontroller på dessa 110-sträckor så, faktiskt, kan det tänkas att jag kopplar på farthållaren på laglig hastighet och plockar fram något att läsa för att inte ledas ihjäl när jag inte längre får köra efter eget huvud!
Korkat?
Tja, i jämförelse med de som kollar på DVD-filmer medans dom kör, stirrar sig blinda på den nya navigatorn, redigerar adressboken i telefonen, byter sim-kort för att svara på mess från älskarinnor eller rent av fyller i besöks- och försäljningsrapporter på PCn/palmen så känns det som jag ligger i lä; jag är "quickreader" som bara genom att låta blicken studsa på raderna ändå lyckas tillgodogöra mig 90 % av innehållet i texten.
Blicken är aldrig borta från vägen mer än några få sekunder åt gången, och jag läser max tabloidformat för att inte skymma sikten...
Jag fyller inte hela vindrutan med en gammal papperskarta som man ser ibland, och jag har inte riggat ett pocketboksställ på svanhalsarm som jag sett andra göra...
Ovanan att läsa tidningen under färd lade jag mig till med under sent sjuttiotal när jag var tidningsbilskusk - har väl lagt styvt en kvarts miljon mil bakom mig sedan dess - dock inte alla med tidningen uppslagen.
Jag föredrar nämligen att
köra bil - att sitta och vara alert i 100 passar mig betydligt bättre än att ligga och lunka med lastbilarna i 90 - men när Harry Haffa kör sina kampanjer är det faktiskt enklare att koppla snabeln i svansen på lastbilen framför och leka "baby elephant walk."
Dum di dum tum tum tum dum dum diirum...
Visst - hugg gärna huvidet av mig för denna öppenhjärtlighet, men kom inte att säg att exempelvis BMWs "I-drive" drar mindre uppmärksamhet från förarens primära uppgifter - speciellt inte som åtskilliga viktiga funktioner hos bilen faktiskt skall manövreras över denna vettlösa menystyrning.
Dessutom finns det inget som skrivs i en svensk dagstidning som skulle kunna få upp adrenalinnivån hos en genomsnittlig svensk på det sättet som det vansinniga upplägget i "I-drive" gör...
Lägg därtill att moderna tyska bilar utrustas med diverse hjälpprogram som distansmätande och interaktiv farthållare, samt "nödbromsassist" som med radarhjälp håller koll på vad bilarna framför håller på med, och initierar inbromsningar innan föraren gör det!!!
Inte ens körfältsplaceringen är förarens sak längre, om man kör Citroën eller (snart) Volvo -
som dessutom tar på sig ansvaret att väcka föraren om han somnar!!!
Med denna utveckling - driven av biltillverkarna och applåderad av myndigheterna kommer vi att få se fler zombier ute på vägarna som
åker bil istället för att köra dem!
Önskvärt?
Jag vet vad jag tycker, men jag är ett gammalt surkart som inte självklart hyllar digital teknik så länge den analoga kan hävda sig - och som absolut vill ta ansvar för mina egna handlingar!!!
Readfe