Hej.
Egentligen samma fråga om att jag ska köpa en beg santa fe 06.
Bilen som jag tittat på är en 06 som gått 9000 dryga mil, se mitt förra inlägg " http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=3539"
Som sagt bilen har gått nästan 10 000 mil och kamremmen är inte bytt, jag ska lägga handpenning imorgon på bilen så jag skulle gärna vilja ha ett par sista råd om ni orkar.
Jag köpte aldeles nyss "vi bilägares" beganganat guide och i den står att läsa: att hyundai har gått ut med att man ska byta kamremen redan vid 6000 mil speciellt när det gäller V6:or.
annars är risken att den "kuggar över"
Och vad händer om den skulle "kugga över"
Är detta någon som vet nåt om.
Är motorn slut då eller.
Och om kamremmen har "kuggat över" är det något man kan veta av eller känna vid en provtur eller kontrollera.
140 000:- är mycket pengar för mig så jag tar gärna alla råd jag kan få.
Mvh Staffan
Vill gärna ha svar, snälla många av den sorten.
Mvh Staffan
Annons
3
Hej, rådet om byte av kamrem vid 6000 mil gäller Santa Fe SM (gamla modellen) och då enbart 4-cyl bensin (2,4 liters). Från början var bytesintervallet 9000 mil, men kamremmen höll inte så länge. Då bytte Hyundai intervall till 6000 mil.
För Santa Fe CM (nya modellen) så gäller kamremsintervall 9000 mil för 2,7 liters bensin.
Parentes, Från årsmodell -10 (CM facelift) så är det nya motorer (bensin o diesel) och drivlina. Dessa motorer har kamkedja som har en mkt lång livslängd, i princip obegränsad.
För Santa Fe CM (nya modellen) så gäller kamremsintervall 9000 mil för 2,7 liters bensin.
Parentes, Från årsmodell -10 (CM facelift) så är det nya motorer (bensin o diesel) och drivlina. Dessa motorer har kamkedja som har en mkt lång livslängd, i princip obegränsad.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
5
Konstigt, kör ni sämre i Norge och sliter på bilenvegard skrev:På SM, med dieselmotor skulle reima skiftes på 10500 mil i norge, mens det i øvrige land var 12000 mil som gjaldt.
På CM, diesel (155 hk) var det 12000 mil.
( love Norge )
6
Har og lurt på dette, men har fått to forskjellige svar på dette.... tror kansje på det ene svaret enn på det andre...starre skrev:Konstigt, kör ni sämre i Norge och sliter på bilenvegard skrev:På SM, med dieselmotor skulle reima skiftes på 10500 mil i norge, mens det i øvrige land var 12000 mil som gjaldt.
På CM, diesel (155 hk) var det 12000 mil.![]()
![]()
( love Norge )
Svar en:
var at serviceprisen blir så svært høy i norge på 12000 mils servicen om reima skal tas da, det er flere andre dyre ting på den, så derfor ble den reima flytta til 10500 service'n hvor det i utgangspunktet er en relativt liten service
Svar to:
Med norsk klima og kulde, er utsettes reima lokalt for svært store belastninger og derfor kortere levetid, og det ble derfor besluttet å flytte reimskiftet fram til 10500 mil.
Svar to tror jeg er bare tull, og noe en bare har tenkt ut selv.... for vintrene er da jammen like harde i sverige og Finland....
Svar en, tror jeg på..... et reimskifte her, ligger nå på ca 15.000 Nkr på en diesel