Annons

Nedmontera/monera innertak

1
Hej,

Jag såg tråden om lösa rails. Jag har fått samma problem på min -07'a. Är det någon som har instruktioner hur mna monterar ned innertaket för att komma åt att sätta nya brickor och låsmuttrar på rail skruvarna?

Tacksam för alla tipps för nu är det minus på raparationskontot :( men det beror mest på 2:a bilen som är en Seat :D Eller någon i Sthlm som ni rekommenderar att göra jobbet?
Tack på förhand!
/Daniel
Annons

2
Hej å välkommen hit!

Att ta ner innertaket på en CM är inte helt enkelt.

Tydligen måste man ta bort plastklädseln runt rutorna och "B-stolpen" först och för att kunna ta bort dessa behöver man sannolikt riva ut halva inredningen.

Det kan vara frestande att försöka lirka ut taket ändå, men tänk på att det är som en kartongskiva som gärna viker sig. Dvs har den en gång vikt sig är det omöjligt att få den snygg igen.
Bild
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

3
Tack för infon, Anders,

Ja, man drar sig för att sätta igång... jag skall ta in lite offerter på att leja ut jobbet men det ser ut som det blir lite arbetstid á xxxkr/timme :cry:

Får se om det svider tillräckligt, eller om jag känner mig övermodig så att jag ger mig på det själv.

Jag återrapporterar :D
/Daniel

4
Hejåvälkommen DanielSF! :D :D

Tyvärr är rivning av innertaket inget höjdarjobb. Jag har kollat på hmaservice.com och det är fråga om att riva bort stolar, sidopaneler + solskydd mm utöver innertaket. Sen sitter det en del krockkuddar och gardiner "överallt".

Tänk på att du behöver utrymme motsvarande nästan två garageplatser för att fixa jobbet.

Skickar länkar till din mail från HMAservice.

Om du bangar så kolla med en aukt verkstad eller en dokumenterad kunnig plåtverkstad som kan Santa Fe CM.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Tack Clas!
Spännande literatur :-) Jag inväntar lite offertförfrågningar från aukt verkstäder. Men under tiden skall jag definitivt studera detta. Det verkar görbart, men ganska mycket pyssel! Jag avrapporterar.
/Daniel

6
Tips. När allt är rivet. Se till att dra en extra kabel för backkamera som kan placeras tex i ena nummerskyltbelysningen. Det finns länk på forumet till den typen av kamera men hittar den inte just nu.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

7
ClasseClas skrev:Tips. När allt är rivet. Se till att dra en extra kabel för backkamera som kan placeras tex i ena nummerskyltbelysningen. Det finns länk på forumet till den typen av kamera men hittar den inte just nu.
Jag fick inkopplat laddnings el till husvagnen, och ny kontakt. Slulle venta på bilen.... Bra att jag hade med datorn! Det var ett jättejobb, och taket måste ned. Hyundai hade bestämat att sådanna kabler skulle dras över taket. Snyggt jobbat, men vilket jobb! Om du tar ned taket, tenk efter vad du kan behöva i framtiden.... :-)

Mvh.
Rolf

...nu är det gjort...

8
Efter lite tvekande gjorde jag det själv och det var ganska intressant... :) Slutsatsen är att om offerten från verkstan, som i mitt fall, är 5000:- så kan man göra det själv, men det är inte helt enlkelt. I monteringsanvisningarna från Clas fick jag en viktig inblick i jobbet. Jag valde att satsa på att ta en sida i taget och däremed inte behöva tömma hela bilen på inredning. Jag kunde göra jobbet uta att ta ut stolarna.

1. Jag började med att plocka bort tröskeln i bakluckan för att kunna montera ur lådan för domkraft mm (jag har en sjusitsig...). Bänd loss försiktigt, så att de inte spricker.
2. Sedan tog jag bort tröskeln i bakdörren. Även den bänds loss försiktigt.
3. Därefter kunde jag börja lossa innersida av bakre hjulhus. Jag låtsade plastknoppen för lastnät fäste samt de nedre skruvarna (längs golvet under bakre stolsraden, 2st).
4. Nu kunde jag börja lossa sidan försiktigt genom att bända med bred mejsel samt använda försiktig handkraft. Man kan även lyfta bort dörrlisten i baksätet för att lättare lossa sidan. Man kan även lossa luckan vid "tanklocksnödöppnaren" för att komma åt att dra loss sidan. Sidan behöver inte tas bort men lossas så att man kommer åt skruvarna för stolpinsidorna så att de kan skruvas bort. (Kort kryssmejsel är bra att ha)
5. När sidan är lossad kommer man åt skruvarna som håller insidorna på stolparna och kan man lossa dessa. På den bakre stolpen ("D", mellan baklucka och sista förster sitter 3 kantskruvar (jag såg bara 2 :( så jag fick en spricka...). Jag lossade även övre bältefäste och skruven bakom "AirBag" brickan (lossa brickan försiktigt för den sitter med en nylonstträng på baksidan).Sedan kan dessa stolpinsidor (på "C" (som har en skruv i underkant och en under "Airbag" brickan) och "D" stolpen bändas loss försiktigt.
6. För att kunna lossa "B" stolpens insidabehöver nedre insidan lossas för att först. Lossa nedre bälttesfästet och dörrlisterna från tröskeln och uppåt. Sedan kan man försiktigt bända loss denna.
7. Därmed friläggs den övre stolpinsidan som bara sitter med en skruv under "Airbag" knappen. När den lossats kan man bända loss även denna.
8. Kvar är nu bara vindrutestolpen och den siter men den skruv under "airbag" knappen och sedan kan den bändas loss.
9. nu är hela innertak-kanten frilagt och taken kan börja lossas. Börja bak men lampa (sitter med 2 skruvar under glaset), kopla ur strömkontakten och lossa "tryckknappar" vid bakluckan. Tryckknapparna sitter hårt och "smular" en del när de bänds ut (men två breda mejslar från var sida...)
10. Lossa sedan alla hantag längs sidan du vill ta den. De sitter med två skruva var.
11. Sidoinnebelysningen i baksätet behöver inte lossas men den centralt placerade innebelysnigen måste låssas. Under glaset sitter 2 skruvar.
12. Låssa även belysning och "glasögonhållare" vid vindrutan. Sitter med 2 skruvar i framkant (fäll ut innerbackspegeln för att komma åt skruvarna)
13. Lossa solskydden (2 skruvar) samt koppla ut kontakt till "sminklampan". Låssa även andra fästet till solskyddet (1 skruv i framkant samt en "Tapp" att lirka ut.
14. "Tryckknappen" under solskyddet (samma variant som vid bakluckan.
15. Nu kan du komma åt de tre muttrar pinnbultar från railsen som behöver nya brickor och muttrar. Jag valde bricka, låsbricka och nylock mutter. Borde hålla...

Detta tog ca. 2 timmar. Sedan var det att plocka tillbaka allt i omvänd ordning och fortsätta med nästa sida. Jag fick två sprickor i plastinredningen men de syns knappt när det återmonterats... och det var värt 5000 pix :D

Have fun!
/Daniel

PS. Jag passade på att byta båda krängningshämmarna efter tipps på detta forum så nu är bilen tyst, stabil och inget "klånkande" från motorrummet :)

9
Notera att lådan för domkraf mm. sitter med två skruvar. Försök få tag på monteringsanvisningar innan ni börjar rota själva, för det är lätt att missa en skruv och då spricker det...
/Daniel

10
Klart imponerande att du gjorde jobbet själv! :D

Varför hade railsmuttrarna lossnat? Vad är din uppfattning?
Toyota Auris 1.8 HSD -13

11
Det var Hyundais standard muttrar med integrerad bricka (samma som sitter på utsidan/ovansidan vid bakre railfästet). Den har ingen nylonpackning och inget "locktight", eller låsbricka har använts. Sedan har jag kört med takbox i flera månader, så det har nog skapat "vibrationerna" som gängat av muttrarna...
/Daniel