Annons

Kamremsbyte

1
Köpte en V6-02 i år och stortrivs med denna "amerikanska" korean. Bilen har nu gått ca 6000 mil och jag misstänker att det drar ihop sig till kamremsbyte. Är det nån som vet när det ska göras och vad det kostar? :?:
För övrigt kul med ett Forum för oss med Santor.
Annons

2
För att få exakta uppgifter vad som gäller din bil bör du tala med en auktoriserad verkstad, men här följer våra "grundtips":

Vid introduktionen hade både 2,4 och 2,7 en bytesintervall om 9,000 mil, men 2,4 fick efter ett tag sin sin förkortad till 6,000 mil.

Diesel byter sin rem vid 12,000 mil.

Lite vägledning om servicekostnader för just 2,7 V6 håller vi på att bygga upp i denna tråden:

http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=400

Komplettera gärna med de kostnader du själv haft hittills så blir bilden tydligare for andra bilägare och spekulanter.

Mycket nöje här på forumet!

Swedefe

3
Snabba svar här.....

Hittills har jag klarat mig utan servicekostnader eftersom en kompis med verkstad fixar sånt åt mig. Eftersom han inte är auktoriserad Hyundaiare så vill han inte byta kamremmen åt mig, men han sa att det förmodligen blir rätt dyrt.......

Jag har förstått att runt 9000 mil så ska V6:an "rembytas", frågan är bara hur mycket det ska svida i plånboken.

5
Skrev liknande i förra tråden om kamremsbyte men skriver det här med.

Efter att hyundai har haft för många ras på sina 2.4 liters motorer så drog dom ner intervallerna för byte av kamrem till 6000 mil.

Alltså:
V6 ska bytas vid 9000 mil och 2.4 ska byta vid 6000 precis vad Swedfe har sagt.

Låt ingen annan få dig att tro annat eftersom det är detta som stämmer. pungt.

Njäe min ska bytas vid 9000

6
Va precis inne på Haglund i Sätra å provkörde en ny Santa, gick fint, frågade lite om inbyta av min 2.4 01 Exlusive, han informerade om det väntande kamremsbytet på 9000 mil, drog ner inbytetspriset med 10000 direkt ha ha skulle få ca 90000 för min då... Dé kan han GLÖMMA, ska nog få till ett billigare byte än 10000 iaf!! Hade // Chrille

Deikoo skrev:Skrev liknande i förra tråden om kamremsbyte men skriver det här med.

Efter att hyundai har haft för många ras på sina 2.4 liters motorer så drog dom ner intervallerna för byte av kamrem till 6000 mil.

Alltså:
V6 ska bytas vid 9000 mil och 2.4 ska byta vid 6000 precis vad Swedfe har sagt.

Låt ingen annan få dig att tro annat eftersom det är detta som stämmer. pungt.
// Chrille