På min Santa sitter det Kumho radial 98 däck, förmodligen orgina.
Jag tycker att dom för ett jäkla oväsen i cupén och undrar om fler än jag är av samma åsikt.
När och om jag ska byta däck vad anser ni att jag ska köpa för märke för att få tystare gång.
Tacksam för åsikter.
Mvh/Urban
Annons
Re: Störande däckljud.
2Har vel ei erfaring med at det er noe mere støy i de dekkene når de er mer enn halvslitt.umeubbe skrev:På min Santa sitter det Kumho radial 98 däck, förmodligen orgina.
Jag tycker att dom för ett jäkla oväsen i cupén och undrar om fler än jag är av samma åsikt.
När och om jag ska byta däck vad anser ni att jag ska köpa för märke för att få tystare gång.
Tacksam för åsikter.
Mvh/Urban
Michelin har jo rimelig stillegående dekk, men de er jo og noe mykere i gummien, og har derfor noe mindre levetid, men og en høyere pris.
3
Hej och tack för svar vegard.
Det är lite märkligt nu när du nämner det. När jag bytte till sommardäck härom dagen märkte jag att framdäcken är mera slitna än bak. Det är lite för tidigt att byta redan nu kanske, men det är bra att få lite input till det är dax att köpa nytt. Hoppas att fler tycker till om bra sommardäck.
//Urban
Det är lite märkligt nu när du nämner det. När jag bytte till sommardäck härom dagen märkte jag att framdäcken är mera slitna än bak. Det är lite för tidigt att byta redan nu kanske, men det är bra att få lite input till det är dax att köpa nytt. Hoppas att fler tycker till om bra sommardäck.
//Urban
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005
6
Har du en med viscosekobling til firetrekken, så står det et stykke om dette i instruksjonsboka, og at fram og bakhjul bør skifte plass ved et visst ant km. Dette er fordi om framhjula har mindre diameter, så strammer viscosekoblingen seg, da den reistrerer dette på samme måte som ved hjulspinn. På en bil med TOD, feks VGT, er ikke dette så viktig, da den jobber på en annen måte.
8
Har du en 125 hk diesel (VGT) eller 3,6 bensin (denne er vel ikke solgt ny i norden), har du en TOD, Har du 112 hk diesel, 2,4 bensin, 2,7 bensin, har du viscosekobling. 2,0 bensin, fantes vel kun som 2WD, og har en tomme mindre hjul og enn 4x4 utgavene.umeubbe skrev:Jag vet faktiskt inte vad jag har för typ men jag ska kolla. Jag förstår också principen som du talar om. Bäst är ju att alla hjulen har samma omkrets/diameter.
//Urban
På første året med VGT, altså 125 hk diesel, kan man ikke låse firetrekken, mens de seinere modellene kan man låse dette med bryter, som på SM sitter på venstre side av rattet.