Annons

4wd knappen

1
Hej.
Som jag tidigare skrev så har jag problem med 4wd.Känner/hör ibland hur det greppar tag när jag kör sakta och svänger(ut från korsning,parkering mm).Har blivit värre.Lämnade in bilen till Hyundai verkstad för att dom skulle provköra men då fungerade allt som det skulle,typiskt..Fick lite prisuppgifter på ny bakaxel och själva typ haldexkopplingen.Bakaxel ca 40000 tusen och haldex 29000..suck .Laga eller skrota bilen? Testade idag på grusväg att trycka in 4wd knappen...märkte ingen skilnad i ratten eller något alls.Gasade på över 40 km/h....4wd lyste ändå..trodde den skulle koppla ur över 40km/h.
Vad göra?
Det brukar aldrig vara problem med drivningen på Tucson säger dom.
Körde ikväll och kände" knytningar" ofta.
Göran.
Annons

2
Hej jag har haft en Tucson förut och du måste själv trycka av knappen innan 40 km/h! Vad jag har hört så fungerar 4wd bra på dessa bilar. Har du bilen försäkrad i folksam så har du väl maskinskadeskade garanti till bilen är 8 år gammal,men då får den inte gått över 15000 mil! Då blir de kanske inte lika saftigt pris?

3
Är det asfalt eller hårt packat grus tex. RÖR INTE knappen, garanterat trubbel.
Låsning av mellandiff får endast användas vid lera eller is.
Det bästa vore om Hyundai plockade bort denna knapp, bilens automatik fixar det lika bra.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

4
Hei

med knappen inntrykket, vil lampen lyse uansett om du er over eller under 40 km/t. Lampen indikarer altså ikke at 4x4 er innkoblet, men at bryteren med "4x4 LOCK", er trykket inn.

Trår du full speed på glatt underlag, slik at 4x4 automatisk kobler inn i sakte fart, vil heller ikke lampen tenne.