Annons
Annons

2
Hei!

Sto over samme problem i høst da jeg skulle montere min Skiguard 850 på taket. Lastebøylene er altfor brede, men det jeg gjorde var å dra innom Biltema å kjøpe eksosklemmer i dimensonen til lastebøylene (husker ikke nøyaktig, men rundt 75-80 mm). Jeg boret hull i skiboksensom passet med eksosklemmene og monterte boksen med å tre klemmen under lastestativet om inn i boksen, hvor jeg satte på mutrene.

Eksosklammer av denne typen:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... tk-792332/
SantaFe 2,2CRDI 06

3
Lyckats med nåt bra ännu?

Jag är oxå spekulant ..
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07

4
Ja, Hyundai's lösning verkar vara att montera ett par fasta lastbågar.

Det var så min box satt på vid köpet i alla all.

Tyvärr blir lastkanten på boxen typ 210cm ovan mark, så kunde man montera på de vanliga breda bågarna vore det trevligt.

Var det inte någon här som hade löst det?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

5
Letade idag upp en box från Thule , klarar 9cm breda lastbågar! Men kostar därefter !
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07

6
Hej! Enligt den lokale handlaren här i Luleå så är takbågarna ej gjorda för att klara vikten från en takbox "Låda+ev,last" så till min 07:as santa så köpte jag tule lasthållare och fäste takboxen på dom för att sedan montera den på kärran.Men som någon tidigare nämde så är det lite bökigt att lasta boxen pga, höjden "man får stå på dörrtröskeln och fälgen bak på bilen sen ökar ju luftmotståndet något men det är ju markant för en så stor bil.
:D

10
starre skrev:Ehh.... fattar ikke norsk :wink:
Men om jag ska köpa en begagnad skibox så måste jag ha ett "kit" till just den modellen, har jag fattat saken rätt.
Har tittat på andra bilar, och det finns en del som har breda rails, så detta problem kan inte bara röra santa fén.

Mvh Staffan
Ikke på Thule skiboks med brede festebøyler, de basser presist rundt takbøylene som er på bilens tak

Men du må lage festehull for den fremmerste bøylen, i skinnen bøylen føres i. det er en gummilist i sporet, som må fjernes så du får bøylen frem dit den skal være.
låsehullet mener jeg du borrer med et 8mm borr

For å oversette norsk til svensk, så prøv google translater