Hej alla!
För att göra en lång historia kort så köpte jag en beg Santa Fe -07 i juli i år. Bilen hade gått knappt 4000 mil. Fick byta hjullager bak på bägge sidor + att bromsarna va kass runt om... Suck!
Nu upplever jag ett skrapande metalliskt ljud från bakhjulen vid låg hastighet. Det är möjligt att ljudet finns där även i högre hastighet men det är svårare att höra.
Nån som vågar sig på en gissning vad det kan vara för fel?
Med vänlig hälsning,
Peter
Annons
Re: Skrapande metalliskt ljud från bakhjulen
3Hur länge efter du bytte hjullager uppstod detta? För det låter ju som ett kasst hjullagerfisken23 skrev:Hej alla!
För att göra en lång historia kort så köpte jag en beg Santa Fe -07 i juli i år. Bilen hade gått knappt 4000 mil. Fick byta hjullager bak på bägge sidor + att bromsarna va kass runt om... Suck!
Nu upplever jag ett skrapande metalliskt ljud från bakhjulen vid låg hastighet. Det är möjligt att ljudet finns där även i högre hastighet men det är svårare att höra.
Nån som vågar sig på en gissning vad det kan vara för fel?
Med vänlig hälsning,
Peter
4
Min gissning går till bromsbeläggen.
Känn efter om fälgarna är varma efter några mils körning.
Lite ljumma kan de bli om du bromsar, men de ska inte bli heta.
Kolla även parkeringsbromsen, så att dess bromsbacka inte ligger i.
Kan vara en sten mellan skiva och stänkplåt eller mellan skiva och belägg också.
Hjullager brukar vara ett mer "morrande" än ett gnisslande.
Känn efter om fälgarna är varma efter några mils körning.
Lite ljumma kan de bli om du bromsar, men de ska inte bli heta.
Kolla även parkeringsbromsen, så att dess bromsbacka inte ligger i.
Kan vara en sten mellan skiva och stänkplåt eller mellan skiva och belägg också.
Hjullager brukar vara ett mer "morrande" än ett gnisslande.
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
5puffar denna tråd då jag har ett liknande problem.
Mitt ljud är dock lite mer åt knirrande hållet, lämnade in bilen och dom bytte bromok höger bak som var helt kasst men hade ner även vänster ok och kollade detta som var helt ok.
Trots detta så knirrar o låter det väldigt mycket vänster bak framförallt i lågfart, fick tipset att smörja alla bussningar och leder, sagt o gjort utan bättring. Nåt förslag någon?
Mitt ljud är dock lite mer åt knirrande hållet, lämnade in bilen och dom bytte bromok höger bak som var helt kasst men hade ner även vänster ok och kollade detta som var helt ok.
Trots detta så knirrar o låter det väldigt mycket vänster bak framförallt i lågfart, fick tipset att smörja alla bussningar och leder, sagt o gjort utan bättring. Nåt förslag någon?
6Hej.
har en -07a med ungefär samma ljud.
Krångligt att byta beläggen till p-bromsen?
har en -07a med ungefär samma ljud.
Krångligt att byta beläggen till p-bromsen?
7Mycke vanligt på CM att segmenten/reglagen vid handbromsbackarna ute vid hjulen rostar ihop och resulterar i att backarna ligger på hela tiden.
Då kan dom mest konstiga ljuden uppstå så jag skulle ha börjat där.
Om det mest hörs i gupp och om man gungar på bilen så kan det vara den nedre bakre länkarmsbussningen(mellan spindel och länkarm som fjäder vilar på) den bussningen är lite speciell då den fungerar som en kulled bakom gummiskyddet och om man har en spruta med en tunn nål så kan man ta lite tunnflytande smörj olja/fett i den och spruta in genom gummiskyddet.
Då kan dom mest konstiga ljuden uppstå så jag skulle ha börjat där.
Om det mest hörs i gupp och om man gungar på bilen så kan det vara den nedre bakre länkarmsbussningen(mellan spindel och länkarm som fjäder vilar på) den bussningen är lite speciell då den fungerar som en kulled bakom gummiskyddet och om man har en spruta med en tunn nål så kan man ta lite tunnflytande smörj olja/fett i den och spruta in genom gummiskyddet.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
8Vilken menar du, Indalsman?
Det här med benämningar...;O)
http://www.autozone.com/autozone/repair ... 3f80e64e36
Det här med benämningar...;O)
http://www.autozone.com/autozone/repair ... 3f80e64e36
2007 Santa Fe 2.7 A4, 7-sits, Ljusblå metallic.
9den bussningen va inte med på bilden och syndes inte heller.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
10Typiskt... Tack för att du tog dig tid att kolla!Indalsman skrev:den bussningen va inte med på bilden och syndes inte heller.
2007 Santa Fe 2.7 A4, 7-sits, Ljusblå metallic.