Annons

Går inte bra

1
Har en hyundai santa fe 2,4 GLS - 2001 som är dyr att åka i den drar minst 1,1 per mil och sedan har den senaste tiden gått dåligt och ojämnt ryckig gång. Finns inga felkoder, har slagit en flaska bensintillsats för att smörja upp och rengöra , något bättre men inte bra. Senaste tankningen idag så slog jag i en traditonell flaska Ksprit . Svårt att lämna på verkstad när man inte har något att gå på. Nöjd med bilen för övrigt, men funderar starkt på att sälja då jag inite kan få ording på bensinförbrukningen och den ryckiga gången. Någon som har något givande att tipsa om kring denna tråd så vore jag tacksam.
Annons

Ryck o törst

3
Har gett upp på ryckig gång men min rycker bara under 1500 varv tack o lov enligt märkesverkstad så är det så att vissa santas har den lilla egenheten.
Beträffande soppa förbrukning så kommer jag endast under litern vid långkörning sommartid, blandad körning eller bara stadsåka drar 1,1-1,3. Är för övrigt oerhört nöjd med bilen, Santa Fe Nordic 2,4 -06, Har kollat kablar spolar och bytt svindyra stift och även ev anliggning på bromsar.
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen

Re: Ryck o törst

4
bardagas skrev:Har gett upp på ryckig gång men min rycker bara under 1500 varv tack o lov enligt märkesverkstad så är det så att vissa santas har den lilla egenheten.
Beträffande soppa förbrukning så kommer jag endast under litern vid långkörning sommartid, blandad körning eller bara stadsåka drar 1,1-1,3. Är för övrigt oerhört nöjd med bilen, Santa Fe Nordic 2,4 -06, Har kollat kablar spolar och bytt svindyra stift och även ev anliggning på bromsar.
om du fick svindyra stift är det antagligen platinastiften som har en intervall på 9000mil mao håller dom länge och bättre än standardstiften

5
Fick en rekommendation att använda dessa dyra stift för att dom var bättre!! men det kanske var ett försäljningstrick då.

Re: Går inte bra

7
Hur går den ryckigt, går det beskriva bättre?

Kan vara något med tändningen, avgassystemet eller bränsle fram till motor, eller kass givare, styrbox, luftsystemet, kylsystemet eller något annat...

Mvh Christian

lillolle skrev:Har en hyundai santa fe 2,4 GLS - 2001 som är dyr att åka i den drar minst 1,1 per mil och sedan har den senaste tiden gått dåligt och ojämnt ryckig gång. Finns inga felkoder, har slagit en flaska bensintillsats för att smörja upp och rengöra , något bättre men inte bra. Senaste tankningen idag så slog jag i en traditonell flaska Ksprit . Svårt att lämna på verkstad när man inte har något att gå på. Nöjd med bilen för övrigt, men funderar starkt på att sälja då jag inite kan få ording på bensinförbrukningen och den ryckiga gången. Någon som har något givande att tipsa om kring denna tråd så vore jag tacksam.

8
okörbar under 1500 varv på typ 3,4,5, 1,2 an går bra, alltså segdragning på låga varv är omöjligt hoppar som en kråka då, och exakt 1500 släpper det på dessa högre växlarna, provat sonhustruns brors bil lika fast 04 och den rycker inte , detta har varit sen jag köpte blilen och den hade då gått 1500 mil

9
bardagas skrev:okörbar under 1500 varv på typ 3,4,5, 1,2 an går bra, alltså segdragning på låga varv är omöjligt hoppar som en kråka då, och exakt 1500 släpper det på dessa högre växlarna, provat sonhustruns brors bil lika fast 04 och den rycker inte , detta har varit sen jag köpte blilen och den hade då gått 1500 mil
Nu när jag ser detta så kan jag också skriva under på en likadan beskrivning.
Nordic 2006 2.4 manuell.
14000 mil.

Kört den i 500 mil nu, vill på minnas att den varit så hela tiden.

10
Tankade i dag, 56 liter på 39 mil, förbrukar nu 1.4 l/mil med bara stadskörning med vinterdäck och har kollat att inga bromsar ligger på, puh.

11
Skall byta kamrem nu (6500 mil) och undrar om man på samma gång ska byta vevaxelgivaren och om den ev kan vara den ryckiga lågvarvsboven.
Vad kostar givaren?? Nån som vet??

12
Finns något på mekonomen.se som kallas tändlägesgivare för 757:-

Vet inte om det är denna som avses med tändlägesgivare, men det känns nära.

Kollade även på Laitis.se och vet inte om jag ska bli rädd, men dom har lagt upp ramlager och ventilstyrningar, men inte någon vevaxelgivare eller tändlägesgivare. :roll: