Annons

Re: Promotec

16
Kan man få höra några förbrukningssiffror från någon som har chippat sin diesel?
Att den blir starkare och snabbare är det väl ingen tvekan om men hur är det med förbrukningen?

Är missnöjd då jag tycker att en 1.4 CRDi borde ta under 0,55 på lugn landsvägskörning och funderar om en chippning skulle hjälpa.
Annons

19
Har själv varit sugen på en box. Har en 115 hästars diesel som funkar jättebra - drar en 1370 kilos husvagn utan problem. Som alltid vill man ha lite mer....
Pratade med en verkare på en bilverkstad som sade att man alltid hittar ett trim om man vill. När man kör ett diagnosinstrument så får du fram alla avvikelser som t.ex. höjda vridmomentuttag. Detta sparas i billens logg. Sedan är det en annan sak om dom rapporterar in det.

Jag velar vidare. Tar dock tacksamt emot recensioner från Hyundaiägare som testat olika boxar + andra som man skall undvika :?

20
Jag som flera i tråden intresserad av lite mer konkret faktamässigt vad resultatet av era uppgraderingar gett. Att det ger mer effekt har jag förstått, men hur är det med bränsleförbrukning före och efter ingreppet samt motorns karaktär - är effektökningen jämn över hela varvtalsregistret, har ni upptäckt några märkligheter - ryckig gång, påverkan på partikelfilter, dvs några bieffekter?

Jag skulle verkligen uppskatta att höra era erfarenheter nu när ni har verkligen testat de olika varianterna - är det värt pengarna? :roll:

Jag är själv sugen för att förbättra effekten på låga varv och om möjligt sänka förbrukningen lite, men " vågar" inte när jag inte hört något och jag gillar fakta som underlag för mina beslut! :)

22
Har hatt min Bestchip nå i ca ett år. Forbruket ligger på ca. 0.6l/mil ved vanlig køring. Dvs til jobb, barnehage osv. Er veldig fornøyd med resultatet. Det er trist når jeg må ta den ut ved verkstedbesøk. Merker godt hvor lite bilen drar originalt med 115hk

24
Då har du en manuell låda eller?
Våran är en aut och ligger på 0,60-0,65.
Detta är pendelkörning 3,5 mil.
På en resa till Öland om 35 mil fick vi den ner till 0,57 när vi kom hem (enligt datorn, har inte räknat mätarställning början-full tank-mätarställning slut-full tank).

Nä, lite lustigt att man inte hör så mycket mer om det, eller det måste vara så att inte många på denna sida har köpt en sån.

25
Hej på er alla nyfikna ;) jag har nu kört en vecka med min Promotec box ! Resultatet är över förväntan motorn ( 136hk) blev som den borde ha varit från fabrik, istället för Gubb eller Käringstopp (beroende på vem som läser) kan man nu starta på tomgångsvarv och vill man går det t.o.m. att starta på 2an. För övrigt klart mera knuff i maskin över hela registret.Dessutom har förbrukningen minskat ca 10% (detta enligt färd datorn) exakt uppgift kommer när jag fått köra en hel tank. Det här är ju egentligen för bra för att vara sannt, men för mig var det väldigt nära reklamtexten för boxen ifråga.
GP
GP

26
Jag kör med dieseltrim som går att justera på min 1,7 diesel 136h automat.
Det är jätte fina växlingar och inga problem med växlingar när man trycker gasen i botten. Bilen känns betydligt mycket lättare.

Hann knappt köra 2 dagar innan jag la in boxen i bilen så jag vet inte förbruknings skillnaden.
Men mina rekord på
Landsväg: 0,53
Stadsväg 0,63

27
Jag tror verkligen att frågan om chip/boxar på dieslarna är tvådelat.

1 Gör det skillnad?
2 Riskerar man skador?

1an är jätteenkel att svara på.
JA det gör stor skillnad med chip på en modern dieselmotor. Själv har jag en gammal enkel/billig dieselbox som jag monterade när jag närmade mig slutet på 15000-milagarantin på min i30 och fick en mycket trevligare bil att köra. Bottenvridet ökade ordentligt och jag kunde nu tex köra på 5’an i 70 och 4’an i 50. Jag brukar köra med inställningen 5-6 av 9 möjliga effektlägen. Förbrukningen före/efter kan jag inte uttala mig om eftersom skillnaden är minimal. Brukar säga mycket trevligare bil utan förändrad förbrukning, men det är många som dieseltrimmat och sagt att förbrukningen minskat. Problemet med det är att fok litar på sina datorer och missar att datorn i bilen blir lurad av dieselboxen. Min dator funkar perfekt utan box. Visad förbrukning stämmer alltid klockrent med faktisk förbrukning. Med uppskruvad box blir felvisningen MYCKET stor -> datorn säger 0,47 när verkligheten säger 0,52.

2an är svår att få ett ärligt svar på
Jag har chansat, frågan är om mitt partikelfilter går åt h-e eller ej. Det vet jag inte...
En del bilar klarar inte trimmen speciellt bra. Ett exempel är VAG's DSG-lådor som under en period inte hanterade vridmoment speciellt bra. KCR avrådde då starkt från att montera deras boxar på vissa modeller. Naturligtvis kan det vara en fara för andra tillverkare också. Boxarna trollar verkligen med vridmomentet, men vridmoment är ju även det som släcker veka drivlinor.

Att montera en box, känna sig osäker, och säga "jag kör försiktigt" tror jag är stort självbedrägeri. Omkörningsacceleration använder vi väl alla.....
Hynda i30 CRDi 2008

28
Jag kör med box från Dieselkraft och har den ställd på näst högsta steget på min i30 1,6CRDI/128HK och kör rätt hårt med den och det märks på somrarna när man ska tvätta bilen för trots partikel filter och diverse grejer i vägen så sotas min bakdel ner ändå fast jag ser aldrig nån rök men partiklar fastnar på bakdelen ändå. Sen att bilen är vit gör ju inte det hela bättre... :)

Men nu över vintern så kopplas den ur pga mycke kallstarter och krävande miljöer och sen finns det inge fäste på vinter heller så då får boxen vila och då blir det desto roligare att koppla in den igen till våren!
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

29
Här kommer lite mer fakta om 140 136 M6 med Promotec box : bilen går rejält mycket bättre som jag skrev i mitt förra inägg och nu har jag även kollat verklig bränsleförbrukning. Den är oförändrad trots färddatorns minskade siffror
(något annat hade jag inte väntat mig ;) ) men så mycket bättre prestanda med oförändrad förbrukning tycker jag är klart godkännt.
Gott nytt år på er önskar Göran Persson
GP

Re: Promotec - Dieselkraft

30
Hejsan,

Jag har sålt bilen!

Jag tänkte i och med det kort redovisa mina erfarenheter med en box från Dieselkraft - av den typ som även ändrar turbotrycket.

Jag körde bilen 1000 mil innan jag monterade boxen. Har kört ca 2500 mil med och nu ett par hundra mil utan box igen.

Att plocka ur boxen efter så lång tid kan närmast jämföras med att slå av basen i bioanläggningen. Allt fungerar som det ska, men blir ganska ointressant.

Med boxen blir bilen körglad!. Jag skriver alltid upp mina tankningar och kan som i tidigare inlägg konstatera att färddatorn gick från att visa 0,3 liter/100km för lite till 1,0 liter /100km för lite vilket kan skapa en illusion av att bilen drar mycket mindre - det gör den inte. Lite mindre drar den, speciellt vid tung belastning och stadstrafik - på landsväg kan jag inte se någon skillnad.

Allting fungerade precis som det skulle, och jag har efter det jag tog ur boxen haft bilen inne på tvåårsservice utan att något fel hittats. Urbränning av partikelfiltret fungerade precis som innan - vid landsvägskörning ca var 100 mil och vid stadskörning var 40-50 mil.

Som av en händelse har jag nu en box över :o som jag kommer att lägga ut här i forumet om någon är intresserad!

;o)
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem