Annons

Törsten är svår tips.

1
Satte pers vid senaste tankningen med 59 liter på 37 mil vilket är rekord under mitt 4 åriga ägande av mys Santan (2005 Nordic 2.4)
Bromsar kollade och fixade, inga felkoder, bytt knacksensor, bytt kamrem, bytt stift, iofs enbart stadskörning men ändå.
Inga kallstarter alltid motorvärmare, rycker och är okörbar under 1500 rpm på 3-4-5 växel, bilen har gått 7300 mil och har ryckt sen 1500 mil då jag köpte den.
Har någon nån ide?? Tacksam för tips
mvh Åke N
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen
Annons

Re: Törsten är svår tips.

3
Nån som provat nån typ av chippning för att få ner förbrukningen??

4
Själva ryckandet har diskuterats här och löstes också om jag förstod rätt men vi fick aldrig veta vad det var exakt

http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?f=5&t=2271" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänk vad man kan göra med ett universialinstrument från Jula och ett batteri från Rusta.
Felkopplat, felmonterat från fabrik.
Efter allt besvär som jag fått utstå kommer jag aldrig att avslöja felet.
Kan bara säga.
Har bytt bort bilen mot en Japan,
Förlorade en massa pengar men det var det värt-fri från Santan.

Kanske kan pm:a och fråga.

5
Hej.
Törsten hos undertecknads Santa 2.4 håller i sig och 1,3 l/mil med blandad körning känns lite i överkant.
Bromsar kollade, lufttryck strax över det rek, kör lugnt men många korta körningar i stan.
Ryckigheten under 1500 rpm på 3-4-5- värre än någonsin men över är det OK.
Fortfarande tacksam för tips och om nån har löst problemet med rycken.
mvh Åke N

6
Begreppet "blandad körning" är alltid vanskligt - för en del innebär det 90% landsvägskörning och för andra kan det innebära 50% stadskörning och resten "kökörning"...

Försök köra lite långsträckor och mät förbrukningen då - då är det lättare att uttala sig om förbrukningen.

Min 2,4:a med manuell låda drar ca 0,90-0,95 l/milen mellan tankningarna och då är det mycket långkörning i 70-100 km/h.
Har som lägst kommit ner till ca 0,85 men då var det nästan bara försiktig långkörning...
Mätvärdena är utifrån trippmätaren kontra tankade liter.

Angående ryckande och lite svag motor på vissa varvtal:
Jag lossade, smorde (kontaktrengöring) och "ruckade" på alla kontaktstycken jag kunde hitta i motorrummet. Och vips så gick motorn mycket bättre (dock inte märkbart snålare, snarare tvärtom) - troligen oxid på en eller flera kontakter som gav felaktiga värden till motorstyrningen.
Personligen tror jag att det var främst kontaktstycket till spjällhuset som var boven i dramat och som fick motorn att gå lite för magert (baserat på kraftlösheten och att de gamla tändstiften visade tecken på lite mager gång, när de byttes).

Mvh
Johan B

7
Hej igen.
Jag har nu gjort det mesta för att försöka få bort det hackande som besvärat Santafen sen köpet 2009. På slutet har det varit ryckigt även vid motorvägsfart och lite nu och då. Sista rycket blev då efter rekommendation här på forumet att lossa, rucka, spraya dom kontakter som finns i motorrummet. Efter detta,hör och häpna har allt ryckande och hackande i stort sett upphört och även tändspolarna demonterades och samtliga anslutningar där "motionerades". Frid och fröjd med bilen som nu har passerat 10 000 mil och det enda som man behöver göra årligen förutom lite olja och service är ju kärvande bromsdetaljer runt om. 2 verkstadsbesök på 10 år känns oxo bra och lagom på nåt vis.
Tack för råd och tips på utmärkt forum
/Åke

8
Efter att bilen börjat smårycka lite igen på låga varv (under 2000 varv), var jag ute och "motionerade" elkontakterna under motorhuven genom att lossa dem och trycka tillbaka dem några gånger - passade även på att spraya på lite litiumfett på metallblecken i kontaktstyckena innan återmontering.

Nu går den märkbart bättre igen, mycket mer lågvarvsstark och det mesta av ryckigheten är borta om man inte provocerar den riktigt och kör på femmans växel ner mot 1500 varv och gasar på....det senare tycker den inte om! :?

Känns som "elkontaktsmotion" borde vara en servicepunkt vid varje oljebyte! :roll:

Mvh
Johan B