Annons

goda nyheter ang navigationen

1
Hyundai MapCare
När du lämnar in din bil på underhållsservice hos en auktoriserad verkstad ingår även en kontroll och eventuell uppdatering av ditt Hyundai-navigationssystem till den senaste kart- och mjukvaruversionen. Helt gratis! Servicen gäller 5 årliga uppdateringar räknat från bilens första registreringsdatum. För privatimporterade bilar gäller särskilda villkor.
http://www.hyundai.se/service-center" onclick="window.open(this.href);return false;

Undrar bara om de auktoriserade hyundai verkstäderna har de nya kartorna och om de kommer installera dessa vid service.....
Annons

Re: goda nyheter ang navigationen

2
sekoit skrev:Hyundai MapCare
När du lämnar in din bil på underhållsservice hos en auktoriserad verkstad ingår även en kontroll och eventuell uppdatering av ditt Hyundai-navigationssystem till den senaste kart- och mjukvaruversionen. Helt gratis! Servicen gäller 5 årliga uppdateringar räknat från bilens första registreringsdatum. För privatimporterade bilar gäller särskilda villkor.
http://www.hyundai.se/service-center" onclick="window.open(this.href);return false;

Undrar bara om de auktoriserade hyundai verkstäderna har de nya kartorna och om de kommer installera dessa vid service.....
Nya och nya? Sist var de 1,5 år gamla kartor som kallades nya. Kontrollera gärna och skriv vilket datum det är på kartorna.
Själv har jag 2014 Q1 på mina kartor, vilket naturligtvis inte är Hyundai/Navteq.

3
tjosan skrev:Nya och nya? Sist var de 1,5 år gamla kartor som kallades nya. Kontrollera gärna och skriv vilket datum det är på kartorna.
Själv har jag 2014 Q1 på mina kartor, vilket naturligtvis inte är Hyundai/Navteq.
Så vilka kartor använder du dig av...?

4
jbr skrev:
tjosan skrev:Nya och nya? Sist var de 1,5 år gamla kartor som kallades nya. Kontrollera gärna och skriv vilket datum det är på kartorna.
Finns i tråden, sök på mitt nick.

5
tjosan skrev:
jbr skrev:
Finns i tråden, sök på mitt nick.
Se där ja...hade ju tidigare sett trådarna om att du kikade på annan leverantör av nav-enhet.

Nu har jag även hittat tråden om slutresultatet, blev ju uppenbarligen bra.

6
jbr skrev:Se där ja...hade ju tidigare sett trådarna om att du kikade på annan leverantör av nav-enhet.

Nu har jag även hittat tråden om slutresultatet, blev ju uppenbarligen bra.
När du fått en uppdatering tryck på hjulet och kolla vilket datum det är på kartorna. Sist var de Q4 2011 som de försökte sälja till mig
för 1600 SEK som nya kartor från 2013. Eftersom de ges bort nu kan det vara kul och se om det är nya kartor.

7
tjosan skrev: När du fått en uppdatering tryck på hjulet och kolla vilket datum det är på kartorna. Sist var de Q4 2011 som de försökte sälja till mig
för 1600 SEK som nya kartor från 2013. Eftersom de ges bort nu kan det vara kul och se om det är nya kartor.
Jag har:
Navigeringsversion: 2014.02.03
Kartdatabasversion: 310E7AI

Vad har ni andra?

För övrigt fick vi ett par nya rejäla rondeller här i närheten för ett drygt år sedan, i navigatorn är de fortfarande fyrvägskorsningar.
Vidare besökte jag en gatuadress här i Stockholm för några dagar sedan. Området var visserligen relativt nyetablerat men den aktuella gatan fanns inte med i kartdatabasen.

Datumet säger med andra ord inte allt...

8
jbr skrev:
tjosan skrev: När du fått en uppdatering tryck på hjulet och kolla vilket datum det är på kartorna. Sist var de Q4 2011 som de försökte sälja till mig
Jag har:
Navigeringsversion: 2014.02.03
Kartdatabasversion: 310E7AI

Vad har ni andra?

För övrigt fick vi ett par nya rejäla rondeller här i närheten för ett drygt år sedan, i navigatorn är de fortfarande fyrvägskorsningar.
Vidare besökte jag en gatuadress här i Stockholm för några dagar sedan. Området var visserligen relativt nyetablerat men den aktuella gatan fanns inte med i kartdatabasen.

Datumet säger med andra ord inte allt...
Dina kartor är med andra ord från Q3 2010. Navigeringsversionen är firmwareversionen i navigatorn, inte kartdatum.

Re: Sv: goda nyheter ang navigationen

9
tjosan skrev:
Dina kartor är med andra ord från Q3 2010. Navigeringsversionen är firmwareversionen i navigatorn, inte kartdatum.
Aha, det är så det ska läsas ut... 310....

Antar att navigeringsversionen då uppdaterades i och med den allmänna firmwareuppdateringen jag gjorde.

Nu är det så att det gjordes en service på bilen för 2 veckor sedan. Uppenbarligen så missade man det där med att kartdatabasen skulle uppdateras.
Ska skälla - återkommer med nytt versionsnummer.

11
SimonS skrev:Fick tillbaka baka bilen fr service igår med uppdaterade kartor. Men de är från Q3 2012, alltså två år gamla!! Någon som fått nyare?? Fundera på om jag skall bråka eller inte.

Bråka med vem? Hyundai support är de sämsta av de sämsta och kommer bara att svamla om ingenting. De har fortfarande inte givit mig vad de lovade för 1,5 år sedan angående navigatorn. Inte för att jag behöver det, men rent principiellt.

Grejen är den att Hyundai satte sig i en rävsax när det köpte detta från Navteq. De lovade Navteq att folk skulle betala 1600 för uppdateringar och visst det kan man göra. Dock inte för två år gamla kartor när du kan köpa en GPSnav för 800 med livstids uppgraderingar. Detta är en av de grejer Hyundai lurade oss med. En annan är helljuset o.s.v. Vad svarade Hyundai support på helljuset? Jo, köp en ljusramp.

Bästa om vi kunde gå ihop om en gruppstämning mot Hyundai, men problemet blir att bevisa uppsåt.

12
tjosan skrev:
SimonS skrev:Fick tillbaka baka bilen fr service igår med uppdaterade kartor. Men de är från Q3 2012, alltså två år gamla!! Någon som fått nyare?? Fundera på om jag skall bråka eller inte.

Bråka med vem? Hyundai support är de sämsta av de sämsta och kommer bara att svamla om ingenting. De har fortfarande inte givit mig vad de lovade för 1,5 år sedan angående navigatorn. Inte för att jag behöver det, men rent principiellt.

Grejen är den att Hyundai satte sig i en rävsax när det köpte detta från Navteq. De lovade Navteq att folk skulle betala 1600 för uppdateringar och visst det kan man göra. Dock inte för två år gamla kartor när du kan köpa en GPSnav för 800 med livstids uppgraderingar. Detta är en av de grejer Hyundai lurade oss med. En annan är helljuset o.s.v. Vad svarade Hyundai support på helljuset? Jo, köp en ljusramp.

Bästa om vi kunde gå ihop om en gruppstämning mot Hyundai, men problemet blir att bevisa uppsåt.
Nu är jag inte riktigt lika missnöjd som du verkar vara så för mig räcker det att få reda på om andra fått nyare kartor= mitt serviceställe som är dåliga och kanske går att fixa eller om alla får Q3 2012= Hyundai som är dåliga och då är det bara att lägga ner.

14
Vet inte om jag ger så mycket för deras MapCare... Hade min bil på årsservice nyligen, bilen är från 2013, Jag bad dom uppdatera kartorna på servicen. Men när jag fick tillbaka bilen sa dom att jag redan hade senaste kartorna så dom hade inte gjort något....
När jag nu kollar på hyundais hemsidsa där man kan ladda hem kartor (om man har en kod som jag inte vet var man får ifrån) så finns det nyare kartor än vad jag har i bilen.... Vet dom inte hur man uppdaterar en karta eller?

15
Uppsala skrev:Jag har en nyare version i min I40, från 2013 men har kollat med Navteq och det finns en 2014 års variant som jag kommer få uppdaterad nästa vecka.
Du blandar inte ihop uppdatering av navigatorn och uppdatering av kartor, två skilda saker? Vad säger den om kartan om du trycker hjulet?