Annons

Byte av oljefilter

1
Hej

Jag tänkte byta olja inkl oljefilter på min i40 sedan. Har någon gjort detta? Är det nått man bör tänka på?
På min förra bil var man tvungen att byta packningen till skruven som satt i botten av motorn (där oljan rinner ut). Vet någon om det är samma på i40? Bör väl finnas nån form av packning, följer isåfall packningarna med när man köper oljefilter eller måste man köpa dem separat?
Annons

Re: Byte av oljefilter

2
Man ska alltid byta packningen till oljepluggen vid oljebyte för att minska risken för läckage vid återmontering. De gångerna jag har servat mina bilar har jag alltid fått köpa den separat.

Vet dock inte vad det är för packning på I40. De bilar jag bytt på är det en kopparring som packning, dock är det äldre bilar det gäller.

3
Hej

Är det någon som vet hur mycket olja man behöver till en i40 1.7L motor samt vilken typ syntetisk/delsyntetisk ect? Har bläddrat igenom manualen men tyckte jag inte såg nått ang detta. Ni som bytt olja, köpte ni rekommenderad enligt manual eller biltema?

4
De flesta oljebolagen har en "oljeguide" på sina hemsidor, där man ser volymer och rekommenderade oljor (deras egna förstås...), t ex.
http://www.okq8.se/pa-stationen/motorolja/oljeguiden" onclick="window.open(this.href);return false;

Strunta i oljemärket och koncentrera dig på oljeklassningarna (ACEA, API, samt biltillverkarspecifika specar och även viskositeten (SAE)) så de blir rätt.

Jag skulle personligen inte rekommendera någon att använda annat än helsyntetisk olja i en modern bil (eller i andra bilar heller för den delen).

Jag köper numer merparten av min olja via tyskland och har handlat av http://www.levoil.de" onclick="window.open(this.href);return false; som är väldigt snabba i leveransen (tar bara några få arbetsdagar) och har mycket bra produkter till oslagbara priser.

Köpte 20 liter Aral Super Tronic 0W40 (som är en äkta helsyntetisk olja som har ruggigt bra specifikationer) för under 1000 kr och då ingick frakten hem till trappan...
Aral som är jättestora i Tyskland och i vissa andra länder på kontinenten, ingår tillsammans med t ex. Castrol i BP-koncernen och deras oljor görs på samma raffinaderier och linjer. Motsvarande Castrololja skulle lätt kostat fyra gånger så mycket i Sverige!

Mvh
Johan B