Annons

16
:shock: Under den tiden? Man kan ta hur lång tid på sig som helst.
Man ska bara hålla sig i ett par minuter efter det att man kopplat bort batteriet.
Detta för att säkerställa att det inte finns ström kvar som kan utlösa en airbag.
Varje kudde drivs av en egen patron.Då systemet är inaktiverat så
skulle en driven hobby-mekaniker kunna plocka bort gaspatronen från
önskad kudde.
Men generellt avråder jag.
Man ska vara helt säker på varje moment.Inget utrymme för chansningar.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Annons

17
:oops: :oops: Ok då är jag med..:för att göra patron ur alltså... Tänkte väl att det war lite enkelt annars. Bra Petroff 8)
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

18
Jaja...! Jag SKALL inte dit och greja med nåt, jag lovar...! :badgrin:
Men hur funkar det då på CM:en?
Med en nyckel kopplar man bort nämnda airbag; Funkar det som en strömbrytare på nåt sätt då?
Tänk om man kunde montera en lite svåråtkomligare i en SM...? :idea:

Galna-idéer-Läjan :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Idé !

20
Skäreläjan skrev:Jaja...! Jag SKALL inte dit och greja med nåt, jag lovar...! :badgrin:
Men hur funkar det då på CM:en?
Med en nyckel kopplar man bort nämnda airbag; Funkar det som en strömbrytare på nåt sätt då?
Tänk om man kunde montera en lite svåråtkomligare i en SM...? :idea:

Galna-idéer-Läjan :D
Ingen dum :idea:

Kanske man kan sätta dit en nyckel från en CM :?:

Men det är säker olika anslutningar :?

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

21
Har pratat med killarna på Hyundaiverkstan här i stan....
De sa att de inte monterar bort airbagen på (SM) santorna.
Det för att hyundai inte rekomenderar det, pgav säkerheten.
Utan hänvisar barnstolen i baksätet....
sorry!
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

Re: ingen som vet?

22
ErikH skrev:Hej!

Jag är ny här på forumet vilket verkar vara ett kanonforum! HAr beställt en santa fe -01:a från en handlare men har nu upptäckt att det är svårt att koppla ur airbagen i passagerarsätet fram. Har en nyfödd son och tänkte att det vore kanon att köpa en rejäl bil nu när han kommit till världen så han också får lite kul på vägarna:-)

Men har googlat och haft mig och det verkar svårt att koppla ur airbagen verkar det som. Blev så himla förvånad och tjejen blir ju vansinnig då hon vill ha honom fram när hon kör själv. Så nu vet jag inte om jag ska häva köpet pga av dett, vore ju skittrist att behöva göra det pga av en sån här sak.

Kan någon hjälpa mig med något förslag på lösning vore jag riktigt tacksam, gärna så snabbt som möjligt också då bilen ska levereras snart och köpeavtal ska skrivas etc...

Tacksam för hjälp!

Mvh
Erik

:D Nu börjar vi bli nyfikna.Hur har det gått ErikH?
Hoppas du inte avbeställt Santan.

23
Man kan säga att en airbag eller bältessträckare fungerar som en liten krutladdning som utlöses elektriskt. En laddning per kudde eller sträckare. Finns även kuddar med både 2 och 3 laddningar i.
Men hör med sweduc i ystad om han kan lösa det åt dig.

24
Hej!
Vi får inte koppla ur airbags i bilarna av hyundai sverige. Så jag har aldrig gjort det mer än när jag bytt airbag! Det jag kan säga är att jag aldrig någonsin skulle lita på en nyckel då den bara säger till datorn att stänga av (kabeln till airbagen är alltså fortfarande intakt) Det enda säkra är att plocka bort allt på pass sidan istället går ej att ta bort enbart "patronen" vad jag vet! Med airbag lampan kommer att lysa fast det gör inget på bes dom har inget med airbag att göra! Att plocka bort pass. airbad är inte alls svårt du gör så här.
Bort med minus kablen i 5-10 min, Tar bort handsfack, tar ur den gul kabeln ur tnt laddningen, skruva bort airbagen med x-antal skruvar och gömmer den i garaget! Ta det bara lite lungt med dom 2 stiften på airmagen så nu inte kommer imot dom med en svettig hand eller något som leder ström!

25
:D Risk för handsvett är nog överhängande då man skruvar airbag. :shock:
Finns mek-handskar i bomull hos de flesta som kränger bildelar.