Hej,
Fick materialsläpp på ratten i min i40 på 2-3 ställen som ni andra beskriver (årsmodell 11-12) och åkte in till min ÅF (Bilbyter i Linköping) för att få en ny, likadan med rattvärme och hela kittet - Inga problem alls. De ville inte ens se ratten innan.
Det som förvånade mig var att jag fick en plast-aktig ratt istället för en liknande jag hade innan i läder (eller liknande material).
Är det pga rattvärmen som krämar på riktigt bra materialet släpper?
- Min nya ratt jag fick är hal, känns plastig och rattvärmen är inte ens hälften så bra heller. Fler som upplever samma sak?
Riktigt besviken.
/Sebbe
Annons
Re: Fler med ratt som tappar "skinnet"
17Hej ! Jag fick min ratt utbytt i januari och det gick helt utan problem. Den nya ratten känns som den gamla och är lika varm o go. Hälsningar Per
18i40 Buisness 2012
Fick ratt bytt vid service (2år 3500mil) efter det att jag klagat.
Fick ratt bytt vid service (2år 3500mil) efter det att jag klagat.
19bytte tyvärr också ratt för inte så länge sen. måste kritisera rattvärmaren på nya ratten. inte lika skön som första men materialet känns bättre och mer tjockare...
20Nån med bild?
Tror min ratt fått detta med, ser ut som nån dragit med en nagel 3-4 centimeter på övre delen av ratten
Tror min ratt fått detta med, ser ut som nån dragit med en nagel 3-4 centimeter på övre delen av ratten
21Jag har aldrig haft på rattvärmen, men min ratt har flagat av det mesta av yttre lagret. Precis där man håller, och exakt som de skräpsoffor i skinn som ofta anmäls till konsumentverket. Det har då visat sig vara läder av någon gammal ko som sprejats med plast...... Finns väl gott av sådant i Nordkorea.
Riktig skitkvalitet när jag jämför med familjens övriga bilar (franska och tyska) som har läderrrattar.
Riktig skitkvalitet när jag jämför med familjens övriga bilar (franska och tyska) som har läderrrattar.
22Jag bytte bil för några veckor sedan till en Honda CR-V. Tröttnade på alla "fel" på Hyundaien, åtgärdade alltihop på garantin och bytte sedan in den så fort som möjligt. Märks tydligt att Honda håller högre kvalitet. Den känns inte alls lika plastig i detaljerna. Nypriset var ändå ungefär detsamma.
i40 CRDi 1.7 A6 Premium (vit)
23Nja, tycker nog att allt asiatiskt man provkör känns ganska likartat, om man nu ska säga något snällt om Hyundai.....
24Att jämföra Europa och Asien generellt är väl ganska orättvist. Jag tycker japanska bilar är klart bättre än franska, medan tyskarna däremot är en klass för sig (men dyrare givetvis). Det är till och med svårt att jämföra länder sinsemellan. Opel har ju t.ex. inte samma status som sina landsmän, och Toyota har väl ansetts som världens bästa bil. Det som är mest intressant är väl hur bra bil man får för pengarna. Jag har även haft Kia som jag upplever håller högre kvalitet än Hyundai, så även där faller jämförelsen länder emellan.
i40 CRDi 1.7 A6 Premium (vit)
25Orsaken till det är att de flesta KIA, så här långt är byggda i Korea. Medan t.ex I40 är byggd som snålobjekt i Europa. Hustruns KIA överglänserSarrre skrev: Jag har även haft Kia som jag upplever håller högre kvalitet än Hyundai, så även där faller jämförelsen länder emellan.
min I40 kvalitetsmässigt med 100 procent. KIA:n är byggd i Korea. Min tidigare Sonata, också byggd i Korea, är den bästa bil jag haft. I40 är den sämsta bil jag haft,
den tävlar bara med Toyota Avensis som också var riktigt dålig, dyraste bilen jag haft och inte ens ett reservdäck.
26Jag bytte precis in min Kia Ceed SW crdi årsmodell 10 tillverkad i Slovakien, Zilina. Den heter ceed just för att de är gjord i Europa, CE för Community of Europe och ED för European design.
Jag tyckte Kian var en helt okej bruksbil och man känner igen mycket i vår nya I40 då de ändå är syskon, är samma ägare till båda märkena. Men jag upplever att I40 har en betydligt högre grad av komfort och mycket mindre brus i Kupén dessutom är den mer välbyggd.
Jag tyckte Kian var en helt okej bruksbil och man känner igen mycket i vår nya I40 då de ändå är syskon, är samma ägare till båda märkena. Men jag upplever att I40 har en betydligt högre grad av komfort och mycket mindre brus i Kupén dessutom är den mer välbyggd.
Hyndai I40 Business kombi crdi 136hk M White crystal 2014
Tidigare Kia Ceed SW
Tidigare Kia Ceed SW
28Köpte min via KVD men det var inga problem att få ratten utbytt på nybilsgarantin. Den nya ratten hade en annan textur så jag gissar att hyundai helt enkelt använder en bättre typ av ratt som inte kommer orsaka dessa flagningsproblem i framtiden.