Ringde till min lokala Hyundai verkstad (Holmgrensbil) och kollade vad ett Kamremsbyte inkl alla spännrullar och vattenpump skulle kosta.
Höll på att spruta ut kaffet över datorskärm och tangentbordet. 17 996:- inkl moms...... Är detta ett skämt på riktigt frågade jag.
Han svarade att det tar lång tid och att delarna är så dyra, frågade då vad ett kit kostade om man vill byta själv. ca 4800kr svarar han då.
Det innebär att arbetskostnaden är 13 196kr svarar jag. Mmm muttlar han då. Så om ni tar 1000kr/h så tar det alltså över 13h att byta detta för er?
Ja det stämmer svarar han.
Haha säger jag hur kommer det sig då att jag ska lämna bilen kl 08:00 och beräknas kunna hämta den ca kl 15:00 som jag fick som tidsförslag innan?
Fy fan så oseriöst.... Har bytt själv tidigare och det helt utan kunskap tog väl ca 5h totalt på en Golv Gti 2006:a, men för att slippa hålla på längre då intresset svalnat desto äldre man blir för att meka
så är det ju värt några 1000lappar om någon gör det men 13 196kr VILKET SKÄMT!!!!!
Annons
Re: Kamremsbyte? Ett skämt....
3Tyvärr är det så. Verkstäderna kostar. Jag fick offerter på 9000-milaservicen som pendlade från 5300:- upp till 10.000:-, och hittade sen en utanför offertbiten som ville ha 2.700.... för att byta lite oljor....
För många månar sen byttes kamrem på min dåvarande bil, en bättre begagnad Toyota Celsior, det kostade 17.000. En redig rysare, men då hade dom bilen i 3 dagar för att det var så man gjorde... Och då ingick en massa annat i servicen.
Jag hoppas att koreanerna blir bättre rent kvalitativt så de kan svara upp mot efterfrågan och popularitet.
Jag har köpt min sista hynda i alla fall, det är klart.
För många månar sen byttes kamrem på min dåvarande bil, en bättre begagnad Toyota Celsior, det kostade 17.000. En redig rysare, men då hade dom bilen i 3 dagar för att det var så man gjorde... Och då ingick en massa annat i servicen.
Jag hoppas att koreanerna blir bättre rent kvalitativt så de kan svara upp mot efterfrågan och popularitet.
2007 Santa Fe 2.7 A4, 7-sits, Ljusblå metallic.
4Jag skrattade rakt ut när han gav mig priset, Jag undrar hur de som sätter priset (kalkyl pris) på företaget tänker? För det är ju inte hans fel att deras listor för att ta fram ett pris är helt sjuka.Rakkentakk skrev:Tyvärr är det så. Verkstäderna kostar. Jag fick offerter på 9000-milaservicen som pendlade från 5300:- upp till 10.000:-, och hittade sen en utanför offertbiten som ville ha 2.700.... för att byta lite oljor....
OK, du säger att du köpt din sista Hynda. Berätta, jag har läst på en massa innan köpet och att det skulle vara bra kvalité och lite fel på dem på bilprovningen. Men som sagt kan inte uttala mig ännu då jag ägt bilen för kort tid. Men känns faktiskt helt ok ännu.
5Här ser du lite priser: från http://www.gp.se/motor/tester/1.786588- ... r-pengarna
REPARATIONSKOSTNADER (Märkesverkstad)
Kamremsbyte/intervall: 10 000 kr/9 000 mil eller 6 år
Bromsskivor och belägg fram: 4 000 kr
Bromsbelägg bak: 4 700 kr
Spindelleder: 4 000 kr
Främre länkarm: 2000 kr/sida
Stötdämpare: 5 800 kr fram, 10 000 kr bak
Strålkastare: 4 300
Jag gör det mesta själv och har sparat många kronor på det ser jag....
MEN jag har haft alla fyra typfelen på bromsarna runt om, bytt krängningshämmarstag fram o bak, bytt styrleder, bytt bussningar, ska byta stötdämpare, se en annan tråd här, och DET blir überdyrt
..... Bilfan har ju knappt gått 10.000 mil.... Det som verkar bra är motor o låda., samt AC...
Vad som väntar enligt forumen är hjullager, gärna bak då, samt P-broms och AC-remskivan.... sen är det dags för tändstiftsbytet vid 12.000 mil, som inte ska vara så himla kul på v 6:an.
Jag kanske "bara" har haft otur, men skulle ha läst på bättre.... Men som sagt, hjälpsamma människor både här och på USA-forumet, och det är guld värt!
MEN jag har haft alla fyra typfelen på bromsarna runt om, bytt krängningshämmarstag fram o bak, bytt styrleder, bytt bussningar, ska byta stötdämpare, se en annan tråd här, och DET blir überdyrt
Vad som väntar enligt forumen är hjullager, gärna bak då, samt P-broms och AC-remskivan.... sen är det dags för tändstiftsbytet vid 12.000 mil, som inte ska vara så himla kul på v 6:an.
Jag kanske "bara" har haft otur, men skulle ha läst på bättre.... Men som sagt, hjälpsamma människor både här och på USA-forumet, och det är guld värt!
2007 Santa Fe 2.7 A4, 7-sits, Ljusblå metallic.
6Den lokale här ute tar 7700 för kamremsbyte (endast) inkl. delar. Det tycker jag är rätt ok. På vår V6'a så bytte jag själv sist och det var inte så farligt. Det som jag tyckte var kinkigast var spännaren men annars bara vanligt skruv. Jag köpte kamrem, rulle och vattenpump för 2400:- på, tror jag, skruvat.se. 03'an har passerat 17.000 mil och har (peppar) aldrig gått sönder (!). Bara service och slitagebyten. Önskar jag kunde säga samma sak om oljebrännaren.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå
7Rakkentakk skrev:Här ser du lite priser: från http://www.gp.se/motor/tester/1.786588- ... r-pengarna
MEN jag har haft alla fyra typfelen på bromsarna runt om, bytt krängningshämmarstag fram o bak, bytt styrleder, bytt bussningar, ska byta stötdämpare, se en annan tråd här, och DET blir überdyrt..... Bilfan har ju knappt gått 10.000 mil.... Det som verkar bra är motor o låda., samt AC...
Usch du måste ju haft maxad otur.... Hoppas man klarar sig utan större haverier. Det är iofs ca 1500mil kvar på remmen men går och funderar på att byta den redan nu för att vara på den säkra sidan. Ingen här inne i JKPG trakten som är sugen emot ersättning (Jag står givetvis för delar)
8Har precis bytt kamremmen på min V6:a.
Tillsammans med kamremskitet, vattenpump, glycol + arbetskostnaden (3tim) på en verkstad, det kostade 6700kr.
Det är sjukt stor skillnad när jag ringde runt och kollade priser allt ifrån 6-17.000kr för jobbet.
Tillsammans med kamremskitet, vattenpump, glycol + arbetskostnaden (3tim) på en verkstad, det kostade 6700kr.
Det är sjukt stor skillnad när jag ringde runt och kollade priser allt ifrån 6-17.000kr för jobbet.
9jimmynilsson81 skrev:Har precis bytt kamremmen på min V6:a.
Kommer man kring det priset, runt 7-8000:-, är det bra.
Det är pilligt, men inte omöjligt och har man tid -säg en dag, till sitt förfogande så kan man göra det själv. Jag skulle inte (som glad amatör) försöka göra det på 3timmar, även om det säkert är möjligt.
Proceduren finns HÄR
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)