Annons

Öppna innerdörren! Justera handbroms!

1
Hej!

Kan någon tipsa mig om hur man öppnar innerdörren på en Santa fe 2006 (nya modellen). Troligen har en kontakt lossnat för det kommer ingen ström till dörren. Varken centrallås eller fönsterhiss fungerar.

Kan någon tips mig om hur man justerar handbromsen (aut.). Den tar dåligt eller inte alls.

Tacksam för svar!
Ägare till en CRDi 2006 Exlusiv 7 -sits.
Gusse!
Ägare till en Santa Fe CRDi exclusive
2006 7-sits silvermetallic
Annons

4
Tack för tips!

Höger bakdörr. Ser inga skruvar mer än de som sitter längst upp och vid innerhantaget. Kanske är det bara att slita men man vet inte hur mycket man skall ta i.

Annars en mycket bra bil. Har lämnat saabträsket.
Gusse!

Re: Handbroms !

5
Santavalp skrev:Hej :)

Ta av bakhjulen , innanför gummiplutten på
trumman sitter en tandkrans nertill som
man justerar handbromsen med :wink:

Mvh Zukan 8)
Och gummiplutten på bromsskivan måste vara i läge "klockan 6" för att komma åt tandkransen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Öppna innerdörren! Justera handbroms!

6
Gusse skrev:Hej!

Kan någon tipsa mig om hur man öppnar innerdörren på en Santa fe 2006 (nya modellen). Troligen har en kontakt lossnat för det kommer ingen ström till dörren. Varken centrallås eller fönsterhiss fungerar.

Kan någon tips mig om hur man justerar handbromsen (aut.). Den tar dåligt eller inte alls.

Tacksam för svar!
Ägare till en CRDi 2006 Exlusiv 7 -sits.
Handbromsen var som ni sade: ta av däcket, snurra till klockan 6 och flytta kuggar med skruvmejsel.

Innerdörren har klämmor! Ta bort 4 st skruvar och våga ta i på rätt ställen så lossnar hela innerdörren.
Gusse!

7
Hej

Kan någon förklara vad flytta kuggar betyder.
Har inte lyckats förstå hur man gör!
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

8
Du tvingar kuggarna åt höger el vänster beroende på spänna eller släppa, använd en flat mejsel
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07

Re: Öppna innerdörren! Justera handbroms!

14
Jag har för mig att när man ska ta bort dörrisdan om du ska in där så måste du dra bort lila högtalaren också.
Youtuba där finns massor med info.

Jag justera handbromsen när jag mekkade och bytte vajer med min pappa för några veckor sen. Var inga problem alls.
Att tänka på att är handbromsvajrarna dåliga så kan man justera tills man dör :) Det går en vajer ifrån foten sen delar sig den till två vajrar av olika storlekar till båda bakdäcken.
(Bara lite info.)

Är ett hål på bromsskivan, och om du lyser med en lampa i hålet så kommer du nog se något som ser ut som en kugghjul som är riktad emot dig. Denna kugghjul ska du vrida uppåt eller neråt beroende på om du vill spänna eller släppa. Kugghjulet är som en skruv som justerar längden mellan klossen och emot bromsskivan.

Det kan vara lite svårt och hitta rätt då det inte är 100% kl6 när du har hissat upp bilen. så kan vara så att däcket måste stå lite framåt eller lite bakåt, men ta en så stor skruvmejsel du kan få plats med i hålet och så försöker du hitta ett kugghjul som du kan kugga uppåt eller neråt med. Kommer tyvärr ej ihåg vad som var spänna eller släppa.

Best of luck.