Annons

Hackigt vid 1500 varv?

1
Har märkt av att jag får hackig körning då och då när bilen ligger på 1500 varv.

Först märkte jag det i 50, sen 60-70-80 ... det händer inte alltid men börjar bli oftare, bilen rycker o både föraren + passagerare känner det i bilen.

Man håller 1500 varv, jämn gas....
Annons

Re: Hackigt vid 1500 varv?

2
Hej,
Det här låter ju precis som min bil... en i40, köpt för 1 1/2 år sen. Jag har haft inne bilen på verkstad vid 5 olika tillfällen (den ska in nu en 6:e gång under nästa vecka) för åtgärd av dessa skakningar. Precis om du säger så skakar det i hela bilen. Jag har haft ett flertal passagerare som har reagerat över skakningarna. Skakningarna märks mer eller mindre vid olika tillfällen. Jag har dokumenterat när jag har haft skakningar... väderlek, hastighet, varvtal, hur länge bilen varit varmkörd, backe eller inte. Jag hade en ny i30 innan min i40 och den fungerade utmärkt på alla sätt o vis.
Problemet är att dessa skakningar kommer och går... Verkstan har ett antal ggr bekräftat att de oxå har känt skakningarna, men ej förstått var de kommer ifrån och svarar därför att de inte kan göra något. De gjorde hjulbalansering vid 3 olika tillfällen, men inget förändrades... tydligt blev det när jag omedelbart skiftade från sommar - till vinterdäck... att problemet inte hade med hjulen att göra.
Skakningarna uppstår vid alla möjliga varvtal och kan även hålla i sig hela vägen från ex. 80-110km/h. Jag kör väldigt lugnt av mig och skakningarna känns framför allt av när man ex. går upp till 65km/h lägger i 4:ans vxl, släpper gasen för att sen snällt lägga foten på gasen utan att ändra hastighet. Jag kan även känna av skakningarna när jag från stillastående släpper upp kopplingen till dragläge..., utan att rulla framåt.

Med rätt mkt bilerfarenhet (arbete i automotiv världen) så är mitt konstaterande att skakningarna blir kraftigare när det är riktigt fint väder och högtryck ute oavsett om bilen är varmkörd eller ej. Givare/sensorer verkar känsliga och mitt heta tips är att detta är ett motor relaterat problem där givare går ojämnt.
Jag hoppas och förmodar att detta inte har någon koppling till mina andra problem med denna bil... 1) P-sensor fram som hänger sig och kan konstant pipa i upp till 100m när jag kör framåt, trots att jag har varken bil eller annat framför mig. 2) Backkamera som ibland bara visar blå skärm trots soligt o fint väder. 3) Bagagelucka som hänger sig där det inte går att öppna den med varken nyckel eller knapp vid ratten eller knapp på bakluckan (enda chansen är att starta bilen o köra en liten sträcka... stanna och sen försöka öppna igen..)
i40 är en fin, trevlig bil..... , men jag börjar bli trött på alla dessa problem som kommer och går. Jag får aldrig chansen att njuta av bilen. Super-störigt med dessa skakningar.
VEM KAN HJÄLPA OSS ATT HITTA ORSAKEN TILL DESSA SKAKNINGAR SOM KOMMER OCH GÅR ?

3
NiclasMYT skrev:Hej,
Med rätt mkt bilerfarenhet (arbete i automotiv världen) så är mitt konstaterande att skakningarna blir kraftigare när det är riktigt fint väder och högtryck ute oavsett om bilen är varmkörd eller ej. Givare/sensorer verkar känsliga och mitt heta tips är att detta är ett motor relaterat problem där givare går ojämnt.
Jag hoppas och förmodar att detta inte har någon koppling till mina andra problem med denna bil... 1) P-sensor fram som hänger sig och kan konstant pipa i upp till 100m när jag kör framåt, trots att jag har varken bil eller annat framför mig. 2) Backkamera som ibland bara visar blå skärm trots soligt o fint väder. 3) Bagagelucka som hänger sig där det inte går att öppna den med varken nyckel eller knapp vid ratten eller knapp på bakluckan (enda chansen är att starta bilen o köra en liten sträcka... stanna och sen försöka öppna igen..)
i40 är en fin, trevlig bil..... , men jag börjar bli trött på alla dessa problem som kommer och går. Jag får aldrig chansen att njuta av bilen. Super-störigt med dessa skakningar.
VEM KAN HJÄLPA OSS ATT HITTA ORSAKEN TILL DESSA SKAKNINGAR SOM KOMMER OCH GÅR ?
Har ungefär samma problem och ingen verkstad kan komma med något utom teorier. Personligen tror jag att det är två skilda problem som utmärker sig. Dels insprutningen och motorkuddar som inte är riktigt balanserade. Både hänger förmodligen ihop med sparpaketet som EU-Hyundai använde när de designade I40.

Att misslyckas med så mycket på en så kort tid är en bravad.

Största problemet är dock Hyundais obefintliga support.

4
Min gissning går till dålig LMM!

Då kan bilen rycka på vissa varv och vara mer eller mindre känslig vid olika temperaturer och luftfuktighet.

Men man måste nog läsa felkoder och även läsa av motorns olika sensor/givarvärden under gång med diagnosdator för att vara mer säker - dvs. en modern felsökning som vilken seriös verkstad som helst skall klara av!

Mvh
Johan B

5
Johan B skrev:Min gissning går till dålig LMM!

Då kan bilen rycka på vissa varv och vara mer eller mindre känslig vid olika temperaturer och luftfuktighet.

Men man måste nog läsa felkoder och även läsa av motorns olika sensor/givarvärden under gång med diagnosdator för att vara mer säker - dvs. en modern felsökning som vilken seriös verkstad som helst skall klara av!

Mvh
Johan B
Problemet Johan B är att dessa problem visar sig inte i din seriösa diagnostik. Eller tror du att verkstäderna inte bryr sig om felkoder?
Det är stor skillnad på teori och praktik. Läs dessutom en gång till vad NiclasMYT skriver ovan.

Eftersom det är ett antal bilar som lider av detta så är det förmodligen ytterligare ett fel på I40 att lägga till alla andra.
Fanns det en seriös support från Hyundai skulle detta problem vara uppmärksammat och åtgärdat för länge sedan.
Första gången jag rapporterade detta var två år sedan.

6
Hej Tjosan och Johan,
Tack för eran värdefulla feedback !! :)
Precis som Tjosan skriver så syns inget i deras felsökning....Nu vet jag inte exakt hur deras felsökningsinstrument fungerar, men det kan ju vara som så att alla funktioner inte täcks in. Jag håller verkligen med dig Tjosan. Tror också att det är åtminstone 2st faktorer som påverkar bilen till det negativa... Motorupphängning samt instabila givare.
Jag googlade rätt mkt igår kväll och hittade en hel del på "vibrating shaking i40 Hyundai"
Det frustrerande med dessa "komma-gå" fel är att när man lämnar in bilen på verkstad, så är all fokus på att ut och köra bilen för att själva känna skakningarna... det är ju inte säkert att de prickar in när skakningarna är som värst, men men... Jag kommer försöka styra dem till vad som behöver göras denna gång (bl.a hänvisa till internet där detta problem beskrivs och vad den troliga orsaken är).

7
NiclasMYT skrev:Hej Tjosan och Johan,
Tack för eran värdefulla feedback !! :)
Precis som Tjosan skriver så syns inget i deras felsökning....Nu vet jag inte exakt hur deras felsökningsinstrument fungerar, men det kan ju vara som så att alla funktioner inte täcks in. Jag håller verkligen med dig Tjosan. Tror också att det är åtminstone 2st faktorer som påverkar bilen till det negativa... Motorupphängning samt instabila givare.
Jag googlade rätt mkt igår kväll och hittade en hel del på "vibrating shaking i40 Hyundai"
Det frustrerande med dessa "komma-gå" fel är att när man lämnar in bilen på verkstad, så är all fokus på att ut och köra bilen för att själva känna skakningarna... det är ju inte säkert att de prickar in när skakningarna är som värst, men men... Jag kommer försöka styra dem till vad som behöver göras denna gång (bl.a hänvisa till internet där detta problem beskrivs och vad den troliga orsaken är).
Kan lägga till att även de främre bromsskivorna kan vara inblandade. Här på forumet är det ett flertal som "fått" nya skivor p.g.a skakningar.

8
Det är ju stor skillnad på felsökning och felsökning!

Om man inte får felkoder, måste man gå djupare i systemet och börja analysera vilka värden som visas på diverse parametrar....

MEN det klarar troligen inte många verkstäder då många mekaniker är bedrövligt dåligt utbildade och många saknar grundläggande kunskaper om hur en motor och dess styrsystem fungerar i både praktik och teori - de läser bara felkoder och får de då inte upp några "är det inga fel på motorn!".

Jag har förstått att Hyundai tyvärr har en anmärkningsvärt dåligt support och grundkunskap på generalagentnivå. :evil:

Så frågan är som sagt HUR har de felsökt!?

Mvh
Johan B

11
Johan B skrev:Det är ju stor skillnad på felsökning och felsökning!

Om man inte får felkoder, måste man gå djupare i systemet och börja analysera vilka värden som visas på diverse parametrar....

MEN det klarar troligen inte många verkstäder då många mekaniker är bedrövligt dåligt utbildade och många saknar grundläggande kunskaper om hur en motor och dess styrsystem fungerar i både praktik och teori - de läser bara felkoder och får de då inte upp några "är det inga fel på motorn!".

Jag har förstått att Hyundai tyvärr har en anmärkningsvärt dåligt support och grundkunskap på generalagentnivå. :evil:

Så frågan är som sagt HUR har de felsökt!?

Mvh
Johan B
Min verkstad har en teori uppbyggd på erfarenhet av bränsleinsprutning. Dock hävdar Hyundai att så kan det inte vara och vägrar att ersätta eventuell felsökning och åtgärd. Man vägrar överhuvudtaget att diskutera.

13
Johan B skrev:Min gissning går till dålig LMM!

Mvh
Johan B
Hej, detta fel har jag haft på två tidigare bilar. Precis som Johan skriver så ger luftmassemätaren (LMM) fel värden vid körning men den kan ge rätt värden på tomgång. Det blir ryck eller hackig gång när man kör på vissa varvtal.

Om du kopplar ur LMM och kör med bilen så ska den gå utan ryck (dock får du ingen tomgång alls så kärringstart gäller).

/M

14
Tänkte bara säga vad som hänt

Lämnade in den till bilia som fått nya mätverktyg som kan spela in vad som händer i bilen när problemet uppstår.

Tack o lov så fick teknikern symptomen vid test körning men blev inte klokare..

Teknikern ringerr hyundai som informerar att han ska nolla datorn i bilen så att den ska lära om sig hur jag kör..

Båda är skeptiska till en början men vi gör som hyundai säger..... Drar ut på test runda och visst... Problemet är borta

Växellådan löser detta genom att växla ner snabbare så man inte hamnar på 1500 varvtalet..

Nu en vecka senare så har det börjat komma tillbaka.... Jag är så lycklig just nu

Och nu när kylan kommer så blir det återigen knarr i instrumentpanelen... Grädde på moset...