Annons

Byte av motor

1
Finns det ngn som fått sin motor utbytt på sin i40? Enligt verkstaden så är det inte ovanligt. Jag anmärkte på skakig gång och nu sker de att motorn är kass och byte krävs. Nu återstår det att få besked från Hyundai om det går på garantin. Bilen rullat 8500 mil.

Ngn som har liknande erfarenhet?
Annons

Re: Byte av motor

2
Hmm detta låter.... Intressant... :shock:

Har en -12 i40 som snart rullat 8000mil, har börjat få grymma vibrationer vid "kallstart" (använder alltid motorvärmare).
Hur är din bil servad?
Servar min med 1000mils intervaller och rullar ca 5-8mil / dag

Re: Byte av motor

4
Det var ngt läckage av kylarväskan så på 2 månader(sedan service) så var det snustorrt. Inget fel i sig på motorn än men de byter den. Fått besked nu, allt går på garantin och får en ny motor inom 2-3 veckor.

Extremt bra service på Bilpartner Helsingborg!

Re: Byte av motor

7
Jodå jag har ochså bytt motor :shock: . Samma anledning, kylvatten försvann. Inte heller här märkte jag själv något (motor för varm, kylvatten varning). Det var min verkstad som upptäckte det. Garantijobb, men vet i fanken om hela motorn byttes. Tyckte de var lite luddiga när jag hämtade bilen, vet ej varför men känslan var sådan. Nåja nu försvinner iallafall inte kylarvattnet mer.

Korven

Re: Byte av motor

10
Hämtade min i40 igår efter service 4 år/9000 mil. Fick reda på att motorn skulle bytas pga läckage kylarvätska. Det lät konstigt men efter lite nyfikna frågor fick jag reda på att det är topplocket som ska bytas. Tydligen har ett antal bilar fått ett "för stor" topplock därav läckage. Inget nytt problem,"min" verkstad har gjort detta på flera bilar redan. Nu är det bara att vänta 2-4 veckor och sedan lämna in bilen igen för byte.

Re: Byte av motor

11
Körven skrev:Jodå jag har ochså bytt motor :shock: . Samma anledning, kylvatten försvann. Inte heller här märkte jag själv något (motor för varm, kylvatten varning). Det var min verkstad som upptäckte det. Garantijobb, men vet i fanken om hela motorn byttes. Tyckte de var lite luddiga när jag hämtade bilen, vet ej varför men känslan var sådan. Nåja nu försvinner iallafall inte kylarvattnet mer.

Korven
Har haft i princip alla fel som beskrivs i detta forum inkl. motorbyte. Hade en i40 sedan 2012. Det som fick bägaren att rinna över var att styrningen låste sig.
Som tur hände detta på en parkeringsplats. Trots allt detta gav jag Hyundai en chans till: Har en ny grdi Comfort plus. Hoppas innerligen att alla barnsjukdomar är borta.

Re: Byte av motor

12
Anledningen till motorbytet är motorblocket, försvinner det kylarvätskan och kommer bubblor i kylaren ska komplett motor bytas.. Försvinner det men inte bubblar så byts bara blocket.

Då är det ett nytt block med nya topplocks bultar som är helt olika från det som satt innan, annat block och kortare bultar.
Det snackades om att topplocksbultarna var för långa så blocket sprack.

Vibrationerna ni pratar om kommer från motor/växellådsfästena!