Annons

santa 06 fel på växelväljare

1
Hej Alla santaägare! Jag har ett litet problem med växelväljaren, det började med tröghet och att man fick dra spaken fram och tillbaka ett par ggr för att kunna starta. Nu måste jag starta i neutralläget och p läget låser inte lådan längre. Några ideer?
Annons

Re: santa 06 fel på växelväljare

3
Hade exakt samma fel på min -07a. Åk in med den på en gång för min rörde sig inte nånting efter några dagars tröghet.

Det är en vajer som går från växelspaken till en grej under batteriet som indikerar vilken växel det är. Den behöver öppnas och sen smörjas. Känner en mekaniker som lagade det lite snabbt på en parkering och har fungerat perfekt sen dess.

Hoppas det hjälper dig nånting. :-)

MVH Peter

Re: santa 06 fel på växelväljare

6
mhskstra skrev:Jag har samma problem. Är det någon som vet om det är svårt att fixa själv, eller om man bör kontakta verkstaden??
Nu är bilen hemma från verkstaden igen.
Jag kör tydligen för lite eller åtminstone för sällan, så att axeln som går in i lådan höll på att rosta fast. Jag fick rådet att motionera växelväljaren när jag använt bilen genom att dra växelväljaren ett antal gånger fram och tillbaka.
Det gick på 2300:- hos Bilia i Solna och han nämnde att det kan bli betydligt dyrare om axeln rostar fast så pass så dom blir tvungna att öppna lådan också. Så ni som inte kör bilen regelbundet bör med andra ord "motionera" växelväljaren före eller efter körning, så sparar ni några tusenlappar.
Santa 2,7 exklusive 2008 med en Solifer artic 540 på kroken