Annons

Byta bromsskivor bak

1
Hur krångligt är det att byta skivor bak på santa fe 2006a?
Hört nånstanns att det inte är några problem men från något håll att man kan behöva pilla och justera med handbromsen. Är det något särskilt jag bör tänka på?
Jag har bytt skivor fram på en ford explorer tidigare och det var ju enkelt förutom att skiten var fastrostad.
Vill ju dock inte plocka isär och sen pang börjar handbromsen trassla och så står jag hemma med en bil som jag inte får ihop :)

Är det någon som vet vilket vridmoment det ska bara för bultarna på bromsoket?
Annons

Re: Byta bromsskivor bak

2
Hej!

Ofta så behöver man tyvärr justera handbromsbackarna om insidan av bromsskivan har slitits (det räcker med ett mindre spår) då det brukar det vara omöjligt att få dän skivan i så fall, annars riskerar man att förstöra hållaren, monteringssatsen (fjädrarna) osv. om man försöker dra ut skivan, samt att man heller inte får på den nya efteråt.

Men har du tur så behövs ingen justering, dock vet man inte det förrän man börjar skruva vilket kan bli lite jobbigt, särskilt om det visar sig att man måste byta någon del till parkeringsbromsen varav man får beställa det och vänta ytterligare någon dag.

Vill man vara på den säkra sidan så får man köpa på sig delarna till parkeringsbromsen också, men förhoppningsvis är de i gott skick och går att justera utan problem, eller om du har tur varav det inte krävs någon justering alls.

Hittade en video på YouTube som kanske är till hjälp (har själv inte kikat på den):

Tips: Använd en mindre slägghammare för att få dän skivan från navet (om den är fastrostad där utöver att handbromsbackarna också behöver justeras). Smörj därefter kontaktytorna på navet, skivan, osv. med kopparpasta, så underlättar det framtida bromsbyten.

Hoppas det går bra!

Mvh