Annons

Klonk i framvagn/drivlina vid låga hastigheter

1
Hej!

Jag har en SF -07 exclusive CRDI manuell som har gått 18500 mil.

Sedan ett tag tillbaka så har jag upptäckt ett klonkande ljud när jag kör på lägre hastigheter, säg under 50 km / h.

Ljudet kommer när jag släpper på gasen, eller gasar efter att ha rullat. Jag skulle gissa att det är när det är "drag" eller inte på drivlinan, det är så jag upplever det iaf.

Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara?
Annons

Re: Klonk i framvagn/drivlina vid låga hastigheter

6
Hej! Tänkte bara meddela vad mekanikern hittade, och ställa en fråga till. :)

Idag var bilen på lokala verkstan och dels hittade han något stag som var felmonterat, som när det nu är rättmonterat gjort bilen stadigare vid acceleration.

Men det klonkande jag upplever kommer tydligen från drivaxeln höger fram. Han trodde inte att den skulle gå sönder på ngt år eller två, men jag är lite sådan så jag gärna vill fixa fel jag vet om, det gnager lite i mig att köra runt med ett potentiellt haveri.

En sådan axel till min bil kostar enligt både mekonomen och märkesverkstad 6650 kr. (jag letar fortfarande efter hakan som for i backen när jag fick det beskedet.) Jag fick "orginalnumret" på delen av märkesverkstaden, jag sa att jag ville försöka leta reda på delen själv till lägre pris.
Det är nr: 49500-2B610
Nu till min fråga, är det numret helt universellt och unikt? Jag har hittat säljare på ebay (se länkar nedan) där jag kan köpa delen för åtminstone halva priset. Och i ena annonsen är min bil listad som kompatibel modell, men på den andra är den inte listad (andra motoralternativ).

Tysk annons: http://www.ebay.com/itm/Antriebswelle-H ... SwPhdVK3DG

Koreansk annons: http://www.ebay.com/itm/OEM-Genuine-495 ... Yp&vxp=mtr

Jag har även hittat en begagnad sådan del i USA för runt tusenlappen, där de säger att det är det numret på delen.

Som ni säkert förstår så är jag ingen större bilmek själv, och har inte riktigt koll på vad detta med "orginalnummer" egentligen betyder. Vore toppen om någon mer bilkunnig kunde hjälpa mig med detta.

/niklas