Annons

Nöjda ägare?

1
Jag erkänner att jag var en smula skeptisk till att köpa en i40 Premium 2014 i april förra året. Efter att läst flera trådar här var jag nästan helt övertygad om att ett garantibesök på verkstaden var oundvikligt men ännu så länge har jag inte haft ett enda bekymmer med bilen! Den har under denna tid dessutom rullat 5300 mil.
Helljuset kunde varit bättre så klart men jag klarade mig utmärkt i vintras. En anledning till detta är att halvljuset är helt fantastiskt.
Bakluckan har stått öppen vid något tillfälle men det beror på att jag har kommit åt fjärren. Borde funnits en "låsning" på den.
Navigator och ljud är inte toppklass men fungerar tillfredsställande (vilket nästan gäller för hela bilen).

Med tanke på pris, garantier och kvalitet anser jag att i40 är ett mycket bra köp
Annons

Re: Nöjda ägare?

3
Har en -2013 som jag är nöjd med, satsade på den enklaste nivån av utrustning. Det jag saknar är automatisk stängningsknapp till bakluckan, rattvärme, värme i baksätet. Sedan hade det varit najs med automat med, men det fanns såklart inte på alla motoralternativen :cry:

Plus: grym komfort, bekväm, stort lastutrymme / baksäte, pigg motor (har 1.6), bensinsnål.

Minus: trött motor på låga varv, dålig sikt i vissa vinklar.

Garantiärenden: vibrationer i instrumentpanelen, rost(!) på bakluckan, ratt som tappar "lacken / färgen".

Någon annan med "mina" problem / garantiärenden?

Re: Nöjda ägare?

5
Jag är också nöjd trots att det varit några problem efter 12000 mil.

1. Rostbubblor på baklucka -> garanti ärende
2. Tappat skinnet på ratten -> garanti
3. Backkamera paj -> garanti
4. P-sensorer samtliga utbytta till ny variant -> garanti

Det som är bra med bilen är:
- Utrymmet i bagage och baksäte
- rolig att köra, bra säten!
- Prisvärd med bra garanti
- Bra serviceverkstad
- Breda dörrar till baksätet gör att det är enkelt att plocka in och ur barnen
- Allt extra krussidull som Sätesvärmare i baksätet, rattvärme, keyless, regnsensor, alarm, p-sensorer fram och backkamera, bluetooth och headset. Känns premium!!
- Jag hade ingen fordonsskatt de tre första åren.

Allmänt negativt:
- Jag har dyr försäkring (en Passat hade jag fått försäkrad för 60 % av priset jag betalar) och dyr service (efter att garantin går ut blir det till att hitta billigare verkstad om de inte sänker priserna)
- Hög ljudnivå i kupen
- Lite väl klen på 2:an har lett till en del motorstopp
- Hyundai använder ytterst lite eller ingen rostskyddande färg under lacken, vilket leder till att många stenskott blir roströda illa kvickt.
- Ingen serviceindikator
- Det är helt omöjligt att se något på radio displayen vid solljus. Exempelvis går det inte att se vad klockan är.

Annat negativt som skrivits om bilen som jag inte håller med om.
Jag håller inte med om att sikten skulle vara dålig i vissa positioner eller att man inte hittar en bra körställning i bilen. Jag åker på ett par långresor per år och men tycker inte att jag störs av det dåliga helljuset.

Re: Nöjda ägare?

6
Har fastnat för Hyundai efter att ha ägt närmare ett 40-tal olika bilar, främst av fabrikaten Alfa, Fiat, Peugeot, Mazda, Citroen, Merca, BMW, Hyundai, och Kia.

Köpte en ny i30 Premium 2012/2013, och den har nu rullat ca 12000mil utan ett enda garantiärende och fyra års dagligt användande, och till det så har jag även en i40 Sedan Premium (2013) som nu rullat 11000mil. i40 kommer att få en ny backkamera inom någon vecka, och "insynsskyddet" till glastaket ska även det bytas, men annars är det bara parkeringssensorerna som bytts i förebyggande syfte via "kampanjen" som Hyundai har.

Tycker att det är väldigt bra bilar, och upplever dom som väldigt kvalitativa, även om det såklart finns en del skitfel som drabbar dom.

Det jag gillar mest med i40:n är generellt den låga ljudnivån i kupén, mycket bra kvalitetskänsla i knappar osv., bra utrustning, och en väldigt låg ägandekostnad, samt överlägsna garantier.

Jag skulle önska att Hyundai var tidigare med att införa "autobroms", adaptiv farthållare osv., för det saknar jag enormt.
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Nöjda ägare?

7
Hämtade min Tucson 1,6 T-GDI Automat (DCT) i går. Vilken kärra! Lämnade min åtta år gamla Kia Carens till bilfirman, att göra vad dom vill med den. Den har funkat perfekt i alla år, men känns som en traktor i jämförelse med Tucson. Lite svår att parkera, pga vxl-lådan. Svårt att smyga in på parkeringsplatsen med den, men man vänjer väl sig med det oxå. Den drar iväg som ett skott jämfört med Kian, mycket nöjd än så länge. Måste ut och köra nu, i snöovädret, kan inte motstå suget!

Re: Nöjda ägare?

10
Vi hade en -14 1,7 crdi automat go edition till för ett kort tag sen, då vi faktisk valde att byta in till ett annat märke istället.
Märker enorm skillnad i den bilen jag har idag, på många fronter.
Det jag kan säga är att för vår del blir det inte hyundai igen. Kan dock inte säga att det under dessa 2 åren varit några direkta större problem med bilen bortsett från att dämparna till bagagen är värdelösa. Dock tror jag det finns många saker som kan tänkas hända saker med när bilen rullat mer mil.
MEN det man märker är att Huyndai enligt min mening satsat på designen för ögat, medan man satsat mindre på själva hårdvaran, alltså sådant som komfort (syftar då bla på ljudnivå i kupé, hur bra bilen "ligger" på vägen, åkkomfort vid växlingar m.m. m.m)
På det märket jag nu äger istället, är det tvärt om, designen kanske inte den vackraste, men på många plan en bättre bil..