Har en 2007 Santa Fe 2,2 crdi, automat som har gått 16500 mil. Har haft den sedan den var ny, Ingen rost än så länge vad jag kan se förutom den lilla ringen som sitter runt torkar armen på bakrutan.
Automaten rasade på motorvägen för ca: 7 veckor sedan, bärgning till verkstad och ca:60 000kr senare så sitter en ny låda i bilen. gick inte igenom besiktningen heller på grund av spindel leder dåliga och ett böjt styrstag till ena hjulet. Spindel leder är dock aldrig bytta tidigare.
Tidigare bytt höger baks hjullager, kommer dock inte ihåg hur många mil bilen hade gått då, men något säger mig att det kanske var mellan 8-10000 mil. I övrigt inga problem vad jag kan komma ihåg.
Dock känns styrningen en aningens mysko nu när jag fått tillbaka bilen och Esp:n blinkar när jag svänger till höger ibland, tilläggas skall att bilen skall tillbaka till servicen om några dagar för vissa justeringar.
Motorn stannade även på uppfarten efter första provkörningen efter att vi fick tillbaka bilen, startade om bilen 2 gånger och den dog då också efter några sekunder.
I övrigt har vi varit mycket nöjda med våran Santa, men att automatlådan bara rasar efter 16500 mil är ju under all kritik, särskilt eftersom vi aldrig kört med tung husvagn eller dylikt, bara ett 750 kilos släp några gånger per år.
Hoppas bara att verkstaden får till de små defekterna som är just nu, så har vi en bil som håller flera år till!
Fick under tiden skaffa en ny bil och det blev en Audi Q3:a, fantastisk bil att köra måste jag säga.

Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.