Har avgjort vaknat på fel sida idag, så varför inte ta ut det på någon "oskyldig" - samtidigt som man kan demonstrera sitt oberoende från "mamma"...
Undertecknad har tidigare bara skummat igenom aha! En kundtidning. Punkt.
Har förstått att det finns olika grader i helvetet, och att vissa bilmärken lägger en rejäl budget på att kommunicera med de absolut mest lättkommunicerade - de redan frälsta...
Skulle kunna tänka mig att man skulle kunna servera nästan vad som helst och att det ändå skulle slinka ned - men inte här: No Sir!
Scanias och Volvos lastbilstidningar dimper ner här hemma, och ger stort läsvärde - okay, inget som man längtar efter mellan utgivningarna, men tillräckligt mycket intressant material om "trafik" för att det skall pirra till när man ser bladet i brevlådan!
Större budget än aha!? Sure thing!
Men ändå!
Om man nu har en budget att hålla sig efter, och bara ett enda bilmärke att skriva om - är det då inte bra om det blir rätt?
På omslaget flaggas för en "SUV-Special", och inne i tidningen presenteras Hyundais 3 SUVar över 6 sidor.
Fotomässigt har man släpat ner Terracan, Santa Fe och Tucson i någon närbelägen snöpudrad grusgrop och bränt av lite bilder en gråmulen dag!
Inspirerarande?
Kunde vart, men när färgerna man valt på bilarna fullständigt flyter ihop med underlag, bakgrund och himmel så...
Actionbilderna består av cirkelkörning kring fotografen, med föraren blängades mot kameran, och blixtåtersken från karossen! Jippi!!!
Lägg därtill att förarna är påpälsade till hakan med bulliga jackor, och i vissa fall har mössan neddragen till ögonbrynen...
Herreguuud...! Skäms dom över att synas i en Hyundai...??
Asså, jag är varken fotograf eller bildkompositör, men jag ser vad jag ser!
Varför finns det ingen annan i denna organisation som ser?!
Det är trots allt våra pengar dom leker med!!!
Varför säger ingen:
"Folks, det här är pissdåligt! Gör om, och det snabbt!"
Vi skall skapa drömmar, bygga image och boosta varumärket - inte tvärtom för h-e!"
Det blir värre!
Både Terracan och Santa Fe har fått nya fälgar i sina re-make utföranden - hade inte varit bra att visa dem?
Samtliga bilar är skodda med vinterdäck på tillbehörsfälgar
Med close-up på var och en av dessa däckhandlarfälgar! Gaah!!!
Självmål big-time!!!
Bilden tonar fram av en tidnings"redaktion" som inte känner till något om det dom skriver om - och inte bryr sig!
Som rafsar ihop något med vänsterhanden, och är stolta över något annat i sitt liv än sina jobb!
Sorry - på något annat sätt kan jag inte förklara att något så här blekt tillåts nå läsarna!
När man läser faktarutan över Santa Fe så slås man av häpnad när man ser att dragvikten på 2.4 är satt till 2,000 kg!!!
Om det faktiskt är så att man har lyft dragvikten från 1,650 kg så är detta en verklig nyhet - speciellt med tanke på att inga tekniska förändringar gjorts på vagnen... Det hade varit något att skriva, istället för intetsägande mumbo-jumbo om att Tucson skull vara "tillverkade med tanke på europeiska kunder med höga krav på bilägandet" (sic!)
I motsats till vadå? Herreguud!!!
Kanske är denna 6 sidiga "SUV"-special bara ett olycksfall i arbetet - det kanske är årets enda knäck som slank igenom ambitionsnivåfiltret;
vad vet jag?
Det är ivart fall så jag väljer att tolka det införda reportaget - en blunder som alla inblandade skäms big-time över!
I vart fall jag kommer att läsa aha! med andra ögon i fortsättningen - en kundtidning skall man kunna vara stolt över, annars har den förfelat sitt syfte!
Swedefe
Hyundais kundtidning: aha! Vad tycker vi?
1
Senast redigerad av Swedefe den 22 mar 2005, 12:29, redigerad totalt 1 gång.