Annons

Semester

1
Det är väldigt lugnt på forumet... så vi skapar väl en svammeltråd till... :D

Vad ska Ni göra på semestern?

Skriv några rader, det kanske blir jättebra tips till andra!

Må gott
:wink:
Stahl
Annons

2
I år skall jag BARA: Snickra om badrummet, byta panel på en långvägg, sätta i 2 st nya treglasfönster, bottenmåla båten och sjösätta den, klippa gräset och kantslå diken, snickra en friggebod med allt vad det innebär, lägga grus på garageinfarten + div. andra små detaljer, hälsa på svärmor i Skåne - MEN annars skall jag "Ta de lugnt" som man bör göra på sin semester.......... :roll: :roll: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Hei

i år blir det å dra campingvognen med til i nærheten av stockholm, bruke god tid i sveriege, vør vi forlater vogna på en eller annen camping her, kjører over med ferge til Riga, videre til Villnius, og derfra videre til Minsk i Hviterussland, hvor vi bla skal med på et Hviterussisk bryllup.
Turen kjøres med en 06 Santa, 2,0 CRDI VGT.

så får vi håpe den får bli med hjem også, og at ikke noen der borte "har mere brukt for den enn oss"

turen blr altså via fem hovedstader, Oslo, Stockholm, Rigea, Vilnius og Minsk.

foruten dette blier det stadige turer med santaen rundt i sør-norge med vogna på slep, for å kose oss med sommeren.

Vegard

4
Det blir att flytta ut till landet på sommaren som vanligt, med lite utflykter per båt och bil som vanligt. Och så ska vi väl slita in nya köket och komma underfund hur vi (inte jag!) skulle ha byggt det istället... :wink: :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Själv hoppas jag att det blir en vecka på Ramundberget. Det blir i så all tredje gången vi åker dit. Helt underbart! Vet att Linkan med fru kommer att vara där så en middag någonstans tillsammans med dem vore ju trevligt. Resten av semestern får bli som det blir, längtar iofs till Norge, skulle vilja gå till Brikkedalsbreen med lilltjejen hon skulle tycka det vore roligt....och om man ändå är där så vill hon åka skidor också....... och Norge är inget billigt land att semestra i... och käre maken skall väl ha med sig kajaken... och skidor... och... och...

..nä, får nog strukturera upp semesterplanerna bättre...

KUL att ni skriver och berättar, roligt med tips och idéer.

Må gott
Stahl

6
Semester... låter trevligt !
en vecka ska vi åka till västkusten där vi hyrt ett stuga,, resten av tiden blir nog lite Söderhamn där frugan kommer ifrån och har sin släkt, lite Delsbo där vi har sommarstuga, lite Stockholm (leka turist).. frugan har bara två veckor och jag fyra , så två veckor får jag vara ensam med dottern, och då blir det mycket lek o bad 8) .

jag tror att man inte ska planera för mycket, utan ta dan som den kommer.
jag förutsätter att det kan bli en o annan pilsner osså :wink: , eller varför inte det alldeles utmärkta vinet Santa Fe !!!
"Joppe"

7
Ha nu en riktig skön semester och ta väl vara på varandra :D
Bild
För lika fort som maskrosen blommat färdigt lika fort tar semestern slut :? :?

Stahl

8
Tack detsamma! Jag börjar min semester om 2 veckor så än är inte sommaren slut kan jag lova! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Vad vi gjorde på semestern

9
Vardag igen. Första dagen på jobbet efter en kortare semester på "bara" 14 dagar. Svårt veta vilken ände man ska börja i så jag tjuvstartar lite lätt med forumet.

Som man kan se på sidan om semestermöten så har vi varit uppe i Härjedalsfjällen med Santan. Mest för att vila, men även slå några bollar i den fruktade "golfströmmen", en bäck som korsar golfbanan i Ljusnedal på två hål.
Vi hade också turen att träffa familjen Stahl (som vi upptäckt inte heter så) och tillsammans fick vi en trevlig eftermiddag med utflykt till Norge för att titta på Härjedalens landskapsblomma Brunkullan - en oansenlig vild orkidé. Vi hann också med en fjällvandring med Santa Fén upp på kalfjället vid Hamra till Svanåsjön. Se Stahls magnifika bildbevis under rubriken semestermöten. Dagen/kvällen avslutades med en välsmakande måltid på Veras krog i Funäsdalen, där vi serverades av ett fullblodsproffs.

Efter 10 dagar i Härjedalen, där vi lappade 3 st Santa Febilar, for vi söderöver igen. Vi åkte hem och bytte bil till vår gamla folkabuss och med den styrdes kosan ner till Varberg, där Typ2-klubben höll årets Bussfest. Från att ha vistats i den kalla fjällvärlden (+5 till 15 grader), blev det underbart med västkustens sol och värme på +25-30 grader.

Kul också att träffa andra bilentusiaster. Det har sagts tidigare bl.a. av Fjällräven hur mycket som händer på Citroëns forum och likadant med folkabussar. De har så många fel att det blir massvis med inlägg på dessa forum, till skillnad mot detta, där det handlar om "felfria" fordon. Nåväl, om sanningen ska fram, så ska jag berätta på annan plats om några fel som nyligen fixats på vår "nya" Fe. (3-årsgarantin utlöpte nyligen).

Åter till semestern som igår avslutades med en lång hemfärd i sakta mak. Färdvägen gick då via Borås. Jag påminde mig då ett gammalt inlägg där Stahl bjudit in Swedefe på kaffe om/när han var i krokarna, så jag hoppades det skulle gälla familjen Linkan likaså. Och mycket riktigt. Ett kort telefonsamtal lät berätta att Stahls var hemma och att kaffepanna eller tekittel var laddade. Tusen tack för smaskiga ostfrallor och en välbehövlig paus!!! Anne visade på några fantastiska bilder hon plåtat uppe i Härjedalsfjällen och jag hoppas hon förutom maskrosor vill dela med sig av den nyss nämnda brunkullan här på forumet. Vi måste väl visa att det inte bara är bildårar här.

Fortsatt resa mot Falköping där vi förväntade ett lågt bensinpris. Vid träffen rådde ju stort priskrig där. Det visade sig att priset i Sandared var lägre, men nu var tanken tom så det fanns inget val. Vi korsade också vägen vi åkte för att se trandansen, men Coopers i Kättilstorp hade tur, de "slapp" besök eftersom vi inte hade hans telefonnummer sparat. Istället käkade vi på Club-motellet så vi skulle orka med att sträckköra till hemorten.

Vi känner oss nöjda med vår semester och har framförallt vilat upp oss, trots att det blivit långa bilfärder genom landet.

11
Jättefint foto Skäreläjan!

Jag fotar allt, inte bara blommor (till det skulle jag gärna vilja ha ett nytt objektiv.... men vet inte vad käre maken tycker om det)

Men blommor blev väldigt intressanta, det var mycket vi fick lära oss av Linkan med fru. De är jätteduktiga på blommor och väldigt trevliga att umgås med!

Må gott :wink:
Stahl

12
Tack Stahl för snälla ord och gott fika.

Men du verkar ha missat att lägga ut brunkullan?!?

Är det för att käre mak(t)en inte ska få argument mot ny kameralins?
Jag hade hoppats få se den lilla brunkullan i färg här på forumet och den blev ju tillräckligt vacker med din nuvarande utrustning...

Även Skäreläjan verkar ha ordning på sin kamera. Fina gullvivor och det är ju Närkes landskapsblomma. Fast där är dom gula. Det är välan caprifoler som gäller på Tjörn??

Hälsningar Linkan.

14
Stahl >
Jättefint foto i sig, synd bara att det är nån jäkla grönsak eller blomliknande föremål som råkat komma med i förgrunden. För hur jag än anstränger mig kan jag inte se den däringa KULLAN ni snackar om. :lol:

( :wink: Fru "Stahl" - mästerfotografen. Nice foto, som vanligt )
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
Hej alla!
Jo, linkan, du har rätt; I Bohuslän är det Vildkaprifol som gäller, så jag gick ut i trädgården och tog ett kort på vår vildkaprifol:
[img][img]http://img125.imageshack.us/img125/8216 ... ol2tz8.jpg[/img][/img]
Kameran har jag mycket riktigt iordning, har fotograferat med systemkamera sedan -74. Sedan ett par år digitalt.
Kan ju förresten visa hur det ser ut där vi har vår båt
[img][img]http://img115.imageshack.us/img115/756/img0863yn3.jpg[/img][/img]
Nere bakom udden till höger är vår brygga.
Fint foto på brunkullan, också!
(Nimbusen! Det är BLOMMAN som är kullan; Alla kullor är inte tjejer :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"