Annons

16
Aj ajaj, är brunkullan en blomma, då har man la gjort bort sig - IGEN? :lol:

Får väl spä på skäreläjans hyllning till Bohuslän genom att också visa att nimbusen kan han med.... :lol: så jag hängde mig ut över altanräcket med digitalen å knäppte denna (klickbara) Lonicera caprifolium L.

Om ho e vilder som skäreläjan´s de vete fasen, men ho kanske är tam för ho varken bet eller fräste åt mig. :wink: :lol:

OBS! Lägg märke till alla getingar. Ryktet om att vi har en getingplåga i Gbg. - Bohusläns-området denna sommar är definitivt inte överdrivet.

Bild
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

18
På tal om
Bild

Sigge Bengtsson, platschef hos Anticimex i Helsingborg, rekommenderar inte att man själv skall försöka oskadliggöra getingbon i hemmet.

- Särskilt inte när sommaren kommit en bra bit på väg. Getingarna har mer gift i sig ju längre det går på säsongen, säger han till Ystads Allehanda. Framåt hösten kan sticken från två, tre getingar motsvara ett huggormsbett!!! :shock: :shock:

PS.
GRATTIS "Stahl" - numera medlem i "400-klubben" ser jag. :lol:

19
G-P är en bra tidning, perfekt till ammunition mot sådana där getingar, men hur det fungerar mot huggormar vete 17....!
Stahl! Jag måste tillstå, att vi bara har vår båtplats där, vi bor tio minuter uppåt land! Förvisso är Hon S. B. född och uppvuxen på ön som syns i väster, lite längre söderöver bara -se fotot-
[img][img]http://img245.imageshack.us/img245/5397 ... en1ed1.jpg[/img][/img]
i ett av husen i mitten på bilden.
Fortfarande har Härön något fyrtiofemtal bofasta.
De flesta bilder man ser från Tjörn Runt-seglingen är tagna här i Kyrkesund.
Förresten, Linkan, vad tycks om en blombild till?
[img][img]http://img115.imageshack.us/img115/8872 ... eraoe8.jpg[/img]
Vad de heter vet jag inte, däremot...[/img]
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

20
Denna utsikt är familjen nimbusen "tvungen" att stå ut med varje dag vid middagsbordet.. :lol:

Bild
(klickbar bild).

Tog fotot lite tidigare idag, närmare bestämt strax innan Skäreläjan och hans hustru var här på kvällsbesök.

21
Otroligt vackra vyer ni har där borta i Bohuslän. Tur det är möjligt för oss övriga att resa dit och beundra landskapet när vi orkar ta in allt det väldiga.
Och vackra blommor har ni gott om också. Kul med så fina bilder på forumet, det lättar upp bland de långa tekniska texterna, även fast det mycket liknar skryt om hembygden.
Ser fram emot dalmasarnas och hälsingarnas bidrag och varför inte ostkustarnas skärgårdar med beväxta klippor.

Åter till blomstren. Skäreläjan har lagt ut en tjusig rödvit sak utan namn. Vet inte om han hoppas få den artbestämd? Kanske någon biolog eller trädgårdsmästare som vet, men de tycks inte höra av sig. Kanske om jag lägger in en gissning som visar sig felaktig. Då dyker säkerligen ett antal besserwissrar upp med tillrättalägganden...
Bilden är ju vacker som den är - även utan namn. Men för att utröna vad det är för växt behövs lite mera småfakta. Är det en vild blomma eller en odlad trädgårdsväxt? Hur ser de gröna bladen ut, runda eller spetsiga? Om den slingrar fram i vänstervarv är det nog en kommunist eller en form av vinde-växt. Eftersom ni bor vid havet, kan det kanske vara en kustvinda. Det får bli mitt förslag.
Men jag är ingen expert inom detta område. Spännande att få se vad detta forum har för genomslagskraft, kanske vi tvingar fram ett korrekt inlägg från någon naturvän eller miljöpartist.

22
När jag ändå är här inne och skriver, vill jag som gammal dalmas inte missunna Nimbusen en dålig Dalahistoria från 1950-talet. Han blev ju lite besviken när han inte fick se några kullor. Kanske denna historia med töntvarning är lämpligare svar till hans efterlysning:

- Hördu rekryten, vet du varför man inte har något kavalleriregemente i Dalarna, dundrade fänriken.
- Nej, det har jag ingen aning om, svarar malajen.
- Jo, det skulle bli för många kullridningar!!!

HÖ-HÖ som hästen skulle sagt.
Det är just det med hästkrafter som försvarar platsen på detta forum.

23
Måhända har skäreläjan lyckats fånga en > Clarkia amoena "monarch" i sitt objektiv - in Swedish - atlasblomma.

men det är bara en gissning och kan därför givetvis vara helt fel. :roll: :roll: :roll:

hälsn. från "Carl von Limbusen"... :wink:

:lol: :lol: :lol:
linkan - den var helt OK :lol: :lol: :lol:

!

25
:lol: :lol: Asfaltblomma - Atlasblomma :lol: (OK,godkänt!)
Jag får berätta som det är.
Fotot är taget i vår trädgård, i kanten på vår gamla potätelycka. Där sådde vi för många år sedan en påse med "sommarblommor" där inga särskilda arter var specificerade.
Fotot är från början analogt, och är helt oredigerat. Att bakgrunden blivit helt mörk, beror på att jag tog kortet med vår häck som fond, och den var helt i skuggan.
Det var ju fint att få en artbestämning av Carl von Limbusen :?
Tur att inte några potäter kom med på kortet, för då hade väl en viss Ahlströmer kommit in på forumet... :lol:
Kul historia också, Linkan! :lol: :lol: :lol:
Mera sådant! :)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

26
Jo förresten, linkan och alla andra som funderar på att besöka vårt vackra Bohuslän iallmänhet och Tjörn i synnerhet: Vänta till i slutet av augusti, då allt konstigt folk har gett sig av, och bråttombråttomfolket har stressat hem igen, hals över huvud! :roll: :roll:
Detta bara som ett litet tips, alltså... :) :)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

28
Bara lugn!
Det finns säkert en kopp för Dig/Er också! :) :)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

29
Bara lugn!
Det finns säkert en kopp för Dig/Er också!
Har iaf. aldrig saknats då jag varit över en sväng hem till skäreläjan och hans kära hustru.

Kopp på er... hälsar "Bruno Gevalia" :lol:

30
Hej!
Flikar in med en närbild på vägen vi färdades på varje dag ca 7km (jisses det blir ju 14 km varje dag, hur stod vi ut?)

De håller på att rusta upp vägen och vi körde på sk "bärlager" märk väl att det inte är makadam utan snarare sprängsten...... Löst och eländigt då stenarna hela tiden rörde på sig under däcken.

Ett under att vi inte fick punktering (det fick många varje dag) och att vi klarade oss från stenskott
Bild
:wink:
Stahl