I grund och botten är det väl redan som så att alla släp med totalvikt över 750 kg är tungt släp, och kräver BE körkort. Men det finns en dispens som säger att man får dra tyngre släp om släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt OCH ekipaget inte överstiger 3500 kg tillsammans.
Nu är det dessutom på gång att ändra 3500 kg's gränsen till 4250 kg.
Sedan får jag nog ansluta mig till gruppen som hävdar att "wobbling" i de allra flesta fall beror på SBR. För hög hastighet tillsammans med felaktig lastfördelning i kombination med överlast.
Överlast är inte svårt att råka ut för med dagens husvagnar. Ta exempelvis en svensk tillverkare som på sin hemsida har en flik som heter "vikter", där "pushar" tillverkaren för att men ska köpa större än man egentligen klarar.
För att ge ännu fler möjlighet att skaffa just den ****-vagn de drömt om, har vi dessutom ökat flexibiliteten ytterligare genom att vi kan erbjuda alla vagnar med olika totalvikt. Vår populäraste modell - Ametist - kan du till exempel få med sex olika totalvikter, från 1 320 kg till 1 600 kg. Detta gör det enklare att finna en ****-modell som passar din bils dragförmåga - och din egen körkortsbehörighet. Och det gör samtidigt, att du har möjlighet att välja en ****-modell som är lite större och rymligare än den modell du ursprungligen hade tänkt dig!
När man sedan tittar i pdf filen som visar alla fantastiska vikter, finner man att exempelvagnen med totalvikt 1320kg har en maxlast på 10kg.
Hur många klarar att bara lasta 10 kg i en husvagn? Överlasten är ett faktum innan man ens ställt in gummistövlarna.
Totalvikten på ett släp bestäms nästan alltid av hur mycket hjulaxeln tål. Överlast är alltså inte bara för hög vikt utan åxo en högre belastning än vad släpet är kostruerat för, vilket drastiskt kan förändra och förkorta uppförande och livslängd på axeln. = trafikfarligt beteende.
Nä! Propagera för E-behörighet för alla som kör släpvagn. Då ökar man åtminstone medvetenheten hos förarna.
Som redan nämnts i tidigare inlägg, håller jag med om att många förare i dagens trafik lägger över alldeles för mycket av sitt ansvar på olika tekniska gizmos.
//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe