"Främja bilismen..." Vem f-n vågar det, nu förtiden...
Så här tror jag det ligger till;
Sjukvårdskostnader, kostnader för utryckning och räddning etc osv mm genererade av trafikolyckor betalas idag av samhället.
Moderaternas förslag är att försäkringskollektivet skall bära även denna kostnad via trafikförsäkringen.
Om försäkringsbolagen skall schablondebiteras per olycka eller om det verkligen skall anställas en massa räknenissar i stat och förvaltning som skall sitta och finräkna på varje utryckning

låter jag vara osagt, men lite corny verkar det onekligen...
Ett ytterligare intressant perspektiv är isåfall försäkringsbolagens (rättmätiga) krav på "vård per krona" - finns ingen anledning att acceptera undermålig vård till hög kostnad i Sverige, när exempelvis Belgien erbjuder så mycket vassare traumaenheter, till avsevärd lägre kostnad.
Jag kan mycket väl se förlängningen av detta förslaget; privata entreprenörer som exvis Falk släpps in på ambulanssjukvården efter att ha tecknat avtal med försäkringsbolagen.
Patienter körs till ett akutsjukhus, inventeras, stabiliseras, görs transportfähiga och
vroom - ambulansflyg iväg till den klinik i Europa som har kompetens, kapacitet, kostnadseffektivitet - och avtal med ditt försäkringsbolag.
Intressant perspektiv - då om aldrig förr kommer vi att börja ifrågasätta den svenska vården! Kanske det som är baktanken med hela idén - att sätta marknadskrafterna i rullning...
Men, om jag har fattat allting rätt så är detta Moderaterna idé, inget som övriga partier inom "alliansen" är ense om - alltså lär det stanna på tankestadiet.
Svidfe