Jajamensan, vi sitter alla i samma båt!
Vi har skämtat om ACC:ns beteende tidigare och gissat att han som skrev SW till ACC:n var den som var mest bakfull efter nattens sedvanliga barrunda...
I den gångna veckan kan jag rapportera att jag hade min ACC i läge defroster (dvs AUTO först, därefter defrosterknappen). När jag startade bilen på morgonen så var det ca 6 grader utomhus och ACC hade jag ställt på 20 grader. Vad händer? Jo, ACC:n väljer läge 3 på fläkten

och kupén fylls med kall luft. Jag provar att byta till läge AUTO (just in case om jag hade pillat på något) och samma där, läge 3 med ännu mer luftflöde. Morsning korsning vad bra det funkar...
Sedan när jag startade bilen på nytt efter att ha lämnat barnen samma morgon, så går ACC:n i fläktläge 1 (absolut lägsta) eftersom motorn är då varm, eller så. Jag fattar inte ACC-logiken för 5 öre och är ganska glad över det, för annars vore jag nog dum i huvet (hoppas jag...).
Det går att skriva mycket om ACC:n och det gemensamma är att ibland får man "pigga upp" ACC:n genom att motionera den manuellt, för mkt hyss har den för sig...
Vad kan man göra?
Jo, att hålla tempsensorn fräsch genom att dammsuga den ibland. Det sitter en liten fläkt i ACC:n som drar in luft till tempsensorn genom det lilla spjället i fronten. Det är därför det blir lite dammigt efter ett tag.
I övrigt fick vi reda på under teknikträffen för ca 2 år sedan att ibland är det bra vid längre körningar att "starta om " ACC:n. Detta gör du genom att trycka på OFF och därefter AUTO. Tendensen är att ACC:n inte klarar av att hålla tempen vid längre körningar och då faller tempen i kupén vartefter.