Hei
Action kan det jo være.. Har en vakt, så er det jo en del utrykninger sammen med politi, brannvesen, og ambulanser..... til ulykker hvor strømnettet detter ned, og må sikres.... biler har jo en lei tendens til å treffe stolper når de er på ville veier...
eller hvor de store linjene ved skikkelig uvær faller ned eller blir truffet av trær i fritt fall. Sånt skjer jo alltid så langt fra vei det går an og komme.... og så tar en med seg det viktigeste utstyret en tror en kan trenge.... og trasker i vei i det helvetes været..... om langt og lenge, når en så endelig er framme, oppdager en alltid at det en har med er totalt feil! så er det bare å labbe igjen.....
spenningene jeg jobber med er fra 230V og opp til 450.000 volt. joda litt spenning er det da... men en kan og lett få løs mage av dette....
I går gjorde jeg ei tabbe... glemte for første gang på 20 år, ei sikkerhetskortslutning og jording på et sentralt pungt.... la inn bryteren, og det smalt og lyste verre enn i hiroshima følte jeg.... så var alt stummende mørktog stille.... bare ørene suste....en hel kommune var uten strøm... 20.000 mennesker, og et tettsted mistet strømmen....
Måtte sjekke underbuksa etter på da.... følte nesten det kom ut ei lita teskje med noe bløtt.... har aldri blitt så inni helvete skremt...
siden jeg skjønte hva som var årsaken, tok det bare noen sekunder å få koblet ut bryteren jeg la inn , og lagt inn igjen strømmen.... men jeg var jo helt forskremt i to timer etterpå... drakk mye kaffe da....
men for all del, det er et trivelig yrke.... ikke to dager er like, og det er en allsidighet som få andre yrker har... Den ene dagen er en kjeller i et hus i byen, dagen etter langt innpå skauen... den tredje dagen er der kansje kobling av fordelings-skap i et nybyggerommeråde, den fjerde avstenging av strøm for de som ikke betaler (her hender det at det blir et sabla lurveleven, og det skjer alltid noe en kan le av i ettertid, selv om en kan føle det truende i øyeblikket), den femte dagen er en kanskje på båttur ut for å gjøre noe på ei eller annen øy uti havet her...
Sånn går dagene i mitt liv.... og kjører Santa-fe'n i fritiden
Vegard
Vegard