Annons

Stormen

1
Hej!
Nu har det pratats hela dagen överallt om den kommande stormen.
Det känns konstigt när det är lugnt ute.
Vad gör Ni? Tittar Ni ut för att kolla om det börjat?
Och Ni på öarna, hur gör Ni? ...förbereder Ni er för strömavbrott?

Kul att veta för de har ju sagt att stormen kommer att drabba alla :?

Må gott!

:wink:
Stahl
Annons

2
Hej !

Trevligt Stahl länge sednan jag såg er :!: :!: :!:

Jag sitter i köket eldar för fullt i kaminen Och väntar med "spänning" på GUDRUNS lillasyster. :shock: :shock:

Och så länge strömen finns knappar jag på datorn :wink:
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

3
Hejsan stahl !

Jo lite har det nu börjat fläkta, de återstående björklöven rör sig lite i träden och regnet ja de faller på som förut.
Har faktiskt gjort vissa förberedelser trots allt. Lagt ett par extra tampar runt presenningarna på båtskjulet, surrat släpkärran så den inte sticker iväg, hämtat upp spritköket från garaget i fall att! Sen har jag flyttat ner en massa blomkrukor från utsatta ställen runt om på tomten. Jag gillar blommor men min fru ÄLSKAR dem, så det står blomsterurnor lite överallt - därav den tillf. flytten.
Hur det nu än blir med den "utlovade" stormen så kan jag bara tala om att när de blåser här ute - ja då ta mig faén blåser det vill jag lova.
Men som sagt ännu ingen orkan/storm runt vår husknut kl. 20.39

Ni då i sjuhärad - inget att rapportera? :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Hej igen Stahl! Long time no see... :D
Vill rekommendera "Dansken" när det gäller de meteorologiska prognosena, den är överlägsen, åtminstone för oss i sydvästra Sverige! :wink: :wink:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/far ... gerrak.htm

Där finns nästan allt aktuellt, t ex regnradarn! :!: :idea:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htm

Annars har jag bara lagt på en tamp extra på båten, för vinden skall kulminera i morgon bitti (Bohuskusten), och sedan vrida mot väst/nordväst :roll:
Enligt "dansken"...
Senast redigerad av Skäreläjan den 27 okt 2006, 00:05, redigerad totalt 2 gånger.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Här i sjuhärad är det lugnt, det har börjat blåsa lite men långt ifrån storm.
Strömavbrott är jag inte orolig för, vi tillhör en elförening som grävt ner alla kablar. Vi hade ström hela tiden under Gudruns framfart ialla fall.

Må gott och håll i Er!!

Stahl

6
stahl - Klockan nu 23.52 och man kan utan att överdriva påstå att:
NU HAR STORMEN/ORKANEN NÅTT OSS HÄR PÅ Ö:A.

De var allt tur man gjorde vissa förebyggande åtgärder iaf. :lol:

7
NU är klockan 23:57 :shock: :shock:
Är den hos dig före den är hos mig? :shock:
Be den ta till höger vid Valla, är du snäll... :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Vet i fasen vad den stack hän, för efter en halvtimma så försvann den helt plötsligt. I sanningens namn så var de inte mycket till storm.

Du icke namngivna - Ryktet om din existens var betydligt överdriven iaf.
nästan väderbedrägeri, men en sådan brottsrubricering finns ju inte.
:wink:

Som sagt - Livet på ön är åter stilla och lugnt.... :lol:

Tillägg:
En halvtimma senare kom dock vinden tebaxes med en jäv...a fart och höll på så tills morgontimmarna. Sen avtog den snabbt och de gråmulna blåsiga vädret förvandlades till en riktig fin och solig Fredag.... :lol:
Senast redigerad av nimbusen den 27 okt 2006, 18:13, redigerad totalt 2 gånger.

9
Stahl

Uhhhh..... ikke nevn strømbrudd..... Jeg lever av å fikse de, og det er så langt i fra gøy å måtte ut på jobb, henge som en vimpel rett ut fra mastene når det båset og regner rosa djevler på nattestid!!!!

Feilene er jo også alltid så langt pokker innpå skauen som det går an å komme....

Vil heller ha pent vær, så jeg kan bygge nye anlegg, ikke slite mot naturen og måtte ha linja opp, mens trærne faller ned!!

Vegard

10
Den enes död, den andres bröd 8)

Det låter som ett jobb med mycket "spänning" Vegard.
Om Du inte käner Dig som Sherlock Holmes så må Du kanske vara mer som Dr. WATTson. :lol: :lol: :lol:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

11
Hei

Action kan det jo være.. Har en vakt, så er det jo en del utrykninger sammen med politi, brannvesen, og ambulanser..... til ulykker hvor strømnettet detter ned, og må sikres.... biler har jo en lei tendens til å treffe stolper når de er på ville veier...

eller hvor de store linjene ved skikkelig uvær faller ned eller blir truffet av trær i fritt fall. Sånt skjer jo alltid så langt fra vei det går an og komme.... og så tar en med seg det viktigeste utstyret en tror en kan trenge.... og trasker i vei i det helvetes været..... om langt og lenge, når en så endelig er framme, oppdager en alltid at det en har med er totalt feil! så er det bare å labbe igjen..... :twisted:

spenningene jeg jobber med er fra 230V og opp til 450.000 volt. joda litt spenning er det da... men en kan og lett få løs mage av dette....

I går gjorde jeg ei tabbe... glemte for første gang på 20 år, ei sikkerhetskortslutning og jording på et sentralt pungt.... la inn bryteren, og det smalt og lyste verre enn i hiroshima følte jeg.... så var alt stummende mørktog stille.... bare ørene suste....en hel kommune var uten strøm... 20.000 mennesker, og et tettsted mistet strømmen....

Måtte sjekke underbuksa etter på da.... følte nesten det kom ut ei lita teskje med noe bløtt.... har aldri blitt så inni helvete skremt...

siden jeg skjønte hva som var årsaken, tok det bare noen sekunder å få koblet ut bryteren jeg la inn , og lagt inn igjen strømmen.... men jeg var jo helt forskremt i to timer etterpå... drakk mye kaffe da....

men for all del, det er et trivelig yrke.... ikke to dager er like, og det er en allsidighet som få andre yrker har... Den ene dagen er en kjeller i et hus i byen, dagen etter langt innpå skauen... den tredje dagen er der kansje kobling av fordelings-skap i et nybyggerommeråde, den fjerde avstenging av strøm for de som ikke betaler (her hender det at det blir et sabla lurveleven, og det skjer alltid noe en kan le av i ettertid, selv om en kan føle det truende i øyeblikket), den femte dagen er en kanskje på båttur ut for å gjøre noe på ei eller annen øy uti havet her...

Sånn går dagene i mitt liv.... og kjører Santa-fe'n i fritiden

Vegard

Vegard

12
vegard skrev:Hei
I går gjorde jeg ei tabbe... glemte for første gang på 20 år, ei sikkerhetskortslutning og jording på et sentralt pungt.... la inn bryteren, og det smalt og lyste verre enn i hiroshima følte jeg.... så var alt stummende mørktog stille.... bare ørene suste....en hel kommune var uten strøm... 20.000 mennesker, og et tettsted mistet strømmen....

Sånn går dagene i mitt liv.... og kjører Santa-fe'n i fritiden
Vegard

Men för h-vete Vegard!
Hoppas du har "risktillägg" och en bra livförsäkring.
Va sa du att din änk.. fru hette?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

13
petroff

he-he.... forikringen er i orden den!

men det går jo helst greit, utstyret er jo konstruert for å tåle slike smeller.... selv om det skremmer skiten langt ut av en, som står midt i det.... Har vært borti at ting som det er feil med, går i lufta mens en er i nærheten, og når fresing, lyd og lys starter opp, ja da løper en langt, og lengre enn langt......

Var inne i en kraftstasjon en gang da dette skedde.... skal si blodårenne ble rensket opp.... Jeg gikk der med hørselværn med radio i og ante fred og ingen fare, da hele stasjonen begynte å riste intenst jeg kjente og hørte den lyden.... Skjønte jo at det var noe helv.... på gang...
til og med han som satt i en gravemaskin på utsiden av stasjonen løp...

Det gikk i det øyeblikket det smalt 90 kubikkmeter vann i sekundet igjenom stasjonen... så ble det bråstopp!!! Jeg trodde hele fjellet skulle revne da.... tror jeg løp en halv kilometer før jeg snudde meg....

Og han som hadde forårsaket smellen, han røkte da rød mix med begge hender etterpå....han hadde rett og slett en røyk i hver hånd..... vi trengte noe tid på å roe nervene da...

Dette er jo saker som skremmer, da det er helt enormt voldsomme krefter igang, men det er ikke ofte noen skades om det smeller... andre yrker er nok mere utsatt, da sikkerhetsrutinene er strenge...

Vegard

14
:D :D :D Strålande sol och 12 grader varmt. Slängde ner ett par
snorungar i soptunnan.(så att den inte skall välta i den föranmälda stormen).
Men säg inget, jag skickade med en lördagsgodispåse.

Ska jag ta på mig kortbraller å klippa gräsmattan eller släppa ut
ynglen?
Vindstilla och fantastiskt fint höstväder!

15
Om jag vore din "kone" (fast jag är inte lagd åt det hållet) så är jag
inte så säker på att jag skulle bli lugnad av din berättelse.
Det finns säkert yrken med större risk(börsmäklare t.ex:När börsen
dalat ett par veckor brukar det bli några tjänster lediga:" p.g a naturlig
avgång" som det heter).

Åker du Santa Fe även i jobbet?