Det var i december 2000. Hade precis läst en jämförelsetest mellan LandRover Freelander, Toyota RAV4 och Hyundai Santa Fé - den senare hade jag aldrig hört talas om tidigare men blev intresserad.
Första återförsäljaren jag gick till såg helt obemannad ut, så jag for till nästa.
Handlare nummer två hade visserligen både säljare och en utställningsbil, men säljaren ville hellre sälja ett helt annat märke och dessutom inte en SUV, så någon provtur blev det inte ens tal om.
Den tredje återförsäljaren lät mig låna sin enda Santa Fé för en provtur på egen hand, och provturen fortsatte med en diskussion om priser och inbytesvärde på min åtta månader gamla Opel Vectra - jag tackade för mig och åkte vidare för att fundera på erbjudandet.
Den fjärde återförsäljaren bjöd också på en provtur - och jag var inte ensam i kön av intresserade utan fick vänta på ett par andra som stod före mig i kön (en av dom hade desförinnan provkört RAV4 men ansåg efter Santa-turen att den, dvs Santan, var överlägsen.
Efter min egen provtur, som bekräftade de positiva intrycken efter den första provturen hos handlare nummer tre, så det blev prisdiskussion även med den sista säljaren. En diskussion som ledde till bättre pris på inbytesbilen och dessutom en del tillbehör - plus förstås en påskriven beställning.
Sen fick jag vänta drygt tre månader innan bilen levererades våren 2001 - en Copper Orange Santa Fé V6 GLS (numera ersatt av en silverne V6 Exclusive av årsmodell 2004).
/BengtB

Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.