Annons

Tog du "vad som fanns att tillgå"?

1
Hur gick det egentligen till då Du/Ni förvärvade Er SUV?

Handen på hjärtat: Blev din kravlista uppfylld, eller tog du
"nåt av det som fanns att tillgå"?

Inleder ämnet med att avslöja att vi(jag och HSB) gick in
till Bilnasarn med mycket bestämda krav.Bl.a om färg.
Och gick därifrån med vetskapen att bilen vi köpt var svart! :shock:

"Ta vilken färg du vill, bara den är svart!" (Var det nån som sa)
"Röd och läcker" Valde VOLVO bort.(Amazonen läckte som ett såll!)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Annons

2
Det var i december 2000. Hade precis läst en jämförelsetest mellan LandRover Freelander, Toyota RAV4 och Hyundai Santa Fé - den senare hade jag aldrig hört talas om tidigare men blev intresserad.

Första återförsäljaren jag gick till såg helt obemannad ut, så jag for till nästa.

Handlare nummer två hade visserligen både säljare och en utställningsbil, men säljaren ville hellre sälja ett helt annat märke och dessutom inte en SUV, så någon provtur blev det inte ens tal om.

Den tredje återförsäljaren lät mig låna sin enda Santa Fé för en provtur på egen hand, och provturen fortsatte med en diskussion om priser och inbytesvärde på min åtta månader gamla Opel Vectra - jag tackade för mig och åkte vidare för att fundera på erbjudandet.

Den fjärde återförsäljaren bjöd också på en provtur - och jag var inte ensam i kön av intresserade utan fick vänta på ett par andra som stod före mig i kön (en av dom hade desförinnan provkört RAV4 men ansåg efter Santa-turen att den, dvs Santan, var överlägsen.

Efter min egen provtur, som bekräftade de positiva intrycken efter den första provturen hos handlare nummer tre, så det blev prisdiskussion även med den sista säljaren. En diskussion som ledde till bättre pris på inbytesbilen och dessutom en del tillbehör - plus förstås en påskriven beställning.
Sen fick jag vänta drygt tre månader innan bilen levererades våren 2001 - en Copper Orange Santa Fé V6 GLS (numera ersatt av en silverne V6 Exclusive av årsmodell 2004).

/BengtB :D :D :D
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
Härlig berättelse "Bengan". :D
Färgen på Er första Santa var nog den vi hade i tankarna då vi slog i katalogen. Santa Nr 2: Valde ni verkligen den "färgen"?

Att välja färg på bilen må vara fåfängt och av underordnad betydelse
men om man är beredd att lufta lädret på en kvarts mille är det väl
ändå med viss rätt?

4
Javisst var valet av silver helt avsiktligt. Första bilens kopparorange färg var visserligen mycket snygg direkt efter tvätt - men vi bor vid en grusväg, så dammet förtar snabbt glansen. Däremot passar silver som handen i handsken - kanske är det silverdamm vi har på vägen, för dammet syns nästan inte mot den färgen på bilen... :wink:

Under årens lopp har jag haft de flesta färger på mina bilar, från svart till vitt och silver. Och silver har alltså visat sig vara den mest smutståliga färgen medan minnena av svart och mörkblått ger mig rysningar... :twisted:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
Silver, ett medvetet och praktiskt val alltså.
Håller med dig, svart är en "jobbig" färg. - "har ni köpt en likbil?" - var
min fars kommentar första ggn han fick se den.
Nytvättad och helst vaxad med rätt teknik(flammigt i vissa vinklar annars)
så tycker jag det är snyggt.Men det varar ju inte så länge då!

6
Hej igen!
Sommaren 2003 hade vi bestämt oss för att byta vår "gamla" Mercedes 200 -87 till en helt ny.
Då vi besökte märkeshandlaren i Hisings-Kärra (Göteborg), blev vi så illa bemötta - om man kan kalla det bemötande överhuvudtaget - av en "försäljare" som tydligen betraktade oss som något katten släpat in, att vi bara åkte därifrån i vredesmod (milt uttryckt)!
Sökte då upp den mera närbelägna bilhandeln i Stenungsund, och hittade Hyundai-handlaren som hade en MB i hallen. Det var dock "fel" modell, så han frågade oss istället om vi ville "-Vara med om nåt kul"!
Han gav oss nycklarna till en Santa Fe, och vi blev ju faktiskt helfrälsta både jag och HSB!
Vi satte oss ned och fick oss förevisat hela modellutbudet och allt vad tillbehör som fanns, och efter bara lite drygt två veckor (bilen vi beställde fanns då bara "på båt", nånstans i Engelska kanalen), hade vi vår första Santa levererad! :D :D :D
Och på den vägen är det, vår Santa n:r två levererades i juli i år... :D :D

Att sedan vår gamla Merca har återvänt till "föräldrahemmet" för ett par dagar sedan, efter tre års frånvaro, är en helt annan historia... :) :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Skäreläjan skrev: Vi satte oss ned och fick oss förevisat hela modellutbudet och allt vad tillbehör som fanns, och efter bara lite drygt två veckor (bilen vi beställde fanns då bara "på båt", nånstans i Engelska kanalen), hade vi vår första Santa levererad! :D :D :D

Det där låter väldigt bekant! :D
Har för mig att vi kryssade under ett par färger innan vi besökte handlarn.
Dessa färger blev snabbt "överkryssade"!
Ville vi ha en V6:a före sommaren fanns egentligen bara två färger att
välja på. Och de befann sig nånstans på sjön!

8
När det gällde färgen vi valde, var vi faktiskt på Wallhamn först, och tittade ut den färgen vi tyckte var snyggast... 8) :wink:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

9
:D Det är till å ha det förspänt. Bo så nära "intaget".
Läge att spika upp ett utkikstorn i Vallhamn och ordna träff?

På "Cooper-träffen" i våras gick en av utflykterna till Hornborgarsjön.
En imponerande mängd tranor, lokalt kallade "gråben" kunde beskådas.
Säga vad man vill om fågeln, men inte utgör de nåt färggrannt inslag i
faunan.
Är det lika "grått" om man blickar ut över bilhavet?

10
Där brukar vara ganska färggrant, får nog åka dit en dag och kolla, har inte varit där nu på ett litet tag...
Tar nog kameran med mig... :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

11
Ska försöka att "plåta" lite färggranna Santa Fe på Cayman
nästa vecka. Såg 2 st. helt otroligt utsmyckade förra året, men som vanligt har man ingen kamera med, när dom dyker "upp".
Kommer nog mest att dyka "ned" till "firrarna"
8) 8) 8) 8) 8) . 14 dagar på paradisön efter allt strul med "Norgehistorian" känns helt OK nu,

Orkar inte att spy en massa galla över Hyundai och försäkringsbolaget
just nu. Kanske vid ett senare tillfälle.

Nu vill vi bara njuta av vit korallsand mellan tårna :lol: :lol: :lol:

Lovar att ha kameran med, Det värsta är att hela "ön" kör på fel sida :shock: :shock: :shock: :shock:

Hälsningar
janevill

12
janevill - TREVLIG RESA, och bryr dig inte om OSS som går här hemma i kylan och snöyran.... :lol: :lol: :lol:

- åk taxi - :roll: :wink:

Ha de göttigt..... 8)
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

13
janevill skrev:Ska försöka att "plåta" lite färggranna Santa Fe på Cayman
nästa vecka. Såg 2 st. helt otroligt utsmyckade förra året, men som vanligt har man ingen kamera med, när dom dyker "upp".
Kommer nog mest att dyka "ned" till "firrarna"
8) 8) 8) 8) 8) . 14 dagar på paradisön efter allt strul med "Norgehistorian" känns helt OK nu,

Orkar inte att spy en massa galla över Hyundai och försäkringsbolaget
just nu. Kanske vid ett senare tillfälle.

Nu vill vi bara njuta av vit korallsand mellan tårna :lol: :lol: :lol:

Lovar att ha kameran med, Det värsta är att hela "ön" kör på fel sida :shock: :shock: :shock: :shock:

Hälsningar
janevill
Ja! Jättekul om du tar lite bilder på Caymanska Santor. Se upp så du inte fotar kajmaner eller Porsche-dito (Cayman). :wink:
Ha det gott! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
Ha det så jättefint på resan, Janevill!! :D
Lite Scuba Diving och sånt där förstås, ja...?
Lova oss en reseberättelse när du kommer hem!
God tur!!
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

15
Inte så många Santor kanske, men Feen finns det gott om.
När man står där och ska ta den där klassiska semesterbilden
på "Duvan" och havet, så hör hon med all säkerhet dubbla
klick :oops: :oops: :oops: :oops:

Så det är bara och delita innan storkollen börjar :roll: :roll: