KCR har nu fått fram en Diesel Power till Nya Santa Fe med 155 hk
och 343 Nm som standard.
Boxen kommer att ge 177 hk och 390 Nm.
Jag tror det gör gott för bilen då den i de flesta tester får lite kritik för motorkaraktären.
Har talat med KCR och den passar både den Manuella växellådan
och Automaten. Det är ju inte alla bilar som har tillräckligt kraftig Automat för att höja effekten på motorn.
Jag kommer att köpa denna (6900:-) så fort min bil levereras.
http://www.kcr.se/render_homepage_sv.asp?pageid=1
Vad tror ni andra om detta???
Annons
4
Jag känner till ett annat märke som jag inte har namnet på just nu, ska kolla upp det, återkommer!
Nä, det är klart att man knaprar lite på garantin. Försöker fråga mig fram hur mycket man egentligen riskerar vid montering av "chip box". Man vill ju inte bränna för många skepp
. Samtidigt hade det kanske inte varit fel med lite extra krut just när det behövs, omkörningar osv.
Mvh
Svartbjörn
Nä, det är klart att man knaprar lite på garantin. Försöker fråga mig fram hur mycket man egentligen riskerar vid montering av "chip box". Man vill ju inte bränna för många skepp
Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
5
Nu har jag tagit reda på det andra märket:
http://www.vtech.se
En "säker" källa testar den just nu och upplever stor skillnad. Han vill dock prova den nån vecka till innan han kan rekommendera den. Man justerar upp effekten gradvis i en skala från 1-10 med början på 2-3. Han är uppe i 7 nu och ska höja ytterligare lite grand.
Är väldigt försiktig och harig när det gäller att ställa sig utanför garantin så jag vill ha mycket kött på smalbenen innan beslut tas i frågan. Men tydligen lämnar flera tillverkare & installatörer egna garantier om något skulle hända...
Nåja, vi följer utvecklingen!
Mvh
Svartbjorn
http://www.vtech.se
En "säker" källa testar den just nu och upplever stor skillnad. Han vill dock prova den nån vecka till innan han kan rekommendera den. Man justerar upp effekten gradvis i en skala från 1-10 med början på 2-3. Han är uppe i 7 nu och ska höja ytterligare lite grand.
Är väldigt försiktig och harig när det gäller att ställa sig utanför garantin så jag vill ha mycket kött på smalbenen innan beslut tas i frågan. Men tydligen lämnar flera tillverkare & installatörer egna garantier om något skulle hända...
Nåja, vi följer utvecklingen!
Mvh
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
6
En liten kommentar om chipstrim. Vi hade frågan uppe på förra teknikträffen och Hyundai Bilar AB nämnde att de hade några garantiärenden med chipstrim + uppbrunna katalysatorer som givetvis då inte täcktes av garantin. Det är inget snack om att bilen oftast blir "bättre och trevligare" med chipstrim.
Det viktiga är att säkerställa att chipsfirman verkligen tar ansvar för hela drivlinan + avgassystem och inte bara motorn. Det är nog inte så himla kul att behöva byta ut tex 4WD-klumpen (slutväxel med ITM) därbak även om den ska palla med ca 1000 Nm.
Det viktiga är att säkerställa att chipsfirman verkligen tar ansvar för hela drivlinan + avgassystem och inte bara motorn. Det är nog inte så himla kul att behöva byta ut tex 4WD-klumpen (slutväxel med ITM) därbak även om den ska palla med ca 1000 Nm.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
7
Som alla vi som är med på forumet vet vi att Santa Fen får kritik för motorkraften och växellådan. I mer eller mindre samtliga tester kritiseras detta. Även andra inlägg i Forumet visar detta.
Naturligtvis tar inte ex.vis KCR ansvaret för drivlina, katalysator mm.
Men som vi alla vet tål Santan de krafter som uppgraderingen ger, krafterna är ganska moderata som det ger.
Det är också bevisat att avgasnormerna uppfylls.
Skulle något hända på andra delar än motorn beror inte detta på uppgraderingen utan snarare på ett fabrikationsfel och kan man då "skylla på" annat än Hyundais utrustning så gör man naturligtvis det.
Varför försöker inte Hyundai göra ett avtal med ett företag som gör dessa uppgraderingar och kunna erbjuda sina kunder en mer trevlig motor och växlingskaraktär och få en merförsäljning av bilar, eftersom än en gång Santan får mycket kritik och stryk för motor och växellåda.
För den som verkligen tror att världen går under för att man uppgraderar motorn är ett tips: Köp aldrig en lott....
Se inte livet i svart. Köp en lott och åk omkring med ett leende på läpparna.
Men som vi alla vet tål Santan de krafter som uppgraderingen ger, krafterna är ganska moderata som det ger.
Skulle något hända på andra delar än motorn beror inte detta på uppgraderingen utan snarare på ett fabrikationsfel och kan man då "skylla på" annat än Hyundais utrustning så gör man naturligtvis det.
Varför försöker inte Hyundai göra ett avtal med ett företag som gör dessa uppgraderingar och kunna erbjuda sina kunder en mer trevlig motor och växlingskaraktär och få en merförsäljning av bilar, eftersom än en gång Santan får mycket kritik och stryk för motor och växellåda.
För den som verkligen tror att världen går under för att man uppgraderar motorn är ett tips: Köp aldrig en lott....
Enligt mistubishi ägare jag känner så erbjuder dom ett trimbox som dom tar ansvar för. Med stor sannolikhet innebär boxarna som erbjuds den "vanliga" marknaden breda marginaler för kapacitet och annat.
Har någon hört något om boxar som kraschat motorer? Vore intressant att höra hur vanligt det är eller om det är tillverkarna som lägger ut skrämselridåer i rädsla för att få stå till svars om något händer.
Mvh
norrut
Har någon hört något om boxar som kraschat motorer? Vore intressant att höra hur vanligt det är eller om det är tillverkarna som lägger ut skrämselridåer i rädsla för att få stå till svars om något händer.
Mvh
norrut
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
9
jag jobbar med mitsu.och några motorbyten har det blivit.
gammla L200 kunde fås"hamntrimmade"dvs.trimbox och
annat avgas.visst gav det en effektökning men åxå vevaxlar
som gått mitt av.vet inte hur många i hela landet,man jag
har nog bytat 4-5 motorer.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04
10
Jag tycker att du har en klar poäng i ditt resonemang. Hyundai har definitivt inte förstått affärsmöjligheten att (i Europa) erbjuda olika motoralternativ för samma bränsletyp.MatsG skrev:Som alla vi som är med på forumet vet vi att Santa Fen får kritik för motorkraften och växellådan. I mer eller mindre samtliga tester kritiseras detta. Även andra inlägg i Forumet visar detta.
För Santa Fe CM vore det enkelt att erbjuda 3.3 V6 bensin som säljs på US-marknaden och som dieselalternativ finns ju en 3.0 V6 som tillhandahålls enbart för Vera Cruz (som verkar bara marknadsföras för US-marknaden). Jag slår vad om att den senare motorn har samma motorfästen + rimliga byggmått att passa i CM:en. Vi får förhoppningsvis reda på mer om detta under teknikträffen: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=7993#7993
Möjligtvis är Sonata undantaget som finns med 2 bensinare: 2.4 I och 3.3 V6.
Riskerna med chiptrim kan diskuteras. För Santa Fe SM var det inte värre än att Hyundai Schweiz själva mappade om åtminstone 2.0 CRDi utan tjafs från centralt håll. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=669#669
Det enda tråkiga är att man blir tvungen att göra våld på den omvittnat generösa nybilsgarantin. Det hade givetvis varit bättre om Hyundai själva varit lite mer på hugget på motor/drivlinesidan.
Och den fiffige kör med ett chipsleende på läpparna på dagarna och slökör ochipsat till verkstadsservicen kantänkas...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
11
Hyundai Schweiz och Österike gick in och boostade gamla SM till 145 hk och sålde som CRDI-S med fulla garantier.
Märkligt låg höjning av vridmomentet, dock.
Mera här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=85
Sitter licenstillverkad även i (Hyundai) Galloper Exceed.
Outslitlig och skottsäker på "ursprungseffekten" 100 hk, de mesta av säkerhetsmarginalerna intecknade när fabriken höjde till 115 hk - skör och ärketörstig när man kramade ut 134 hk för att av marknadsmässiga skäl möta Nissans moderna 133 hästare...
Skör och skör förresten - de flesta lider bara av bränsleåtgången, kan ge mig tusan på att haverierna uppstår på bilar som går "hårt" - alltså används till det dom är tänkta för; bära last och dra släp!
Så fort effektuttaget stiger under längre tid så kommer skadorna - och följdskadorna i drivlinan, som ett brev på posten.
Man kan köra 20,000 mil med trimbox utan att uppleva något annat an positiva effekter. men den som använder sin bil kan lika enkelt smälta ihop maskin på 2,000 mil om man till exempel rullar undan med camper på flaket - eller rensa ur hela drivlinan om man kört hårt med tvärställd motor och släp.
Mina slantar - jag hade behövt extrahästar, därför avstår jag...
Swedefe
Märkligt låg höjning av vridmomentet, dock.
Mera här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=85
Ahh - gamla UrPajerons 2,5 liters / 100 hk förkammardiesel, eller hur?odde skrev:jag jobbar med mitsu.och några motorbyten har det blivit.
Sitter licenstillverkad även i (Hyundai) Galloper Exceed.
Outslitlig och skottsäker på "ursprungseffekten" 100 hk, de mesta av säkerhetsmarginalerna intecknade när fabriken höjde till 115 hk - skör och ärketörstig när man kramade ut 134 hk för att av marknadsmässiga skäl möta Nissans moderna 133 hästare...
Skör och skör förresten - de flesta lider bara av bränsleåtgången, kan ge mig tusan på att haverierna uppstår på bilar som går "hårt" - alltså används till det dom är tänkta för; bära last och dra släp!
Så fort effektuttaget stiger under längre tid så kommer skadorna - och följdskadorna i drivlinan, som ett brev på posten.
Man kan köra 20,000 mil med trimbox utan att uppleva något annat an positiva effekter. men den som använder sin bil kan lika enkelt smälta ihop maskin på 2,000 mil om man till exempel rullar undan med camper på flaket - eller rensa ur hela drivlinan om man kört hårt med tvärställd motor och släp.
Mina slantar - jag hade behövt extrahästar, därför avstår jag...
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
bytt mot
12
Fridens!
En kamrat med en ny Mistubishi L200 ringde idag till Mistubishi centralt och fick då veta att dom tagit fram en "chip-box" som ger ytterligare 30 hästar, med en böteslapp på dryga 7000 kr. Dom monterar och ger fullständig garanti!
HALLÅ HUYNDAI!!!
Mvh
Svartbjorn
...som vill ha några kusar till han också med garanti å allt - avundsjuk!
En kamrat med en ny Mistubishi L200 ringde idag till Mistubishi centralt och fick då veta att dom tagit fram en "chip-box" som ger ytterligare 30 hästar, med en böteslapp på dryga 7000 kr. Dom monterar och ger fullständig garanti!
HALLÅ HUYNDAI!!!
Mvh
Svartbjorn
...som vill ha några kusar till han också med garanti å allt - avundsjuk!
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
13
Jo, men det ä r skillnad på längsmonterade drivlinor i truckchassier och tvärställda drivlinor i utbyggda personbilsdito (ursäkta att jag svär i kyrkan...)
På en L200 finns allt utrymme i världen att dimensionera bottenstockslager och koppling efter maxbelastning och dessutom ge dem rejäla marginaler - minns att detta på andra marknader är nyttofordon som får slita ont under hemska överlass och med minimalt underhåll!
Våra personbilsbaserade cute-utes är resultatet av en himla massa kompromisser - då får helt enkelt inte kännas för truckiga, för då säljer dom inte. Därav följer att marginalerna i drivlinan är betydligt mindre, och egentligen intecknade fullt ut redan innan boostning om det är någon stolle som får för sig att lasta upp sin Santa till max tågvikt...
Mitsus hästar måste också ses i ljuset av att dom på pappret släpar efter Nissan, som med hjälp av Renault tvingat upp sin 2,5 litare i 174 hp och med ett vridmoment kring 400 nm, seriemässigt, rakt av från linan...
"Efterhästarna" kommer alltså på plats efter ett marknadsmässigt övervägande, och med vetskapen att dessa pickuper här på den svenska marknaden mycket sällan uträttar något egentligt arbete!
Man tecknar in den "överkapacitet" som gör att bilen säljer som nyttofordon på alla andra marknader och ersätter med extra hästkrafter just i Sverige, och kalkylerar med att tillräckligt få kommer att bränna billyset i bägge ändar.
TANSTAAFL!
Swedefe
På en L200 finns allt utrymme i världen att dimensionera bottenstockslager och koppling efter maxbelastning och dessutom ge dem rejäla marginaler - minns att detta på andra marknader är nyttofordon som får slita ont under hemska överlass och med minimalt underhåll!
Våra personbilsbaserade cute-utes är resultatet av en himla massa kompromisser - då får helt enkelt inte kännas för truckiga, för då säljer dom inte. Därav följer att marginalerna i drivlinan är betydligt mindre, och egentligen intecknade fullt ut redan innan boostning om det är någon stolle som får för sig att lasta upp sin Santa till max tågvikt...
Mitsus hästar måste också ses i ljuset av att dom på pappret släpar efter Nissan, som med hjälp av Renault tvingat upp sin 2,5 litare i 174 hp och med ett vridmoment kring 400 nm, seriemässigt, rakt av från linan...
"Efterhästarna" kommer alltså på plats efter ett marknadsmässigt övervägande, och med vetskapen att dessa pickuper här på den svenska marknaden mycket sällan uträttar något egentligt arbete!
Man tecknar in den "överkapacitet" som gör att bilen säljer som nyttofordon på alla andra marknader och ersätter med extra hästkrafter just i Sverige, och kalkylerar med att tillräckligt få kommer att bränna billyset i bägge ändar.
TANSTAAFL!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot
bytt mot
bytt mot
15
= Ska ingen jäkel fråga snart vad det betyderTANSTAAFL!
TANSTAAFL är en förkortning av det engelska uttrycket "There Ain't No Such Thing As A Free Lunch", vilket översatt till svenska blir "Det finns inte något sådant som gratis lunch".
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red