Annons

16
Kanske var det det som åskådarna satt och väntade på
- och du är säker på att det var vänstervarv du körde?
Menar det är lätt att ta fel när man blir gammal.... :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

17
Har ännu inte haft möjlighet att åka runt ö:a själv för att ta några bilder, men jag
hittade dessa i dagens expressen och jag tycker de väl illustrerar hur det såg ut här
i havsbandet när "per" drog fram...

Bild

Bild

Bild
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

18
Tvärlugnt i Sollentuna, regnar lite, kring 5 grader. Det var värre i förrgår natt med bra kastvindar och knak i huset. Får se om Stockholm drabbas på returen i stället. Det verkar som om ovädret går ut på Östersjön och vänder motsols tillbaka över Sverige.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

19
Jo, jag tog en tur ut till båthamnen på middagen, och om man betänker att här är läigt...
Bild
Bild
...så ser man ju att det är STORM :shock: !
När till och med bron från land till flytbryggan gett sig iväg...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

20
Her på förmiddagen varit ute och kapat ner en 27 årig ädelgran på tomten (inte han med skägg, han har ju gått i ide nu) som låg i 45 gr lutning in över grannens tomt. Kämpigt värre för en amatör på denna sysselsättning. Passade på att kapa ett par mindre tallar.

Det jag egentligen ville säga var att man mätt vindstyrkor på 37 m/sek
ute vid Måseskär, ligger utanför Tjörn till er andra som inte bor på västkusten. Orkan beräknas väl vid 33-34 m/sek, eller?

Var ute vid Smedjan i Skärhamn (ni Tjörnbor vet vad jag menar) Det var nästan svårt att stå upp och bara titta över havet. Bredvid mig gick det upp ett par och "damen" kunde inte stå upprätt hon var tvungen att gå ner på alla fyra för att inte trilla omkull.

Så ni på ostkanten glöm inte att hålla i hatten för snart sätter det igång.

22
Ström igen...

Det här var kul ungefär fram till det att jag gjorde förra posten kring lunch - sedan brakade det löst...

Sade till sonen att passa på att duscha för ingen vet hur länge till vi har ström. Sagt och gjort, men han fattade inte vitsen med tunnan i duschen, utan hällde helt sonika ut allting utan att återfylla innan strömmen gick...

Good intentions down the drain - i dubbel bemärkelse.

Sedan damp den stora granen i trädgården i backen, takplåtar - dock inte alla, blåste av stora stallet som när man skalar av postit-lappar från ett block och kapelltaket på uteboxarna gick till väders...

Hästarna ute i hagen fick totalfnatt - knappast för att deras stall gick åt fanders utan snarare för att vinden tog tag i deras täcken och blåste upp dem till ballonger - skitäckligt för en häst, skitkul för unghästarna runt omkring; en ny anledning att dra runt i hagen i 180 och blåsa tilbaka mot stormen...

Well well - med uteboxarna by-west och några dagars reparation framför mig var det lika bra att flytta över dem till en mer väderskyddad hage.
Troligen lättare att fånga kvicksilver med pincett, kan jag meddela...

Jag har faktiskt större skador nu än efter Gudrun, men är glad ändå - ingen levande skadad, inget hö ligger blottlagt och hästarna klarar att gå ute några dygn medans jag reparerar.
Kapelltaket skulle ändå bytts mot kanalplast i sommar, nu blir det bara gjort lite tidigare. Bra va'...? :mrgreen:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

24
Det går kalas! Tack för omtanken förresten!

Halva dagen igår gick åt till att samla in material - svängde in på gårdsplanen med en snygg bukett bestående av 90 meter regelvirke
45 x 120 ut genom öppningen på hästransporten... :roll:

Höll i gång fram till "House" igår och är på väg ut nu i plötsliga
3 minusgrader. :shock:

Enda smolket i glädjebägaren (ha ha ha ) är att jag inte får tag i tillräckligt billig kanalplast med så kort varsel.
19,000 spänn är det lägsta jag fått fram för mina 63 m3, å det är för dyrt.
Pejlade Polen förra sommaren och fick indikationer på mindre än häften av den summan,

Well, well - det får bli plåt/plasttak istället.

Swedefe - GTG
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

25
Okay - två dagar nu i veckan reglandes för plåt/plast i hällregn och blåst.

I går kväll kom hustrun hem med ett snyggt paket på släp, bandat och överlängdsmarkerat med både flagga och lysdiodslampor, atta girl!.

70 m2 kanalplast!!!
Jajamän! Ryck och slit i olika kontakter gjorde att vi kunde landa kanalplast till hyfsat pris ändå - bara för mig att regla om... :roll:

Hoppsan, nu började det visst att snöa...

Hej på ett tag!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot