Annons

Kobling

1
Hej
Jeg er en lykklig ejer af en Santa Fe CM crdi 2,2 4X4 2006 med manuel gear har nu kørt 11250 km, deraf de 7000 km med campingvogn Kabe 1700 Kg. fra Danmark til Nord Sverige og selfølgelig tilbage igen :lol:
En rigtig god trækker, diesel - forbruget lå på 7,1 ltr./Km

Det eneste jeg har at klage over er KOBLINGEN den støjer ved tilkobling, det lyder som den er ved at falde fra hinanden, ved fuld tilkobling er der ikke noget at høre. Er der nogen der har oplevet det samme ???

Mvh.
intelli DK
Annons

2
Dessvärre kan jag inte svara på din fråga men jag vill rekommendera dig att kontakta verkstaden så får de reda ut problemet. Ber att få hälsa dig som förste dansk välkommen till forumet! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Tak! Det kunne jo være at der var nogen der havde det samme problem i Sverige.

Jeg har kontaktet værkstedet om koblingen og den 12 August skal de se på det, jeg er lidt nervøs over det, da den gamle Santa Fe som også havde mange problemer med koblingen, jeg har haft en 2,0 CRDI fra 2004 km.130000 som der er blevet skiftet kobling 3 gange på grund af den "rusker"

Jeg skal nok give besked her i forummet om hvad der sker
Santa Fe 2.2 CRDI 4X4 2006
Trækker:Kabe Ametist XL XV2 04 1600 Kg.

4
Velkomen til!

Trevligt med en Dansk på forumet.

støjer = missljud, eller hur?

Tråkigt att höra om fortsatta kopplingsproblem - släpvagnskörning sliter på transmissionen, helt klart - men nog tusan skall utvecklingen gå framåt.

Hur har du bilen registrerad; som varuvagn med gula plåtar, möjligen?

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Hej
Ja det er "missljud" hård metallisk lige når man kobler til kommer den "missljud" når koblingen er helt sluppet er der ingenting. Den har haft det fra dag 1 og jeg har været ud at køre i 2 nye, de havde det samme, så det kunne tyde på at det er en generel fejl de har, nu må vi se hvad værkstedet siger den 12.
Ellers er det en ekstrem god bil med masser at trækkraft både med campingvogn og solo og ingen tøj i kabinen

Ja den er registrerert som varevogn gule plader

Svar fra Hyundai Import DK

6
Så er der kommet en afgørelse på kobling-støj! De ved der er et problem med støj fra koblingen, næsten alle med manuel gear har det, men pt. er der IKKE nogen løsning. :x

Jeg vender tilbage når det er nyt om det..

7
Okay.

Så länge serviceorganisationen erkänner att de har ett problem så käns allt mycket bättre, jag kan tänka mig att stå ut med ett problem vi är överens om - men jag går i taket när alla jag talar med bara spelar svenska och inte låtsas om att det trillar bitar från bilen. Grr!!! :twisted:

En (kanske) halvparallell är den famösa "dualmass-kopplingen" till tidiga Santa Fe SM som skapat så mycket problem.

Den hade inbygda ryckutjämnare som var avsedda bland annat för att dämpa missljud från växellådan vid låga varvtal;

En jätteoperation bara för att lägga skönhetsmask på ett ofarligt men för vssa kanske störande ljud.

Summan blev att man var tvungen att byta tillbaka till konventionell koppling på de allra flesta Santa Fe - och alla hade bara positiva upplevelser från vad som egentligen var ett steg tilbaka i teknikernas ögon...

Kanske är det så att du har ett "fel" på din bil, "Intelli" som bara är ett skönhetsfel - ett ljud man valt att inte bygga bort för att kunna leverera en fungerande enhet...?

Hur som helst så verkar ditt servicested ha koll på grejerna; kommer det en servicebullentin med uppdatering så lär du bli den förste som får reda på det. :mrgreen:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Kobling

8
Ja vi er enig, jeg har selv oplevet det med den gamle Santa Fe og dette kan jo være et kosmetisk (lyd) problem, koblingen fungerer som den skal uden at glide og ruske ret meget.

Impotøren tilbød at bytte en komplet kobling, men det blev den type som er i den, da de jo IKKE havde andet, så det syntes vi begge var hovedløst gerning.

Det er jo sådan med LYDE i en ny bil, har man først hørt en mislyd, så høre man den altid :roll:

Ellers er det en rigtig god bil har nu rundet 15000 km. siden 2 juni :D

Jeg vender tilbage når der nyt i sagen!

9
Hej Alle
Jeg har i dag fået ny kobling sat i med et nyt Res.Nr. og det var en forandring, støjen er væk! ydermere er den nye kobling mere blød ved tilkobling, jeg har mere føling med den.

Jeg så den gamle kobling og det var tydligt at den ikke var som den skulle være, belægningen er ca. 50 mm bred men den "trådte" kun på ca. halvdelen den yderste del, resten var næsten uberørt, efter 26000 km skulle koblingen gerne bruge hele trædefladen, så der var syn for sagen.

Nu er der så det med den klik/klak lyd fra drivakslerne, det er der kommet en service info om det fra Hyundai men de nåede ikke at få reservedele hjem, så det skal laves den 2 feb. Det er en plastic ring der skal isættes i forhjulsnavet i begge sider så skulle det være løst.
Hilsen
Leo

11
intelli skrev:Hej Alle
Jeg har i dag fået ny kobling sat i med et nyt Res.Nr. og det var en forandring, støjen er væk! ydermere er den nye kobling mere blød ved tilkobling, jeg har mere føling med den.

Jeg så den gamle kobling og det var tydligt at den ikke var som den skulle være, belægningen er ca. 50 mm bred men den "trådte" kun på ca. halvdelen den yderste del, resten var næsten uberørt, efter 26000 km skulle koblingen gerne bruge hele trædefladen, så der var syn for sagen.

Nu er der så det med den klik/klak lyd fra drivakslerne, det er der kommet en service info om det fra Hyundai men de nåede ikke at få reservedele hjem, så det skal laves den 2 feb. Det er en plastic ring der skal isættes i forhjulsnavet i begge sider så skulle det være løst.
Hilsen
Leo
Hej, tack för infon! Det är verkligen bekymrande om Hyundai har ytterligare ett kopplingsproblem på halsen. Jag tycker att debaclet med Santa Fe SM kunde få räcka...

intelli, fick du någon klarhet i om detta problem rör CRDi enbart eller samtliga bilar, om det är bilar tillverkade före ett visst datum etc?

Vad gäller "klik/klak"-missljudet så finns det nämnt på www.hmaservice.com. Det finns en servicebulle som där som heter 06-50-011, vilken beskriver hur man monterar en plastic washer för ta bort klickljudet.

Kopplingen hittar jag inget om på US-webben, vilket är naturligt. Santa Fe CM säljs i USA enbart som 2.7 V6 och 3.3 V6 bensinare med autlåda.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Hej

Nej håber heller ikke at CM har et koblingsproblem som SM.

Det eneste som jeg har kunnet få oplyst lige nu om den nye kobling er at det er en "opgradering" og har ikke det samme res.nr. som den orginale.

Klik/klak lyd fra drivakslerne, det er rigtig med den service info 06-50-011 det er den jeg så på værkstedet, når de ringe er sat i er jeg sikker på at det bliver en noget bedre bil at køre i 8).

Jeg har lige været en tur med campingvognen 450 km. Jeg fornemmer at der er mere træk i den efter koblingsbyttet Det kunne jo godt være at værkstedet også har opgraderert motorstyrringen ligesom de gjorde med SM efter koblingsbyttet, det finder jeg ud af det når jeg den 2 feb. skal have drivakslerne lavet, jeg giver forummet besked om det.
Leo

13
Hej

Så har jeg fået drivakslerne lavet, der blev monterert 2 plastic ringe og "Klik/Klak" støjen er væk.

Det har ikke været muligt at få at vide om det med koblingen er generelt eller om det kun er min det var galt med.

Jeg har fået bilen rullefeldt testet før og efter og der er en forskel på HK og Nm. så værkstedet har opdaterert motorstyrringen i forbindelse med koblings byttet.

Her er resultatet som er udført med en Dyno Race 4X4 rullefelt.
Før
Power 110,4 Kw / 3975 RPM =150,1 HK
Torque 332,1 Nm / 2275 RPM
Tyre Diameter: 739 mm
Tyre size: 235/60-18
Test gear 4

Efter ny kobling og opdatering af motorsoftware
113,5 Kw / 4010=154,3
336,4 Nm/2250

En forøgelse på +4,2 HK og Nm.+4,3 Ikke meget men nok til til at det er mærkbart
Har nu kørt 29500 km.

Leo

14
Ahhh! Hårda fakta - tack för det, "Intelli"

Vem bekostade dynokörningen...?

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot