Hur är det med registreringsbeviset och däcksdimensioner.
Vad jag har hört skall det stå i reg.beviset vilka dimensioner som är tillåtna att använda.
I mitt reg.bevis står det på fälgdimensionen 17 tum, men bilen levereras ju med 18 tummare.
Någon som har ett svar?
Annons
2
CM Exclusive skall levereras med 18-tumsfälgar har jag bestämt för mig; Jag har 17-tums på min, för det är en "vanlig" Comfort 7...
Något är det som - tror jag - har blivit fel i reg.- papperen. Kolla med handlaren för säkerhets skull, så det inte blir en massa onödiga frågor i en ev. fordonskontroll. Besiktning behöver du ju inte tänka på ännu på tre år iallafall...

Något är det som - tror jag - har blivit fel i reg.- papperen. Kolla med handlaren för säkerhets skull, så det inte blir en massa onödiga frågor i en ev. fordonskontroll. Besiktning behöver du ju inte tänka på ännu på tre år iallafall...
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
3
Utdrag ur faktablad:
Exclusive-5 (utöver Comfort-5)
Läderklädsel, Elman. förarstol, Regnsensor för vindrutetorkare,
Spoiler bak med integrerat bromsljus,
18” lättmetallfälgar med 235/60 däck, Kromfärgade
inlägg i insteg och dörrhandtag.
..............................................................................................
Då skall den uppgiften även finnas antecknad på regbeviset.
Exclusive-5 (utöver Comfort-5)
Läderklädsel, Elman. förarstol, Regnsensor för vindrutetorkare,
Spoiler bak med integrerat bromsljus,
18” lättmetallfälgar med 235/60 däck, Kromfärgade
inlägg i insteg och dörrhandtag.
..............................................................................................
Då skall den uppgiften även finnas antecknad på regbeviset.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
5
Hej och tack för synpunkter,
Nu har jag reg pappren framför mig och på del 1 står det,
på första sidan under rubriken Axlar och hjul: Däckdimension bak 235/65R17 104T, bilen är vid leverans utrustad med däck 235/60R18 däck. Det finns inget om andra dimensioner i Reg.bevisets papper.
Kan någon med samma årsmodell -07 Exclusive kolla vad det står i Era papper.
Nu har jag reg pappren framför mig och på del 1 står det,
på första sidan under rubriken Axlar och hjul: Däckdimension bak 235/65R17 104T, bilen är vid leverans utrustad med däck 235/60R18 däck. Det finns inget om andra dimensioner i Reg.bevisets papper.
Kan någon med samma årsmodell -07 Exclusive kolla vad det står i Era papper.
Hej!
Det har kommit nya regler ang. däck/fälgar.
Bifogar ett utdrag från vägverkets hemsida.
Santa Blå
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken- är typgodkända, - uppfyller kraven på belastningsförmåga,- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och- är av samma typ.
Dessutom skall däck och fälg- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Uppdaterad 2006-10-09
l "contentSkriv ut
| l "topUpp
| ä © Vägverket 2004 Röda vägen 1, 781 87 Borlänge 0771-119 119 vagverket@vv.se
http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx
Det har kommit nya regler ang. däck/fälgar.
Bifogar ett utdrag från vägverkets hemsida.
Santa Blå
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken- är typgodkända, - uppfyller kraven på belastningsförmåga,- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och- är av samma typ.
Dessutom skall däck och fälg- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Uppdaterad 2006-10-09
l "contentSkriv ut
| l "topUpp
| ä © Vägverket 2004 Röda vägen 1, 781 87 Borlänge 0771-119 119 vagverket@vv.se
http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx
Hälsningar Santa Blå
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive, automat, 7-sits, -07
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive, automat, 7-sits, -07
7
Sedärja! Vackert Santa Blå!
Fullständigt klarläggande besked från Vägverket!
Detta var något nytt, som åtminstone jag inte hade en aaaning om!
Det måste ju betyda, att även jag - om jag skulle få lust - kan använda 18-tumsfälgar...
Fullständigt klarläggande besked från Vägverket!
Detta var något nytt, som åtminstone jag inte hade en aaaning om!
Det måste ju betyda, att även jag - om jag skulle få lust - kan använda 18-tumsfälgar...
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"