Annons
Annons

2
Jag fick min ombyggd förra månaden ... har märkt att den drar mindre än innan.
Nu har det inte varit rätt förhållande för att kolla hur den dricker ( snö/vinterdäck ) och sen har min bil inte blivit inkörd än.... har bara gått ~ 400 mil
Lägsta jag varit nere i är 1,17 och det är efter ombyggnaden innan var det 1.24 när jag körde sthl - hbg
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

3
Hej och mycket välkommen till forumet Beercan!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Jag skaffade mig nicket 1994 när jag första gången gav mig ut på internet :)

Nån förklarade att man måste kalla sig någonting så jag skrev in beercan och tänkte inte mer på det... Nu är det försent att byta :roll:

7
Jag fick min onbyggd för ett bra tag sen. Bilen drar mindre än tidigare. Vid 110 km/h plant underlag och acc av snittar den ca 1,09-1,1 i förhållande till 1,24 som lägst innan!!! Så en klart förbättring. Gäller även stadskörning även om förbrukningen gällande stadskörning är mycket svår att bedömma och räkna fram.

Hls
//bakmiki

8
Hejsan beercan och välkommen hit.

Sorry men för mig låter "beercan" rakt av som en tomburk.
Därför hade de varit änna goare om du kallat dig FULL BEERCAN.....
:lol: :lol: :lol:

men beercan är helt OK - nu när vi vet varför..... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Skatten ?

9
Nu har jag fått slutväxeln utbytt och märkt att bensinförbrukningen har minskat en del på landsväg. Varvtalet har vid 90 km/tim minskat med c:a 300 rpm. till 2100 rpm. I stan är jag mera tveksam på något positivt resultat.
Men det som förbryllade mig mest var att jag kunde se en tydlig minskning när dubbdäcken kom på. Trodde det var någon tillfällighet bara. Men när så sommardäcken kom på igen så ökade bensinförbrukningen på nytt. Kanske skulle löna sig att köpa lättrullande däck nästa gång.
Men nu till skatten. Om bilen drar mindre bensin så måste ju co2-mängden totalt minska. Och nu räknas inte skatten längre på vikt utan på co2-utsläppet. Som alltså borde minska. Det gör att skatten borde sänkas. Eller................?
Håkan J.
Har en Tucson -05 2,7L V6 aut. Exclusive ESP

Ombyggnation Tucson V6-05

10
Jag tror att jag bland de sista som har köpt en ny 05:a (okt.-06). Därför sen fakta ang.ombyggnad/förbrukning. Mätningar baserar på verklig förbrukning, alltså förbrukat mängd bränsle kontra mätarställning.(varje droppe är registrerad) Första 1260 milen låg snittet på 11,7l/100km. Efter ombyggnad och service har bilen gått 600 mil med en förbrukning på 10,5l/100km snitt. Resultatet blev positivt även om en del beror på att man har blivit en"expert"på ecodriving. Jag har 2,5 mil till närmaste trafikljus, alltså mestadels handlar de om landsvägskörning.
Åtgärder gjordes hos S-O Pettersson i Västerås. Inget tjafs, vänlig bemötande, hyrbil under tiden etc, kan rekommenderas.

11
:D Välkommen till Forumet pen! Du gled in lite obemärkt mitt i semestertider ser jag.
Bra att du delar med dig av fakta/erfarenheter.
Din TUK är nog en väldigt sen 05:a: Men de kommer ju inte hit en och en
så det finns nog ett gäng syskon på vägarna i Svedala.

Hur gick det med montering av drag?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

13
Hello Petroff
Som svar på din fråga ang. montering av drag kan jag bara konstatera att det gick kanon. Jag kan ge ett litet tips: På monteringsanvisningar(gäller flera tillverkare av drag) står att man skall jorda på ett specifikt ställe, vilket i sin tur betyder att man måste enligt instuktioner avlägsna inredningen i bakageutrymme på höger sida. Var observant att för att kunna göra detta måste man först avlägsna plasten som ligger längst bak, alltså mot kofångaren.(Därunder gömmer sig en fästskruv till högra inredningen). Sedan skall man vid montering av Bosal-kroken översätta symbolen sax till bågfil eller rent av en sliprondell i monteringsinstruktioner. (Svårt att klippa 5 mm plåt med en vanlig sax).
Man bibehåller dragöglan ngt. modifierat.
Elmontage inga som helst problem. Slutkläm: Har man någon gång tidigare öppnat motorhuven på en bil och rotat i där så klarar man av monteringen av drag själv.

14
:D :D :D :D :D
PEN:
När humorn överstiger(understiger?) det obegripliga, så
finns det en "off the line"-Club SUV Sweden.
Vi är några som är helt "sönderskruvade"!

Skicka en användarvänlig(=fri från HSB o små barn)@-adress så
är du med i gänget av "icke omhändertagna"!

15
pen skrev:Hello Petroff
det gick kanon. Jag kan ge ett litet tips: På monteringsanvisningar(gäller flera tillverkare av drag) står att man skall jorda på ett specifikt ställe,. för att kunna göra detta måste man först avlägsna plasten som ligger längst bak, alltså mot kofångaren.(Därunder gömmer sig en fästskruv till högra inredningen). Sedan skall man vid montering av Bosal-kroken översätta symbolen sax bågfil eller rent av en sliprondell i monteringsinstruktioner. (Svårt att klippa 5 mm plåt med en vanlig sax).
. Slutkläm: Har man någon gång tidigare öppnat motorhuven på en bil och rotat i där så klarar man av monteringen av drag själv.
:D :D :D