Annons

Svettas

1
Nu när det börjat bli lite varmare ute så har jag upptäckt att klimatanläggningen inte riktigt är som den borde.
Ofta , inte alltid så inträffar det att det inte kommer någon kall luft ifrån ventilationmunstyckena.
Det är 10 grader ute och solen gassar, trots att jag sänker temp vredet till näst lägsta dvs 17,5 grad så strömmar det fortfarande ut varm/halvvarm luft vilket medför att man storknar av värme , när jag sedan sänker ytterligare ned till LO då kommer kylan med besked med risk för förfrysningsskador. Obs, så är det oberoende av om AC är på eller ej. Om jag sedan ökar till 18-20 igen så verkar grejerna vakna till liv , för då kommer det sval och behaglig luft. Det verkar som grejerna hänger sig och att man får göra en CTRL-ALT-DEL genom att sänka till LO.
Är det någon som upplevt liknande ?
Jojo
Annons

2
Hej!

Nä, jag har inte riktigt kommit upp i de temperaturerna ännu. Fortfarande 1 meter snö utanför fönstret. Men lite varmt blir det i solen ibland och då har AC:n fått träda in, å hitills gjort ett bra jobb. Låter som om du borde besöka verkstaden, sådär ska det inte vara. Prata med dom!

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

4
Jo min acc är likadan. Ibland verkar den hänga sig. Stänger man av bilen och startar igen brukar den hoppa igång på rätt sätt igen. Jag tror att den hänger sig när det är svalt ute men solen skiner på givaren i fönstret. Datorn verkar inte veta hur den ska bete sig.
MVH Johan

5
Den beter sig fortfarande likadant, dvs värme och kyla lite hipp som happ.
Ska lämna in den till verkstan så dom får ta sig en titt.
Självklart så kommer dom nog inte att hitta något fel, men man får väl stå på sig. Något galet är det.
Jojo :cry:

6
Nu vet jag inte hur Hyundai´s data boxar är vi felkoder av ac.
men många bilar lagrar dom senaste felen typ om det är solsencern eller något annat.
Är det någon skillnad om motorn är varm eller kall ??
om den bara fungerar när motorn är varm kan det vara gasbrist.
Gasens tryck ändrar sig efter omgivande tryck
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

7
Det finns en servicebulle på USwebben som heter 07-97-022.

"DESCRIPTION:
The humidity sensor on Fully Automatic Temperature Control (FATC) equipped vehicles
has been deleted. This bulletin provides the related parts information and applicable
wiring diagrams.
VEHICLES AFFECTED:
• Model: 2007 Santa Fe
• Affected vehicle production date range: January 30, 2007 - current"

Du kan ju kolla om detta gäller för våra bilar också och om den fixen förbättrar situationen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Halloj!

Då det är riktigt varmt i bilen (efter att den stått flera timmar) så tycker jag mig ana att ACC:n inte tycker sig vilja gasa på för fullt för att kyla ner kupéluften. Jag minns min tidigare V50, där blev det en jäkla fart om det var knökavarmt, sedan varvade den ner alleftersom temperaturen sjönk i kupén. Efter en stund (flera minuter) verkar dock automatiken i santan komma igång och då lägger den liksom in en högra växel och luften som strömmar ut ur ventilerna blir kallare. Märkligt eller?

Undrar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

9
Har inte haft några problem med min klimatanläggning - ännu... :wink:

Men jag kör alltid bilen de första 200-300 meterna med alla rutor öppnade (ca 1 dm öppning) för att få ut den värsta värmen den vägen till att börja med.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

10
Om det är riktigt varmt i bilen efter en stunds parkerande i solen, och jag startar för att åka vidare, kör jag ner vredet till "Lo". Då jag senare - efter en minut eller så - vill tina isen i mustashen, sätter jag tempen på 18-19 grader, och den blåser mycket behaglig svalka i bilen... :D :D :D 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"