Riksdagen tog beslutet den 8:e mars att införa en ny fordonsskatt från 1:e oktober 2006.
Mer info här:
http://www.vv.se/templates/page3____15759.aspx
Beslutet om skatterabatt för dieslar med partikelfilter är ännu inte taget.
Annons
48
Aw-rite!
"Trestadskillen" vart först här inne på forumet att se bilen utan en massa störande Gunnebostängsel emellan! Grattis!
Själv har jag yrat runt bland ÅF här omkring Gbg idag - å allt jag fick med mig var en sketen broschyr...
Säljarna är på introduktion av bilen uppe i Stockholm idag och imorgon - skall vi gissa att dom kör hem med bilarna efteråt?
Rent logistiskt är det vettigt att samla säljare med tåg eller flyg, hålla genomgång med bilen och därefter låta bilarna rulla ut på bystan av sig själva - alternativet; att låta Motortransport köra ut dem en och en eller möjligen två till alla ÅF är bökigt och dyrt, även om man kanske kan släppa av en och annan Elantra eller Getz på samma gång.
Men, broschyren var inte fy skam - finns en del intressant att hämta där;
Släpvagnsvikten stannar på 2,000kg för alla modeller - utom CRDI manuell som ökar till 2,200.
Alltså generellt en rätt fet sänkning från SMens 2,300 kg i V6 utförande!!!
Dieseln står listad som "miljöklass 2000"!!
Beware! Vänta in modernare grejer!!!
Lastvikten sjunker som vi tidigare sett, samtidigt som tjänstevikten stiger.
Varken Xenon eller strålkastarspolare nämns i utrustningslistorna - märkligt eftersom vi faktiskt sett tidiga bilder som indikerar strålkastarspolarmunstycken.
Exklusiveutförandet får 18' med 235/60!
(Övriga 235/65 x17)
Det finns massor mer att plocka ur Hyundais material - skall plöja det senare.
Swedefe
"Trestadskillen" vart först här inne på forumet att se bilen utan en massa störande Gunnebostängsel emellan! Grattis!
Själv har jag yrat runt bland ÅF här omkring Gbg idag - å allt jag fick med mig var en sketen broschyr...
Säljarna är på introduktion av bilen uppe i Stockholm idag och imorgon - skall vi gissa att dom kör hem med bilarna efteråt?
Rent logistiskt är det vettigt att samla säljare med tåg eller flyg, hålla genomgång med bilen och därefter låta bilarna rulla ut på bystan av sig själva - alternativet; att låta Motortransport köra ut dem en och en eller möjligen två till alla ÅF är bökigt och dyrt, även om man kanske kan släppa av en och annan Elantra eller Getz på samma gång.
Men, broschyren var inte fy skam - finns en del intressant att hämta där;
Släpvagnsvikten stannar på 2,000kg för alla modeller - utom CRDI manuell som ökar till 2,200.
Alltså generellt en rätt fet sänkning från SMens 2,300 kg i V6 utförande!!!
Dieseln står listad som "miljöklass 2000"!!
Beware! Vänta in modernare grejer!!!
Lastvikten sjunker som vi tidigare sett, samtidigt som tjänstevikten stiger.
Varken Xenon eller strålkastarspolare nämns i utrustningslistorna - märkligt eftersom vi faktiskt sett tidiga bilder som indikerar strålkastarspolarmunstycken.
Exklusiveutförandet får 18' med 235/60!
(Övriga 235/65 x17)
Det finns massor mer att plocka ur Hyundais material - skall plöja det senare.
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
bytt mot
49
Jag fick också en VIP-inbjudan idag, eller snarare jag fick 2 inbjudningar så jag är väl "dubbelVIPpig" jämfört med dig! Eller kan det vara att jag äger 2 Santor...BengtB skrev:Så har den då kommit - inbjudan till "VIP-visning" av nya Santa Fé om en vecka dvs den 21/3.
Då kommer sanningens minut - kommer mitt hittillsvarande intryck att bestå dvs kommer jag fortfarande att anse att dagen SF är en snyggare/trevligare bil...![]()
Och kommer jag att bli överfallen med generösa erbjudanden om ett otroligt högt inbytespris för min knappt två år gamla V6 Excl.?...![]()
/BengtB
Jag vågar knappt gå å kolla på bilen. Tänk om jag står där efter visningen med en ytterligt fånigt leende utanför bilhallen med en broschyr i vänsternäven och ett påskrivet kontrakt i högerkardan. HJÄLP!
Och så är det ju bara Exclusive som har kromade dörrhandtag...
Forumberoende - Yes, Santaberoende - Yes!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
50
ClasseClas >
-Vill du försvinna anonymt ut i trafiken i en SUV, som nu påminner om flera andra fabrikat + att du har lätt för att falla för enkla bilförsäljarknep, ja då är risken nog stor att de blir kontraktskrivning.
-Men om du istället som nu, vill SYNAS i en härlig beprövad SUV som de flesta andra med avundsjuk blick
känner igen på en kilometers avstånd, då är risken för nytt kontrakt obefintlig.
-Jag skall iaf. gå på en visning då risken för något nytt bilkontrakt inte existerar i min tankevärld, eftersom jag är en hobby-exhibitionist och redan är innehavare av en riktig härlig Santa

(inte varje dag man är en VIP precis, dricka kaffe, äta kakor å kanske få en ballong helt GRATIS
)
-Vill du försvinna anonymt ut i trafiken i en SUV, som nu påminner om flera andra fabrikat + att du har lätt för att falla för enkla bilförsäljarknep, ja då är risken nog stor att de blir kontraktskrivning.
-Men om du istället som nu, vill SYNAS i en härlig beprövad SUV som de flesta andra med avundsjuk blick
-Jag skall iaf. gå på en visning då risken för något nytt bilkontrakt inte existerar i min tankevärld, eftersom jag är en hobby-exhibitionist och redan är innehavare av en riktig härlig Santa
(inte varje dag man är en VIP precis, dricka kaffe, äta kakor å kanske få en ballong helt GRATIS
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
53
ClasseClas skrev: Jag vågar knappt gå å kolla på bilen. Tänk om jag står där efter visningen med en ytterligt fånigt leende utanför bilhallen med en broschyr i vänsternäven och ett påskrivet kontrakt i högerkardan. HJÄLP!![]()
Och så är det ju bara Exclusive som har kromade dörrhandtag...
Som gammal inköpschef är jag väl inte så särskilt orolig för att bilförsäljaren ska kunna prata omkull mig - jag är mera orolig för att jag kommer att prata omkull mig själv. Har redan sett antydningar till det i mina samtal om bilen med HSB...nimbusen skrev: -Jag skall iaf. gå på en visning då risken för något nytt bilkontrakt inte existerar i min tankevärld, eftersom jag är en hobby-exhibitionist och redan är innehavare av en riktig härlig Santa![]()
![]()
Men risken är väl ändå liten att jag faller för både nya Santans utseende och priset. Vad jag kan se av bilderna så är bilen inte en "riktig" Santa Fé.
Men bilder är ju bilder, och ibland ljuger kameran...
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
54
Det är samma här. Jag slår vad om att jag vet mer om bilen än vad de flesta nasare kommer att veta på tis nästa vecka. Så det är "själv"försäljning vi pratar om här.BengtB skrev: Som gammal inköpschef är jag väl inte så särskilt orolig för att bilförsäljaren ska kunna prata omkull mig - jag är mera orolig för att jag kommer att prata omkull mig själv. Har redan sett antydningar till det i mina samtal om bilen med HSB...![]()
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
55
Jaha 14.02 idag testkörde jag en Santa fe 2,7 V6 Exclusive i den gråa färgen... vilken bill.. villl ha.. vill ha.. vill ha.... men men 314.700 + metallic o drag... hmmm nää... precis beställt ny husvagn ju så det får vara.. kanske byta in båda hyndaierna så
Kör:
i30 1,6 CRDi - 2008
& Sonata 2,4 Exclusive Automat - 2005
Drar: ( inte längre )
POLAR 730 TRX Special - 07
i30 1,6 CRDi - 2008
& Sonata 2,4 Exclusive Automat - 2005
Drar: ( inte längre )
POLAR 730 TRX Special - 07
56
Scheisse! 
Trestadskillen först igen !!!
Min lokala handlare fick hem två bilar idag - varav en diesel.
Jag körde förbi två gånger, men hann f-nimig inte gå ur bilen och kolla!
Tänkte att; lugnt - hinner in och kolla senare i eftermiddag - men tji fick jag: var hemma strax före 21...
Swedefe
Trestadskillen först igen !!!
Min lokala handlare fick hem två bilar idag - varav en diesel.
Jag körde förbi två gånger, men hann f-nimig inte gå ur bilen och kolla!
Tänkte att; lugnt - hinner in och kolla senare i eftermiddag - men tji fick jag: var hemma strax före 21...
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot
bytt mot
bytt mot
57
Eftersom jag inte vart först med att provköra så kan jag väl bragga lite med att även jag fått två inbjudningar; råkar bo i ett gränsland mellan två ÅF så bägge har skickat inbjudan till två olika VIP-visningar! Häpp!
Men - spelar roll; en annan har ju redan provkört!
*Visslar obesvärat och inspekterar nagelbanden*
Kvart i 10 idag Lördag morgon stod jag och hängde på grinden till den lokale Hyundaihandlaren. Han hade faktiskt fått hem hela 5 x Hyundai CM igår men inte hunnit göra dem klara - eller ens para ihop nycklar med respektive bil.
Jag hjälpte gärna till!
Bilen är imponerade!
Väl maskerad storlek - den är mindre än XC 90, men ser betydligt mindre ut! - speciellt bakifrån är XC 90 gigantisk i jämförelse.
Tror ärligt talat inte att det är en nackdel att upplevas som mindre och smidigare än just XC 90 - speciellt inte som den kommande "EN" kommer att vara rejält mycket större.
Utsidan är hal och elegant, bilen ger ett prydligt intryck - ändå finns det en air av personlighet över den. Ett arv av "SM" helt enkelt.
Bakifrån/snett bakifrån är den inte riktigt helgjuten, men den vansinnigt eleganta lösningen av de röda bakåtriktade reflexerna kompenserar för mycket!
Lovar; Ni har aldrig sett något liknade!
Jag har myst hela dagen över detta!
Likaså har man lyckats bra med parkerings/positionsljuset fram!
Bilen kommer att få ett mycket signifikant "nightface" - speciellt med kombinationen parkering+dimljus.
Japp! Jag är en sucker för detaljer!
Visst, helheten måste fungera, men läckra detaljer slätar över stora missar på andra håll.
Missar?!?
Hmm... Tredje sätesraden är ett skämt!
Ledsen att säga det - vi hade det redan på känn för länge sedan när ytterdimensionerna stod klara, men det är faktiskt sämre än jag befarat!
Yours truely är 188 och väger 100+ och det finns inte en chans i världen att jag kan åka någon sträcka som är längre än jag lika gärna kan gå till fots - och jag gör hellre det än sitter bak i en CM. Så är det bara.
Det sägs att XC 90 är lika illa trång bak - har inte provat men jag kan inte tänka mig att det är så. LR Disco 3 har jag däremot provat och var uppriktigt överraskad över hur rymlig den var i tredje sätesraden - på alla ledder. Större bil, sure - men ändå...
Nä, CMens tredjerad bedömer jag som "barnsäte" - och det lär finnas gott om nordiska tonåringar som inte kommer att få plats längst bak heller.
Det finns helt enkelt en gräns för vad man kan åstadkomma med 4,675 mm totallängd.
Utan att vilja vara taskig så är ändå bilen så hårt packad att för att göra ett korrekt insteg till tredjeraden så måste man hasa fram förstaradens passagerarstol!!!
Get the picture?
Edit: Fel fel fel!!! - Jag har kollat in två andra bilar,
och det enda man eventuellt behöver göra att resa upp ryggstödet på passagerarstolen. Måste helt enkeLt ha burit mig dumt år första gången.
/ Swedefe
Men - insidan av bilen är rejält vässad jämfört med SM!
Det handlar inte om "ett snäpp" - det är ärligt talat ljusår i skillnad mellan våra gamla holkar och nya CM! Seeing is beliving!
Speciellt textilklädsen på stolarna tilltalade mig!
Ett djupvåfflat mönster som gav mig bisarra associationer till tarmkexet i någon av kossans alla magar - men trevligt, typ...
Förmodligen alldeles omöjligt att hålla rent för en kille som tidvis kan hänga en brevlåda på bilen och låta eftersända posten, men ändå mer intressant än:
Läderklädsen - som är lite... speciell?
Röd piping skulle kunna vara en trevlig homage till -50 talets customhjältar, men kombinerat med det röda skimret som tränger upp ur "ventilationshålen" blir det bara för mycket!
Misstänker att det finns åtskilliga bordeller med mer stil...
Vidare regerade jag på att de 5-ekrade 17 tummarna såg kralligare ut än de 6-ekrade 18 tummarna på Exclusive - märkligt!
Visserligen är jag en gammal bakåtsträvare, men ändå - kolla själva!
Checkade även om det skulle kunna funka att gå ner i dimension till 16' - bak är det massor av luft mellan ok och fälg, men fram är det tight som attan - min bedömning är att 17' faktiskt är minsta dimensionen som går att montera.
Yes, jag är en bakåtsträvare! Medveten därom och stolt över det!!!
Nå, körmässigt då?
Tja, vad skall man säga?
3 kilometer med en bil som just kommit av biltransporten; all skyddsplast kvar på in- och utsida, skeppningstryck i däcken - till och med rattmuffen i löst sittande gladpack var kvar på kringlan - klart som attan att min provkörningsrapport blir lika blek som dagstidningarnas...
Men - bilen är avsevärt mycket tystare än våra bruslådor - rullar "brett" på vägen och känns rejält mycket större än den ser ut att vara!
Konstantvisning av yttertemperatur - men på ett ytterligt korkat ställe!
Aukustisk bältesvarnare - ett villkor för högsta betyg i Euro NCAP.
Jag körde diesel automat, och den 5 växlade lådan växlade "silkeslent" - utslitet epitet men vad f-n; jag märkte den inte ens!!!
Var faktiskt tvungen att ta en extrasväng innan jag svängde in på gården för att kolla om den verkligen växlade eller bara låg kvar på samma trissa hela tiden! Imponerande!!!
Något som däremot märktes var dieselmotorn!
En diesel står normalt och "lufsar" på tomgång, men denna lät märkligt potent och gav intryck att "vilja iväg".
Hade jag inte känt till cylindervolymen hade jag gissat på minst en halvliter mer än vad det är, och misstänkt att någon skruvat upp både det ena och andra på just detta exet - den lät avgjort vassare än min egna VGT CRDI!
Under körning märktes motorn lika lite som lådan - men jag tog det väldigt lugnt - ville inte att grönskylten skulle glida ur knäet...
Närmare provkörning följer, men jag vet redan nu att CM är en bra bil!
Inte på samma sätt som SM - jag minns mitt första intryck av SM och det var "duglig".
Även CM imponerar, men här är ledordet "raffinerad" och det måste den vara för att motivera sitt pris!!!
För min del, med en ny SM 2005 på gården så är det inte aktuellt med någon CM än på några år - vi klarar oss bra (bättre?) med vår "Ur-Santa" som köptes till helt rätt pris.
Framtiden får utvisa om just CM blir nästa bil, eller kanske EN, eller kanske...?
Swedefe
Men - spelar roll; en annan har ju redan provkört!
*Visslar obesvärat och inspekterar nagelbanden*
Kvart i 10 idag Lördag morgon stod jag och hängde på grinden till den lokale Hyundaihandlaren. Han hade faktiskt fått hem hela 5 x Hyundai CM igår men inte hunnit göra dem klara - eller ens para ihop nycklar med respektive bil.
Jag hjälpte gärna till!
Bilen är imponerade!
Väl maskerad storlek - den är mindre än XC 90, men ser betydligt mindre ut! - speciellt bakifrån är XC 90 gigantisk i jämförelse.
Tror ärligt talat inte att det är en nackdel att upplevas som mindre och smidigare än just XC 90 - speciellt inte som den kommande "EN" kommer att vara rejält mycket större.
Utsidan är hal och elegant, bilen ger ett prydligt intryck - ändå finns det en air av personlighet över den. Ett arv av "SM" helt enkelt.
Bakifrån/snett bakifrån är den inte riktigt helgjuten, men den vansinnigt eleganta lösningen av de röda bakåtriktade reflexerna kompenserar för mycket!
Lovar; Ni har aldrig sett något liknade!
Jag har myst hela dagen över detta!
Likaså har man lyckats bra med parkerings/positionsljuset fram!
Bilen kommer att få ett mycket signifikant "nightface" - speciellt med kombinationen parkering+dimljus.
Japp! Jag är en sucker för detaljer!
Visst, helheten måste fungera, men läckra detaljer slätar över stora missar på andra håll.
Missar?!?
Hmm... Tredje sätesraden är ett skämt!
Ledsen att säga det - vi hade det redan på känn för länge sedan när ytterdimensionerna stod klara, men det är faktiskt sämre än jag befarat!
Yours truely är 188 och väger 100+ och det finns inte en chans i världen att jag kan åka någon sträcka som är längre än jag lika gärna kan gå till fots - och jag gör hellre det än sitter bak i en CM. Så är det bara.
Det sägs att XC 90 är lika illa trång bak - har inte provat men jag kan inte tänka mig att det är så. LR Disco 3 har jag däremot provat och var uppriktigt överraskad över hur rymlig den var i tredje sätesraden - på alla ledder. Större bil, sure - men ändå...
Nä, CMens tredjerad bedömer jag som "barnsäte" - och det lär finnas gott om nordiska tonåringar som inte kommer att få plats längst bak heller.
Det finns helt enkelt en gräns för vad man kan åstadkomma med 4,675 mm totallängd.
Utan att vilja vara taskig så är ändå bilen så hårt packad att för att göra ett korrekt insteg till tredjeraden så måste man hasa fram förstaradens passagerarstol!!!
Edit: Fel fel fel!!! - Jag har kollat in två andra bilar,
och det enda man eventuellt behöver göra att resa upp ryggstödet på passagerarstolen. Måste helt enkeLt ha burit mig dumt år första gången.
/ Swedefe
Men - insidan av bilen är rejält vässad jämfört med SM!
Det handlar inte om "ett snäpp" - det är ärligt talat ljusår i skillnad mellan våra gamla holkar och nya CM! Seeing is beliving!
Speciellt textilklädsen på stolarna tilltalade mig!
Ett djupvåfflat mönster som gav mig bisarra associationer till tarmkexet i någon av kossans alla magar - men trevligt, typ...
Förmodligen alldeles omöjligt att hålla rent för en kille som tidvis kan hänga en brevlåda på bilen och låta eftersända posten, men ändå mer intressant än:
Läderklädsen - som är lite... speciell?
Röd piping skulle kunna vara en trevlig homage till -50 talets customhjältar, men kombinerat med det röda skimret som tränger upp ur "ventilationshålen" blir det bara för mycket!
Misstänker att det finns åtskilliga bordeller med mer stil...
Vidare regerade jag på att de 5-ekrade 17 tummarna såg kralligare ut än de 6-ekrade 18 tummarna på Exclusive - märkligt!
Visserligen är jag en gammal bakåtsträvare, men ändå - kolla själva!
Checkade även om det skulle kunna funka att gå ner i dimension till 16' - bak är det massor av luft mellan ok och fälg, men fram är det tight som attan - min bedömning är att 17' faktiskt är minsta dimensionen som går att montera.
Yes, jag är en bakåtsträvare! Medveten därom och stolt över det!!!
Nå, körmässigt då?
Tja, vad skall man säga?
3 kilometer med en bil som just kommit av biltransporten; all skyddsplast kvar på in- och utsida, skeppningstryck i däcken - till och med rattmuffen i löst sittande gladpack var kvar på kringlan - klart som attan att min provkörningsrapport blir lika blek som dagstidningarnas...
Men - bilen är avsevärt mycket tystare än våra bruslådor - rullar "brett" på vägen och känns rejält mycket större än den ser ut att vara!
Konstantvisning av yttertemperatur - men på ett ytterligt korkat ställe!
Aukustisk bältesvarnare - ett villkor för högsta betyg i Euro NCAP.
Jag körde diesel automat, och den 5 växlade lådan växlade "silkeslent" - utslitet epitet men vad f-n; jag märkte den inte ens!!!
Var faktiskt tvungen att ta en extrasväng innan jag svängde in på gården för att kolla om den verkligen växlade eller bara låg kvar på samma trissa hela tiden! Imponerande!!!
Något som däremot märktes var dieselmotorn!
En diesel står normalt och "lufsar" på tomgång, men denna lät märkligt potent och gav intryck att "vilja iväg".
Hade jag inte känt till cylindervolymen hade jag gissat på minst en halvliter mer än vad det är, och misstänkt att någon skruvat upp både det ena och andra på just detta exet - den lät avgjort vassare än min egna VGT CRDI!
Under körning märktes motorn lika lite som lådan - men jag tog det väldigt lugnt - ville inte att grönskylten skulle glida ur knäet...
Närmare provkörning följer, men jag vet redan nu att CM är en bra bil!
Inte på samma sätt som SM - jag minns mitt första intryck av SM och det var "duglig".
Även CM imponerar, men här är ledordet "raffinerad" och det måste den vara för att motivera sitt pris!!!
För min del, med en ny SM 2005 på gården så är det inte aktuellt med någon CM än på några år - vi klarar oss bra (bättre?) med vår "Ur-Santa" som köptes till helt rätt pris.
Framtiden får utvisa om just CM blir nästa bil, eller kanske EN, eller kanske...?
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot
bytt mot
bytt mot
58
Okay okay - det där med insteget till tredjeraden hade jag fattat fel, som synes ovan... 
Men, det finns andra underligheter;
Glasrutan i bakluckan är verkligen inte öppningsbar!!!
Jisses vilken tabbe!!! Hur skall man kunna sälja i USA?
Vidare är takräcket en kombination av de två sämsta egenskaperna från Tucson och Terracan;
För det första är bakre bågen lägre placerad än främre redan i olastat utgångsläge = en takbox som pekar i skyn med lastad bil och karvar in luft under sig istället för över sig...
Men, vad värre är - främre bågens främsta ordinarie position ligger rejält bakom B-stolpen!!! Idioti!
Detta innebär att en nordisk fullängdsbox hamnar långt bakom den aerodynamiska idealpositionen, men den kommer framför allt att föra över boxens vikt alldeles för långt bak på bilen.
Dessutom kommer boxen att skjuta ut över det utrymme bakluckan behöver ha för att kunna öppnas obehindrat!
Så j-a dumt!!!
Speciellt i sitt 7-sitsiga utförande kommer man att vara beroende av en takbox för att få med sig någon packning över huvudtaget - varför då inte lägga sig vinn om att det här med box fungerar som det skall?
Visst - infästningarna går att modda - jag har redan klättrat runt på en av bilarna och det finns en larvig gummilist som går att slita loss med milt våld varefter skenans fulla längd blir blottlagd, men det är fortfarande ett löpstopp inne i skenan som måste demonteras - och dessutom måste nya hål borras upp inne i skenan där man vill att bågen skall sitta...
Grr!
Lika dumt som på Terracan, och på sätt och vis ändå dummare än på Tucson eftersom det finns ett långt tak att spela på här.
På Tucson finns det dock ingen chans i världen att modda sig till en riktig boxposition så - okay då - Tucson är liite mer misslyckad på detta planet...
Swedefe
P.S.
De kontraktsskrivande säljarna med skrivbord ute i hallen kom av sig lite när jag klättrade upp på deras nya skötebarn och började bända i grejerna och skalade av så där en halvmeter list...
" Det är lugnt - jag bara kollar lite..."
Men, det finns andra underligheter;
Glasrutan i bakluckan är verkligen inte öppningsbar!!!
Jisses vilken tabbe!!! Hur skall man kunna sälja i USA?
Vidare är takräcket en kombination av de två sämsta egenskaperna från Tucson och Terracan;
För det första är bakre bågen lägre placerad än främre redan i olastat utgångsläge = en takbox som pekar i skyn med lastad bil och karvar in luft under sig istället för över sig...
Men, vad värre är - främre bågens främsta ordinarie position ligger rejält bakom B-stolpen!!! Idioti!
Detta innebär att en nordisk fullängdsbox hamnar långt bakom den aerodynamiska idealpositionen, men den kommer framför allt att föra över boxens vikt alldeles för långt bak på bilen.
Dessutom kommer boxen att skjuta ut över det utrymme bakluckan behöver ha för att kunna öppnas obehindrat!
Så j-a dumt!!!
Speciellt i sitt 7-sitsiga utförande kommer man att vara beroende av en takbox för att få med sig någon packning över huvudtaget - varför då inte lägga sig vinn om att det här med box fungerar som det skall?
Visst - infästningarna går att modda - jag har redan klättrat runt på en av bilarna och det finns en larvig gummilist som går att slita loss med milt våld varefter skenans fulla längd blir blottlagd, men det är fortfarande ett löpstopp inne i skenan som måste demonteras - och dessutom måste nya hål borras upp inne i skenan där man vill att bågen skall sitta...
Grr!
Lika dumt som på Terracan, och på sätt och vis ändå dummare än på Tucson eftersom det finns ett långt tak att spela på här.
På Tucson finns det dock ingen chans i världen att modda sig till en riktig boxposition så - okay då - Tucson är liite mer misslyckad på detta planet...
Swedefe
P.S.
De kontraktsskrivande säljarna med skrivbord ute i hallen kom av sig lite när jag klättrade upp på deras nya skötebarn och började bända i grejerna och skalade av så där en halvmeter list...
" Det är lugnt - jag bara kollar lite..."
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot
bytt mot
bytt mot
59
Vilken tur att man är försedd med ett, visserligen sedan länge utgånget, flygcertifikat...Swedefe skrev:
Ska bli intressant att se hur nya Santan beter sig i luften när takboxen fullgör sin uppgift som vinge. Vad släpper först, bilen från vägbanan eller takboxen från bilen?
Allvarligt talat så har jag hittills aldrig haft någon användning för takrelingarna och än mindre för takboxar. Jag har betraktat ursprungs-Santans takrelingar som en misslyckad prydnad, eftersom dom är märkta med maxvikten 34 kg (vet inte ens om det betyder total maxvikt 34 kg eller 2 x 34 kg) - och har inte förväntat mig något bättre på den nya versionen.
Så jag går till morgondagens VIP-föreställning med ogrumlade förväntningar.
Men en nytta kan jag i alla alla fall ha av takrelingar och lastbågar - jag kan använda Swedefes konstateranden som argument i prutningsdiskussionerna vid en eventuell (MYCKET eventuell) affär.
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.