Annons

Santa Fe "CM" - provkörningar och omdömen

1
Tråden kluven från megatråden där vi snoopar och spekulerar kring
Santa Fe "CM".
Den som vill läsa när "spionen lägger pussel" klickar här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=155
Den som vill få andras uppfattning om själva bilen - eller posta egna intryck från sitt första möte med "CM" läser/postar här - men spara på krutet: självklart kommer April månads omröstning handla om hur vi uppfattar "CM" - efterträdaren till "ur-Santan".

Har valt att dela ursprungstråden från det att bilen steg i land på Wallhamn och blev tillgänglig för - en del av oss... :roll:

Swedefe

Santa Fe CM på svensk mark redan nu!

Den som letar sig ut till Wallhamn kan, med lite tur och lämpliga sikthjälpmedel förmodligen få syn på de första CM:arna som redan har landat!!!

Ute hos återförsäljarna om 2 - 3 veckor, men det går bra att beställa redan nu!!!

Vem blir först här inne med köp eller åtminstonde provkörning?

Priser?
Inroparen Santa Fe V6 manuell(!) stannar på 249,900,- men med tämligen tanig utrustning; AC men ej klimator etc

2,2 Diesel börjar på 265,000,- även där med mager utrustning, nästa mer rimliga nivå drar upp priset med ca 20,000,-
OBS! Första sändningen bilar är klassade i miljöklass 2000 - nästa sändning med senaste miljöklassning blir dyrare, men kommer av allt att döma att omfattas av "partikelfilterrabatt".

7 säten är inte standard, utan får väljas till.
Allt går inte att kombinera inledningsvis; vill man ha skinn blir det per automatik sjusitsigt utförande, dock går det att beställa sjusitsiga bilar med textilklädsel. Get the picture?

Vidare får Sverige till att börja med endast 2,7 liters V6a - dock helt ny motor med 190 hk. Ingen 3,3 litare, och framförallt ingen 4 cyl!

Dieselbilarna får ett modest lyft i dragkapacitet;
Diesel manuell ökar till 2,200 kg
Diesel automat ligger kvar på 2,000 kg.

Hann tyvärr inte luska ut dragkapaciteten på bensinbilarna, men tror knappast att den kommer att höjas från dagens 2,300 kg - snarare sänkas!!!

Ingen inskränkning i tågvikten för diesel, men detta har till viss del åstadkommits genom att lastvikten sänkts från sanslösa 720 kg till för biltypen mer normala 500 kg.

Ömsom vin, ömsom vatten med andra ord;
den syntetiska bil som kommer att annonseras för 249,900,- är visserligen rejält mycket mer bil än den SM som annonserats för 189,000 (?) - men fortfarande en bil som i praktiken kanppast kommer att säljas.

Tucson kommer nu på allvar att fungera som instegsmodell, medans Santa Fe tillåts dra iväg prismässigt i sitt mer påkostade utförande;
räkna med över 330,000,- för en fullutrustad bil med skinn i sjusitsigt utförande!
Senast redigerad av Swedefe den 18 mar 2006, 17:26, redigerad totalt 2 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Hei

Dagens santa koster fra ca 370.000 Nkr i norge, og er jo redd CM er nær 500.000 ut i fra dette som opplyes av svenske priser....

her på berget er jo diesel desidert billigest på santa...

Vegard

Re: Breaking news

3
Swedefe skrev:Santa Fe CM på svensk mark redan nu!

Priser?
Inroparen Santa Fe V6 manuell(!) stannar på 249,900,- men med tämligen tanig utrustning; AC men ej klimator etc
Bra fiskat Swedefe!

Vet du om inroparen blir en FWD eller 4WD, dvs kommer Sverige att ta in FWD som finns som alternativ i Korea?

Vi kan väl hjälpas åt att lista lite finesser som finns på nya Santan. Jag börjar! :mrgreen:
-Stolsvärme med 2 effektlägen
-Drickafack med kylning. Ställs in med en luftventil.
-Förarelstol med minne.
-Domkraftsfacket är placerat nära baklckan istf längst in.
-ACC med separat tempinst. för pass. och förare.
-Automatisk nivåreglering (mekanisk).
-Drickahållare med blå neonbelysning.
-12V-uttag i baksätet.
-Strålkastarspolare (X i taket!)
-Regnsensor till vindrutetorkarna.

Sen återstår det ju att se vad Sverige tar in av pryttlarna ovan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Inget framhjulstrams i Sverige - vi har sluppit det på både Santa fe SM och Tucson - priserna ovan avser AWD.

Strålkastarspolare möjligen endast på bilar med Xenonljus.
Smart drag av Sverige vore att speca alla utrustningsnivåer med xenon.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

5
Visst är det kul med en ny Santa, även Hyundai måste ju utvecklas,, tyvärr så ser jag bara att priserna på Ur-Santan rasar och så känns det som att man köpt en "gammal" bil. Vi har väntat länge på att priserna skulle nå en behaglig nivå, och när man väl köper en så kommer det en ny modell och det fynd man trodde att man gjorde visade sig vara fel, hade jag väntat ett år till så....

Visst skapar en ny modell ett visst habegär, tyvärr så lär man väl inte kunna hänga på nu,, speciellt inte med tanke på att frugan blir arbetslös snart...

Avundsjuk
"Joppe"

6
Joppe > Var inte avis, för du har väl inte glömt att: Det var bättre förr.

D.v.s. "våra" gamla 05:or är BÄST och de modeller som kommer nu,
är bara dyra plastiga plagiat av "orginalet" - UR-SANTAN! :lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Ni har rätt bägge två!

Ur-Santans andrahandsvärde har varit helt sjukt bra sedan dag 1 - way bättre än till och med Volvo V70; så bra, faktiskt att det under långa perioder inte gick att ekonomskt försvara ett begagnatköp när steget upp till de nya bilarna var så litet...

SM-ens framtida andrahandsvärde diskuteras här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=373

men inse att prissättningen på CM styr det framtida andrahandsvärdet på våra gamla holkar!

För - holkar är det!
Vi upplever det inte så just nu, men om något år kommer den gamla modellen att kännas passé; efterträdaren sätter alltid normen, sorry...

Just ur-santan är en av ytterst få bilar som besitter en sådan charm att den kommer att leva vidare i ljust minne, och fortsätta ha fans världen över - men CM kommer att vara en bättre bil. Tyvärr... :roll:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

8
Swedefe. Tack för den, nu mår jag mycket bättre,, :( :(
Förkyld, arbetslös fru, gammal dålig bil ,,,så här kul har jag inte haft det sen vi dragga efter mormor i fel sjö !!

Pessimisten: värre än så här kan det inte bli !!
Optimisten: Jodå !!
"Joppe"

9
:mrgreen:

Finn tröst i att en aggressivt prissatt CM hade toksänkt andrahandsvärdet på våra gamla SM-bilar över en natt!

Vidare kan man utgå från att prutmånen på nya CM kommer att vara minimal under det första året - inga kampanjer på nya, eftertraktade bilar!

S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

10
Swedefe skrev::mrgreen:

Finn tröst i att en aggressivt prissatt CM hade toksänkt andrahandsvärdet på våra gamla SM-bilar över en natt!

S
Det ligger något i det. Sedan ska man komma ihåg att vi tokspekulerade i samband med introduktionen av Tucson att de skulle bli kannibalism och enorm prispress på Santan mm. Jag är inte säker på att det har skett. Viss kannibalism ja, men nettoförsäljningen av Santa Fe + Tucson 2005 var högre jämfört med 2004 då enbart Santa Fe fanns med i statistiken. Prispressen på Santa Fe får snarare skyllas på Hyundai Sveriges städaktiviteter för att rensa lagren inför Santa Fe CM. Det verkar som om begpriserna på Santa Fe och Tucson inte är så kopplade till varann faktiskt.

Jag kan tänka mig att även Ur-Santan och Santa Fe CM kommer att hamna i olika begprisfållor. Jfr med Volvo 740 och Volvo 850 på sin tid. Kanske ett dåligt exempel, men jag vill hävda att begpriserna där har varit rimligt oberoende sinsemellan.

Vi som är uppvuxna med Volvo och Saab med deras rätt så modesta utvecklingscykler, där en ny kraftigare generator och en liten list blev en "killer application" för nästa årsmodell, får lära oss att tänka om.

Nu är det 5-6 årscykler som gäller. Då måste den nya bilmodellen hålla högsta kvalitet från första början för att businessen ska gå ihop på 5 år. Dessutom bör bilen kosta säg 75% av föregående generations mtrl- och produktionskostnad. Samtidigt ska den ha minst säg 75% mer finesser/funktionalitet än tidigare.

Det är ett race som heter duga i bilbranschen!
Toyota Auris 1.8 HSD -13

11
Visst har ni rätt om man ser på det hela med öppna nyktra krassa ögon, jag känner det iallafall som att man sitter med en gammal, dålig, andra klassens bil,,, Förra veckan var jag på topp med min bil ,,,

Dags att rycka upp sig ? Javisst !! Men jag tror att jag ska sätta mig i ett hörn och tycka synd om mig själv :wink:

" ur kaoset hörde Guds röst: - öppna ögonen och se dig omkring, det kunde ha varit värre !!
Jag öppnade ögonen och såg mig omkring, o tamefan så hade han rätt, det vart värre...

Tänk vilka djupa bekymmer man har : oj det kommer en nyare bil,, vad synd det är om mig !! :?
"Joppe"

12
Tycker såååååååå synd om sjuklingen Joppe, så jag stack ut en snabbis nu på morgonen till Vallhamn och lyckades fånga detta:
(Klicka på bilden för större format).
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hoppas på snabbt tillfrisknande.... :wink:
Senast redigerad av nimbusen den 14 feb 2006, 10:06, redigerad totalt 1 gång.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

13
Joppe skrev:Visst har ni rätt om man ser på det hela med öppna nyktra krassa ögon, jag känner det iallafall som att man sitter med en gammal, dålig, andra klassens bil,,, Förra veckan var jag på topp med min bil ,,,
Själv känner jag mig på topp med mina Santor! :mrgreen: Först var det Ur-quattron, men nu kommer Ur-Santan med stora steg! Kom ihåg att Ur-Santan ändå är rätt så mekarvänlig. Nya Santa Fe CM, som är fullgödslad med krockkuddar och gardiner vågar man knappt byta högtalare på utan att det smäller.

Å andra sidan knöker de in en ny stereo i Santan - iaf för Koreamarknaden. Om jag minns rätt blir det ngn Bose 600 wattare med Dolby 5.1 (surround för hemmabio) och säkert schyssta högtalare, så man kanske inte behöver pilla så mkt? :roll:
Toyota Auris 1.8 HSD -13

14
Nu när man sett bilderna så mår jag lite bättre, vacker var den inte !!
Och vet du classeclas, egentligen så är jag oxå på topp med min Santa !!
Det är bara en gnälldag idag,,, :roll:

Jag ser dessutom fram emot när första CM:aren gör entre´på Forumet, jag misstänker att det bildas två skolor: Ur-Santaister (inte Satanister) och Ny-Santaister,,, som upplagt för lite debatt !! Sånt gillar vi !!

Man kan ju vara glad att man inte kör CRV iallafall !!!! :P :twisted:
"Joppe"

15
nimbusen skrev:Tycker såååååååå synd om sjuklingen Joppe, så jag stack ut en snabbis nu på morgonen till Vallhamn och lyckades fånga detta:

Hoppas på snabbt tillfrisknande.... :wink:
Guld! :mrgreen: Vår mästerspion i farten! Bra jobbat nimbusen! Med lite snokande från din sida kan vi gemensamt räkna ut när Hyundai Sverige kommer att kicka igång diverse utförsäljningskampanjer framöver.

(Undrar hur suspekt det kommer att se ut med frontbåge + x-ljus på den duktigt runda hajformade fronten?)

Joppe, krya på dig nu! Laminatkorten kommer väl med posten idag så du borde ju ut å jobba vetja! :wink: :wink: :wink: :wink:
Toyota Auris 1.8 HSD -13