Vid fyra , fem tillfällen har detta hänt.
När jag åker iväg med bilen på morgonen utetemperatur ca. +5, så händer det ibland att den inte vill växla upp från 4 an till 5 an.
Jag kör på landsväg i ca. 90 km/h och motorn varvar ca. 2300rpm, dvs 4 ans växel. Efter ca. 10 -15 min. körning så växlar den och varvtalet sjunker till ca. 1600-1700 rpm.
Detta har hänt mig vid 4-5 tillfällen under de tre månaderna jag haft bilen.
Igår hände samma sak fast då låg den kvar på 3 ans växel i ca 2-3 min. sedan kvar på 4 an i kanske 5 min.
Självklart skall jag lämna in bilen på verkstad så att dom får undersöka detta.
Är det någon annan som råkat ut för tjurskallig automat ???
Annons
2
Ja, jag har samma fast på min Santa Fe SM. Hade samma på mina Cheva TransSport som jag hade tidigare. Det beror på att vxllådsoljan inte har rätt arbetstemp och då hänger den längre på växlarna för att förmodligen få upp tempen snabbare. Prova att använda motorvärmare och jämför skillnaden.
Sedan går det att fuska genom att växla manuellt. Om det är bra för vxllådan låter jag vara osagt.
Sedan går det att fuska genom att växla manuellt. Om det är bra för vxllådan låter jag vara osagt.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
3
Jag har monterat en Webasto värmare som jag startar en halvtimme innan jag åker iväg, så motorn är ganska varm. Däremot så värms väl inte växellådsoljan ?
Har även provat att växla manuellt, det hjälper tyvärr inte.
Om det är problem med för kall olja när det är + 5 grader ute hur blir det då när det är -15 eller -30 uppe i norr ? Hemska tanke !
Har även provat att växla manuellt, det hjälper tyvärr inte.
Om det är problem med för kall olja när det är + 5 grader ute hur blir det då när det är -15 eller -30 uppe i norr ? Hemska tanke !
4
Tja, jag har varit om vid stark kyla att automaten knappt hinner vxla upp till högsta växeln förräns jag är framme vid jobbet (15-20 min körsträcka).
I vilket fall som helst ska du låta verkstan titta på bilen om du inte är nöjd med beteendet. Det är möjligt att verkstan kan byta till en smidigare olja, men var ändå beredd på svaret "Det är inget fel, det ska vara så"...
I vilket fall som helst ska du låta verkstan titta på bilen om du inte är nöjd med beteendet. Det är möjligt att verkstan kan byta till en smidigare olja, men var ändå beredd på svaret "Det är inget fel, det ska vara så"...
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Re: Tjurskallig Automat
6Jodå, jag har bara fyra växlar men har ändå upplevt att den stannar kvar på treans läge i mitt tycke alldeles för länge. Det är bara innan motorn hunnit bli ordentligt varm, (i och för sig bara 3-4 min.) och jag brukar vid de tillfällena växla manuellt upp till fyran. Detta fenomenet hade jag på 03:an också, och är tydligen vanligt... 
Kanske kan vara en fråga att ta med till februariträffen, eller vad tror du, ClasseClas?
Kanske kan vara en fråga att ta med till februariträffen, eller vad tror du, ClasseClas?
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
Re: Tjurskallig Automat
7Vi tar med det till träffen! För övrigt är det bara att fylla på med frågeställningar i "ämnestråden"!Skäreläjan skrev:Jodå, jag har bara fyra växlar men har ändå upplevt att den stannar kvar på treans läge i mitt tycke alldeles för länge. Det är bara innan motorn hunnit bli ordentligt varm, (i och för sig bara 3-4 min.) och jag brukar vid de tillfällena växla manuellt upp till fyran. Detta fenomenet hade jag på 03:an också, och är tydligen vanligt...
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1054
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
8
Svartbjörnen i norr har inte tänkt på detta men jag tror inte att problemet har uppstått för mig. Har haft bilen i 2 veckor nu och den växlar väldigt mjukt och följsamt. Vi ska se hur det går när tempen når -35 i jan-feb, det är då det gäller om vi säger så!
Mvh
Svartbjörn
Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
11
Svartbjörn! Testa med att axa långsamt från kallstarten; Det är ju inte alltid man märker något, det är ju så himla tyst inne i bilen...
Sen tror jag inte det skall vara så stor skillnad på bensinaren och dieseln i det fallet.
Sen tror jag inte det skall vara så stor skillnad på bensinaren och dieseln i det fallet.
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
13
Jag har nu testat och smugit upp till 90 km/h med kall motor och den växlade fint över på 5:an. Men nu när jag känner till att det kan hända så ska det bli intressant att se om den kommer att hitta på samma sak som för er andra.
Mvh
Svartbjorn
Mvh
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
14
Nå, det var ju gott att höra; Låt oss hoppas att den fortsätter att funka fint, inte för att det är nåt påfrestande problem, men lite har man ju undrat...svartbjorn skrev:Jag har nu testat och smugit upp till 90 km/h med kall motor och den växlade fint över på 5:an.
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
15
Nu har jag lagt märke till att jag dras med samma fenomen!
När bilen är kall och jag lägger mig i låt säga 100 knyck, då ligger motorn på 2300 varv (på 5:ans växel). Efter en stund sjunker varvtalet till cirkus 1800 varv, väsentlig skillnad. Min säljare trodde det kunde ha att göra med nån sorts choke historia, vad vet jag, vad tror ni?
Mors
Svartbjorn
När bilen är kall och jag lägger mig i låt säga 100 knyck, då ligger motorn på 2300 varv (på 5:ans växel). Efter en stund sjunker varvtalet till cirkus 1800 varv, väsentlig skillnad. Min säljare trodde det kunde ha att göra med nån sorts choke historia, vad vet jag, vad tror ni?
Mors
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07