Annons

Vad håller folk på med egentligen? 1 dm snö och allt kaosar!

1
Jösses!
Strömhopp ut i diket på den lilla krypkörningsgrusvägen till ridanläggningen - två bilar i diket med 50 meter emellan.
Den ena med sommardäck och den andra med lågprofilsautobahnssuperduperhögfartsodubbatlarv.

Hur är det möjligt? För lata för att vänta in en bil från andra hållet på den iordningställda och skyltade mötesplatsen, kanske?
Nå, gott åt dem då!

Ingen idé att rigga bygget i detta vansinnesvädret, bättre att åka till Varberg för att hämta mer virke och verktyg.

Sagt och gjort - men varför kör folk i 50 km/h på motorvägen!?
Det är ingen mänsklig rättighet att få vingla omkring i moppefart med breda sommardäck!
Stanna hemma för h-e om ni inte har ordning på grejerna!
Är det verkligen så angeläget att göra just denna resan, och lamslå trafiken på kuppen?

Visst, förstabilen hade något som såg ut som fläsksvålar till däck, breda och fräcka, maffiga alufälgar - snyggt surfande ovanpå slasket.
Men, alla andra nötter som ligger bakom och skapar själva kön då?
"Vi kör säkert..."
My ass att ni gör!!!

Dom ligger i 50 knyck i en slags "baby elephant walk" med snabeln käckt kopplad i svansen framför, och blicken riktad precis lika långt bort.
Det bilen framför gör kommer dom också att göra, lite senare bara.
Avståndet i sådan här fordonståg är mindre än två billängder, och ibland misstänker jag starkt att om den första bilen kör av vägen som kommer glatt resten att hänga på rakt ut i periferin och skapa en hög av bilar, precis som i Blues Brothers.
Självklart muttrar dessa zombies "djävla idiot" när jag dammar förbi i den jungfrueligt orörda vänsterfilen. Nå, känslorna är besvarade...

Det är som om snömoset utanför lyckas ta sig in i folks hjärnor och kortsluta alla basala funktioner - vad sägs om puckot som från sin p-plats på köpcentret svänger vänster för att köra rakt ut i...

Bild

.. ingenting, egentligen...
I krypfart över en kantsten och rätt ut i ett dike. Herreguud!
Visst, det hade snöat, men har man något djupseende kvar i behåll så...
Vad var det egentligen för fel på den vanliga in-och utfarten - den som dom körde in genom strax innan...

And the saga continues - väl av från motorvägen så:

Bild

På den rakaste av raksträckor har en Vitara, med sina överbreda falskskyltade orginaldäck lyckats hitta diket, men först efter att ha svept hela vägbanan från kant till kant i flera omgångar av spåren att döma.

Ungdomligt oförstånd?
Nä nä nä - det var penschisar som stod strax brevid och väntade på bärgare.
Droppen kom just innan jag skulle svänga av hemma - en kvinna i en Nissan Primera håller på med något annat än bilkörning och kommer ut i slaskranden med rejäl fart - jag ser hela förloppet.

Hon tittar upp och gör aalllltt hon inte borde göra - bromsar, rycker planlöst i ratten åt alla tänkbara håll.
Jag har redan styrt av vägen, ner på mina egna gärden som jag vet hur dom ser ut och när vi "möts" åker hon på bredden över det som en gång var "min" planhalva med ganska så exakt samma hastighet som när hon inledde sitt vintersportande.

Hennes returer håller henne märkligt nog kvar på vägen, och jag använder det sista av min fart för att komma upp på vägen igen.

Ingen skadad den här gången heller, men för egen del bestämde jag mig för att i snö och blåst ändå ge mig upp på min egenhändigt ihoplappade arbetsställning 4 meter över marken. Kändes säkrare på något sätt... :roll:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Swedefe En fråga: Har du aldrig varit ute förr på våra vägar???

För just det du beskriver/bildillustrerar har vi andra känt till i åratal. Du får göra som oss andra innan vi beger oss ut i trafiken. Om det förvarnas att det skall dimpa ner några enstaka flingor uppifrån, så gäller det att innan svälja ner ett par sobril eller annat starkt lugnande preparat. Detta är ett måste för att inte ens egen "pump" eller att eget raseriutbrott skall orsaka en ofrivillig terrängkörning med egna fordonet och som ett brev på posten kommer även vitrockarna att bli inkopplade. :wink: :wink:

skojar bara - Förstår precis din frustration Man blir så :evil: :roll: :twisted: :shock: :twisted: föööörvånad över hur dessa förare klarar sig i vanliga fall, men min egen övertygelse är att dessa enbart klarar sig på att "vi andra" kör bra?

Ramla nu inte ner från ställningen och se till att ha livlinan kopplad, så att du oskadd kan ta dig en välbehövlig konjagare vid kvällsbrasan. :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Kan inte annat än hålla med Nimbusen - som vanligt, höll jag på att säga; Dessa som varje gång det faller lite vitt från luften utan att de haft en aaaning om det innan, blir nästan uteslutande räddade till livet av oss andra som inte har lämnat sans och vett hemma.
Jag brukar skämtsamt säga, att det är tur för många "amatörer"(*) i trafiken, att inte jag är trafikpolis; Jag hade haft en hel bärkasse med indragna körkort med mig hem efter varje avslutat pass... :roll: :roll:
Men som sagt Swedefe, ta det försiktigt på taken, det är inte bara tomten som skall vara vaken...

(*)(Vågar jag nog säga om andra; Började som yrkesförare 1968...)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
saxat ur dagens GP:
Många avåkningar i halkan
Vinterns första snöfall förorsakade svår halka under lördagen. I Halland har minst 17 bilar åkt av vägen och även i Västsverige har bärgarna haft att göra. Även ett tiotal flyg har ställts in eller dirigerats om på grund av halkan.
Trafikproblemen var under lördagen värst på E6:an genom Halland, framför allt vid motorvägens avfarter. Minst 17 har bärgats, men enligt polisen inträffade inga olyckor med svårare personskador i norra Halland. I södra Halland, på Nissastigen utanför Åled, skadades en person när en personbil och lastbil krockade.
I Västra Götalands län har ett 15-tal olyckor inträffat på grund av halkan, framför allt i Göteborg- och Boråstrakten.

- Så länge journalisterna envisas att skriva att det är halkans fel att folk kör av vägen, så tror merparten d.v.s. alla de nötter som swedefe nämner i sitt inlägg, att precis så är det. Det är helt enkelt halkans fel - INTE MITT!
De tror fasen det att de ser ut som de gör på våra vägar vid alla de tillfällen, då några enstaka snökristaller råkat hamna mitt på vägbanan.

Man kanske skulle testa att införa olika körkortsbehörigheter även för: Sommarkörning, Vinterkörning, Mörkerkörning, Husvagnskörning etc. precis som för Tung lastbil, Tungt släp, Buss, Taxi etc.?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Om man kan utesluta att de hamnat i elände p.g.a andras klantighet,
samt att de inte vållat någon oskyldig passagerare skada, finns det bara
en sak kvar som hindrar min skadeglädje och det är att de förstör
försäkringspremien för oss övriga.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
petroff skrev:Om man kan utesluta att de hamnat i elände p.g.a andras klantighet,
samt att de inte vållat någon oskyldig passagerare skada, finns det bara
en sak kvar som hindrar min skadeglädje och det är att de förstör
försäkringspremien för oss övriga.
Petroff :wink:
Helt enig! Men vi är ju av med de största stollarna redan vid första halkan - iallafall för ett tag... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Preciis sådant som får tinningarna hos mig att bulta - vad skall dom ut att göra?

Man måste inse att det finns tillfällen när det bara inte går att köra!
Stå still och vänta på bättre tider, helt enkelt.

Och alla människor som bara tittar på? Och FILMAR eländet från safe distance...?

Ledsen, men Capt. Dudely Dooright bakom knapparna här hade varit den första att helt enkelt greppa mitt hemgjorda poliskoppel och gå ut i gatan och spärra av alltihopa i väntan på att hjälp anländer - jag har gjort sånt förr, och skäms inte ett skvatt över det.

Å vad göör han den första som lyckas med världens piruett, klämma alla bilar inom synhåll - varefter han gasar iväg för att leta reda på än mer plåt att knyckla tilll...?

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

10
Norrland skrattar :lol: :lol: :lol:

2 dm i söder = strömmen går, folk går man ur huse, bilar kör av vägen, katastroflarm utfärdat (ungefär som när en björn närmar sig Stockholm), nästa steg är väl undantagstillstånd.

I norrland kan det snöa 1 meter och det hörs inte ett ljud i media. Vi hade sveriges i modern tid största skogsbrand i sommras, hur många hörde talas om den?

Vi tänker på södern, det är inte så lätt... 8) 8) 8)

Hälsar
Nallebjörnen
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

11
Åja, nåja - de få gånger Norrland drabbas av samma sorts halka som vi i södra sverige så dör folk som flugor även där (svartis på snöfria vägar i Jämtland, var det förra vinten...?) eller blötsnö på varma vägbanor som pressas ihop till blåis med vatten på = stopp längs E4an i timmar denna vintern.

Okay okay - dåligt utrustade och konfigurerade lastbilar från kontinenten spelade sin roll där, men ändå; det är inte nådigt när halkan slår till på max. Norrlandssnö är en ren fröjd att få köra i, när man jämför!

Problemet i storstäder är dock det begränsade utrymmet - det finns inte plats att åka på för den som till äventyrs kan och vågar, och den urbana människan har en förmåga att rent mentalt gå ner i ett slags "felsäkert läge" och låta kollektivet sköta det lilla tänkande som möjligen sker...

Vill du ha en lokal allegori så tänk lämlar på väg mot... ja, inte mycket logik där heller... :mrgreen:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot