Annons

Quizz! Vem var först med "låtsasterrängbil"?

1
Rover Streetwise fick lite däng i en annan tråd, Citroën C3 "XC" är en annan fjantig tvåhjulsdriven bil som med påhängda attribut ger sig ut för att vara en SUV.

Sedan har vi KIA Sportage som säljs både med två och fyrhjulsdrift - och faktiskt även Tucson och Santa Fe som på andra marknader finns med endast framhjulsdrift.

Töntigt och tramsigt - något som sänker trovärdigheten för märkena och bilarna i stort.

Men vem var egentligen först med att spela på terrängstuket utan att kunna leverera?

Gissa på!

Swedefe
Annons

2
Var det inte Volkswagen med sin bubbla tro? Den användes väl under 2:a världskriget i slutet som stabsbil. Har för mig att jag har sett bilder på den i "krigsmundering", dvs höjd lite grann, antingen med större hjul eller lätt ombyggd. Den blev väl aldrig ombyggd till 4WD, utan behöll sin 2WD. Funderingar o svammel.

3
Mja, det var inte just den jag tänkte på - bubblan var söt och lite kobent i sitt förhöjda utförande, men kravspecen var väl närmast satt under ett damoklesvärd av en sönderfallande industri - svansmotorkonceptet ansås ge tilläckligt bra framkomlighet, både då och 20 år senare:
Bild

VW 181 "Mehrzweckwagen" hade trots 2-hjulsdrift bättre framkomlighet än en del av dagens SUVar...

Nä, jag tänkte mer på en bil som kapitaliserade på utseendet av terrängbilar utan att kunna leverera terrängkapacitet.

Och nej:
Bild
Även Mehari levererade viss terrängförmåga trots 2-hjulsdrift, tänk mer "all show, no go" gott folk!

Swedefe

4
Nä, hörni; Det är viss skillnad på "betänketid" och "förtränga"!

Alla de stora amerikanerna - samt Internationational och Jeep har levererat två och fyrhjulsdrivna varianter på sina stora "SUV"-föregångare under -50 och -60 tal, men det var inte dem jag tänkte på:

Som första "fusk-jeep" anser jag att Matra-Rancho skall koras!

Denna kultbil baserades 1977 på Simca 1100 - som med sina strålkastare uppe i flyglarna faktist såg daterad ut redan när den kom 10 år tidigare.

Dock - i Matras kostym så blev allt rätt igen!
Den lite vassare motorn från ti-modellen fick stå för framdrivningen, och bilen baserades lite löst på hantverkarskåpet - "Fixaren" som den kallades i Sverige när den såldes här; låångt för Berlingo och Kango.

Dock - plåtskåpet ersattes av en hiskelig historia i glasfiberarmerad plast -det var Matra bra på! Stoora glasytor och massor av "off-road" parafernalia - bilen var dock aldrig annat än framhjulsdriven...

5,000 bilar hade man tänkt att bygga - det blev 55,000!!!
Snacka om dundersuccé!

Ryktet säger att Matra till slut bara ströp produktionen och sade "Zoot allure" till 5,000 inneliggande beställningar - man var tvungen att rensa en produktionslina för att börja bygga den helt nya "Renault Espace" - jajamän! Det var Matra som byggde den bilen fullt ut åt Renault!

Bilen försvann tyvärr fort från de svenska vägarna - glasfiberskåpet var uppbyggt kring en stålstomme som hade hållt i evigheter - om den varit galvaniserad...
Nu var den inte det - och därtill omöjlig att komma åt för att rostskydda! Däremot lyckades som alltid rostmasken komma åt att frossa i de inbakade profilerna så skåpet efter ett tag blev "sladdrigt" och otätt - i slutskedet var det bara glasrutorna som stod för den uppstagande effekten, och när dom inte förmådde göra ett jobb dom inte var avsedda att göra så - poff! kollapsade hela påbygget. Big fun!

Lägg därtill Simcas notoriskt rassliga stötstångsmotor, så förstår man varför borskämda svenska valde bort Matra-Rancho.

Denna bilden säger en hel del hur bilen uppförde sig när den pressades - det var ju trots allt bara en liten Simca 1100 med ett hiskeligt skåp på!

Bild

Jajamän! Föråkare eller möjligen funktionärsbil på Svenska Rallyt 1980! Kolla in det mäktiga avgasröret: Väääss! snarare än vrom-vrom.

Slår man plåten på bilregistret som får man fram att det är en -80a, som avregistrerades så sent som år 2000(!).
Endast 4 ägare kan vara förklaringen till denna för märket anmärkningsvärda överlevnad...

En högupplöst releasebild i svartvitt för de som vill kolla närmare på detaljer:

http://matra.rancho.free.fr/Photos-Ranc ... ho%205.jpg

Swedefe