Annons

Köpa grejer från USA

1
Hej !
Det har efter vinterns usla plogning börjat klappra lite i KH stagen på min bil (06:a) . Det börjar väl bli dags då den gått över 9000 mil .
Mekonomen ville ha 700 kr st och Hyundai själva ungefär detsamma . Åt h-e för en sådan produkt tycker jag . Efter kraftig efterforskning har jag hittat grejerna i USA för en bråkdel av priset även efter moms tull och frakt. Därför ville jag tipsa om det .

Gå in på http://www.rockauto.com så hittar du stag från ett företag som heter Deeza. Dessa sätter nya kartonger runt grejer från den turikska tillverkaren Desa. Pris ca 22 $ stycket . Det finns väl en risk att de inte håller samma mått som eu modellen , men det är en risk jag är villig att ta . Tror dock att så inte är fallet , då det bara verkar finnas en modell till min bil oavsett vart man kollar . Är det någon som köpt dessa får ni gärna dela med er av era erfarenheter .

Art nr fram
Höger HU-L641
Vänster HU-L643

Art nr bak
HU-L645
Annons

2
Hej och tack för bra tips! Återkom gärna hur det går framöver, positivt som negativt. Vad får du för "landed cost" på grejorna, dvs produktpris+frakt+moms+ev. tull?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Så , bättre sent än aldrig. Pga flyttar och annat tog det ett tag innan jag beställde.
Jag köpte de 2 främre stagen då det är de som klonkar. Beställde på tisdag em , och på torsdag fm stod Fedex och knackade på dörren . Sjukt snabb leverans tycker jag . Passar perfekt , och totalkostnaden blev 431:- :D

Jag tänker inte köpa en pryl från Sverige from nu .

4
:D Tack Stormaren för att du gav oss feedback på denna tråd.

Hoppas grejerna håller ett tag!

-Men sjukt snabb leverans??? Pratar vi tis/tors i samma vecka?
Från order till leverans vid dörr på mindre än 48 timmar?
F-n, det tog mig 35 minuter att ta mig tre km från bostad till arbetsplats i morse!!!
Då har jag åtta trafikljus att passera och vid 7-blecket brukar det ta 10min.
I morse hade ett av dessa trafikljus ballat ur.Kom för sent till jobbet Skitkul!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Då var det dags för de bakre ... Beställde nu . Total kostnad för båda 2 inkl frakt. 69 dollar ( Typ 470 spänn ) :D .Borde ramla in på onsdag om allt går lika smidigt som sist .

Tack mekonomen och alla ni andra bildelsföretag för era priser som gör att jag aldrig kommer handla hos er någonsin igen .

6
Sådär , då var dom hemma . Totti 587 riksdaler inkl frakt+svensk moms för båda. Lev tid 2 dagar från New-york via Paris . Miljövänligt ? Nja. :D , men billigt

7
Nu har jag också köpt från Rockauto. När jag såg över mina bromsar i samband med vinterdäcksbytet, så upptäckte jag att ena glidpinnen till vä fram bromsok hade nästan kärvat fast. jag bestämde mig för att byta ut samtliga pinnar och "gummipluppar" fram. Ringer till verkstan som börjar spekulera att det inte finns lösa glidpinnar utan att man måste beställa helt nya bromsok. Jo tjena, tjena, koll på läget idag?

Efter en vecka återkom de och berättade att 4 glidpinnar + 4 gummibälgar kostar ca 170 kr styck, dvs totalt närmare 1400 kr! :shock:

Jag nobbade dem och köpte som sagt från Rockauto.
Delarna kostade USD 46 och frakt USD 36, totalt ca 82 USD = 565 kronor levererat till dörren. Nu har jag inte blivit debiterad ngn moms men det har gått 2 veckor nu så jag tror de har missat det.

Känns helt OK att ha betalt 40% jämfört med svenska priser! :D
Toyota Auris 1.8 HSD -13

9
Stormaren skrev:Det kan ta upp emot en månad innan Fedex fakturerar frakten , men det kan det vara värt .
OK, bra att veta. Även med momspåslaget så har jag fått grejorna bra mkt billigare!
Toyota Auris 1.8 HSD -13

10
ClasseClas skrev:
Stormaren skrev:Det kan ta upp emot en månad innan Fedex fakturerar frakten , men det kan det vara värt .
OK, bra att veta. Även med momspåslaget så har jag fått grejorna bra mkt billigare!
Classe Clas hittade du Santa Fe CM på RockAuto's hemsida? Jag hittar iaf inget till dieslarna där :(
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

11
Sailor skrev:
ClasseClas skrev:
Classe Clas hittade du Santa Fe CM på RockAuto's hemsida? Jag hittar iaf inget till dieslarna där :(
Nä, jag gick på CM årsmodell -07 och valde 3.3L V6. Det är ju givetvis lite chansning på vissa delar, men på det stora hela så är ju många, många delar identiska. Spiralfjädrar och dämpare ska man se upp med, eftersom jänkarnas chassisättning är helt annorlunda.

Ett alternativ är ju ha koll på originaldelens artikelnummer och beställa från Korea istället. Jag köpte en del delar tidigare från www.dreamka4u.com till mkt bra priser och fraktvillkor. Nu är den siten nere, men det lär finnas andra som vill sälja! :D

Vad tänkte du köpa för delar?
Toyota Auris 1.8 HSD -13

12
ClasseClas skrev:
Sailor skrev:
ClasseClas skrev:OK, bra att veta. Även med momspåslaget så har jag fått grejorna bra mkt billigare!
Nä, jag gick på CM årsmodell -07 och valde 3.3L V6. Det är ju givetvis lite chansning på vissa delar, men på det stora hela så är ju många, många delar identiska. Spiralfjädrar och dämpare ska man se upp med, eftersom jänkarnas chassisättning är helt annorlunda.

Ett alternativ är ju ha koll på originaldelens artikelnummer och beställa från Korea istället. Jag köpte en del delar tidigare från www.dreamka4u.com till mkt bra priser och fraktvillkor. Nu är den siten nere, men det lär finnas andra som vill sälja! :D

Tack för tippset Classe Clas.
Nä har väl inte precis tänkt och köpa några delar för tillfället. Har en ganska bra leverantör redan till slitdelar typ filter skivor bromsklotsar etc.
En annan fråga som jag har är Service sidan du hänvisar till i USA kostar det något eller kan man bara registrera sig där och få fri tillgång?
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

13
Sailor skrev:
ClasseClas skrev:
Sailor skrev:

Tack för tippset Classe Clas.
Nä har väl inte precis tänkt och köpa några delar för tillfället. Har en ganska bra leverantör redan till slitdelar typ filter skivor bromsklotsar etc.
En annan fråga som jag har är Service sidan du hänvisar till i USA kostar det något eller kan man bara registrera sig där och få fri tillgång?
Du kan regga dig på http://www.hmaservice.com som är fri. Där finns det info om Hyundais US-modeller: Det mesta stämmer överens med våra bilmodeller dock inte allt. Dieslarna är inte med alls.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

14
Nu kom momsfakturan från Fedex. 76 SEK blev extrakostnaden som debiterades på varuvärdet enbart och ej frakten.
Toyota Auris 1.8 HSD -13