Annons

Bromsproblem.

1
Bromsar som upphör helt en kort stund.
3 ggr har det hänt. Lika skärrad alla gångerna.
Alla tre gångerna har jag åkt på slät asfalt i ungefär 70-80 km/tim.
Första gången kom jag plötsligt på att jag skulle stanna på en parkering som inte var asfaltad och väldigt gropig. Då slutade bromsarna helt att ta under c:a 1 sekund. Inte lång tid men räcker för att tänka en hel del.
Andra gången kom jag till et vägarbete där asfalten upphörde. Jag bromsade hårt men kom ändå in på det obelaggda området. Samma sak då. Bromverkan upphörde helt under en kort stund.
Det har sedan hänt en gång till. Men omständigheterna kommer jag inte ihåg.
Sammanfattningsvis kan jag säga att om man åker på asfalt som snabbt blir väldigt gropigt av en eller annan anledning och då bromsar hårt så upphör bromsverkan helt under en kort tid.
Verkstan hittar inget fel.
Någon mer som råkat ut för samma sak som jag?
Håkan J.
Har en Tucson -05 2,7L V6 aut. Exclusive ESP
Annons

2
Hej Håkan, jag har inte haft den erfarenheten med ngn av mina Hyundaibilar. Däremot hade jag bromsverkansproblem med den ena Cheva Transsporten jag hade. Då var det förmodligen kondens på bromsskivorna efter en kall vårnatt och bromsarna tog inget vid första inbromsningen. När jag tog nytt grepp så tog bromsarna därefter.

Jag tog upp detta med Svenska Bil och de kunde inte reproducera felet men bytte samtliga bromsskivor runtom utan diskussion.

Ditt fel skulle kunna vara kopplat till ABSen och kanske kvarvarande eller inläckt luft i ABS-bromsfördelaren (boxen med alla ventiler).

Se Hondas återkallelse rörande bromsrelaterade problem på bilarna Odyssey och Element: http://translate.google.se/translate?hl ... 397&anno=2
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision