Annons

Tucson - flöjtkoncert kring A-stolparna

1
Vill egentligen inte varken spotta given häst i munnen eller åka sparkstötting över den som ligger
Bild
men Tucson, gott folk... :roll:

Fick låna en Tucson under tiden min Santa var inne på verkstad, och bilen är rejsigare i stadstrafik samt tystare på motorväg - tills det plötsligt börjar yla kring vänster A-stolpe.

Vi pratar rejäl fart - inte maxhastighet, men nästan; kombinerat med frisk vind snett framifrån från andra sidan - det var alltså "lä-stolpen" som började väsnas.

Rejält! Ingen skruva ner radion och lyssna efter missljud, utan snarare; "Hjälp, vad är det som händer?"

Om man sträckte sig fram och lade fingrarna på innerkulissen på A-stolpen kunde man känna tydliga vibrationer, och om man greppade runt själva klädseln kunde man ändra frekvens och styrka på ljudet - verkligen spela på A-stolpens insida!

Bara en tillfällighet på just detta exemplaret?

Mja, jag undrar det; när man resignerat och försökt tränga undan ljudet så dyker det upp i stereo från högerstolpen i samband med att man blåser förbi lastbilarna - deras turbulens skapar momentant lä även på högersidan och vips flyttas ljudet dit.

Det var som att sitta mitt i en koncert av flaskblåsare on acid!

Återresan i sned medvind gav inget missljud oavsett hastighet, så jag undrar hur många som åker runt i en potentiell koncertlokal av vindakustiska problem...

Någon som känner igen problemet?

Swedefe
Annons

3
Tjäna Verducci!
Nä, jag hoppas att den bilen jag körde var en "one-of" för jag hade då blivit galen för mindre!

Å andra sidan var jag ute och provade en Terracan häromdagen. Visserligen en -02a, men med bara få mil på mätaren.

Jag njöt av samma tystnad som alla biltestare rapporterat om - men bara upp till hundra! Över 100 km/h skapades onormalt mycket vindbrus kring A-stolparna, men det höll sig i vart fall på "utsidan".

Över 150 km/h däremot så började rutramarna på både förar- och passagerardörren att flaxa rejält, med ordentlig inträngning av fartvind förbi gummilisten - ett helvetiskt dånande, helt enkelt...

Ytterligare ett undantag? Låt mig säga att Terracan kändes närmare sin praktiska "Vmax" i den aktuella hastigheten än vad Tucson gjorde...

Swedefe

Re: Tucson - flöjtkoncert kring A-stolparna

4
Swedefe skrev:Vill egentligen inte varken spotta given häst i munnen eller åka sparkstötting över den som ligger
Bild

Fick låna en Tucson under tiden min Santa var inne på verkstad, och bilen är rejsigare i stadstrafik samt tystare på motorväg - tills det plötsligt börjar yla kring vänster A-stolpe.

Vi pratar rejäl fart - inte maxhastighet, men nästan; kombinerat med frisk vind snett framifrån från andra sidan - det var alltså "lä-stolpen" som började väsnas.

Rejält! Ingen skruva ner radion och lyssna efter missljud, utan snarare; "Hjälp, vad är det som händer?"

Om man sträckte sig fram och lade fingrarna på innerkulissen på A-stolpen kunde man känna tydliga vibrationer, och om man greppade runt själva klädseln kunde man ändra frekvens och styrka på ljudet - verkligen spela på A-stolpens insida!

Mja, jag undrar det; när man resignerat och försökt tränga undan ljudet så dyker det upp i stereo från högerstolpen i samband med att man blåser förbi lastbilarna - deras turbulens skapar momentant lä även på högersidan och vips flyttas ljudet dit.

Återresan i sned medvind gav inget missljud oavsett hastighet, så jag undrar hur många som åker runt i en potentiell koncertlokal av vindakustiska problem...

Swedefe
Har hänt mig en gång i motvind. Har kört 3500 mil. Resonans helt enkelt, inget att hettsa upp sig över.

klår Santa anny day..............

:wink:

Re: Tucson - flöjtkoncert kring A-stolparna

5
Swedefe skrev:Vill egentligen inte varken spotta given häst i munnen eller åka sparkstötting över den som ligger
Bild

Swedefe
Har varit mycket värre på min nya tuscon. Sussar väldigt ofta när det blåser om man kör snabbare än 120 kmh.

Fick du någon ordning på det?

6
Nä, det var bara en lånebil så jag bara ställde på gården och lämnade från mig nycklarna.

Sådana där aukustiska fenomen drabbas man allt mer sällan av - och jag fattar inte att fabriker släpper ifrån sig bilar som inte funkar i hastighet.

Den senaste bilen jag körde med liknande vindbrus var gamm-SAAB 900. Hade en -92a som tjänstebil, och där var det fullt blås genom dörrtätningen över 160 km/h.

Verkstaden gjord några lama försök, men till sist knäckte jag till fönsterbågarna själv genom att sätta en tvåtumfyra i bakkant av dörröppningen och pressa rutramen inåt, med rutan nedvevad i dörren.
Jag fick dören tät upp till 180 i vart fall, men den var lite trög att stänga efteråt... :mrgreen:

Detta är dock inte rätt medicin för att tysta en Tucson.
Det jag hörde var inte otät dörrspringa, utan turbulens vid A-stolpen och troligen luftinträngning vid eventuell dekorlist.
Kan kanske lösas genom att man lättar på listen och fyller upp med tätmassa - men det bör verkstaden göra.

Fanns en fix ute för en liten serie av Santa SM som hade problem med missljud på höger sida, men det var i tidernas begynnelse.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Jag maxade min för ett par år sen nere i tyskland. Med 190 på mätaren väsnas det rejält, men det är ju förståeligt med en frontyta som en garagedörr. I normal svensk motorvägsfart har jag aldrig störts av vindbruset.
MVH Johan

8
joeng38 skrev:Jag maxade min för ett par år sen nere i tyskland. Med 190 på mätaren väsnas det rejält, men det är ju förståeligt med en frontyta som en garagedörr. I normal svensk motorvägsfart har jag aldrig störts av vindbruset.
Nu hände det i 110 , det blåste kraftig motvind. Helt värdelöst.

Undrar om det verkligen är stolparna låter mer som det kommer mitt i taket.

9
Ni med Tucson kan testa ett annat ljudfenomen. Håll mellan 90 och 100 km/tim. Öpnna ena bakrutan helt. Då kommer ett mycket lågfrekvent ljud. Kanske 5 Hz som gör allt för att försöka spräcka skallen på Er.
Har en Tucson -05 2,7L V6 aut. Exclusive ESP

10
Ett annat ljudfenomen!

öppna höger bakdörren helt i ca 120 km/tim.
Då slår det så rytmiskt när den träffar alla snö-pinnar som börjar komma upp :lol: :lol:
Tucson -06 CDRI

Extrafordon:
Austin Healey 3000 BJ7-62
Moto Guzzi 750 special-71

11
rtfm skrev:Ett annat ljudfenomen!

öppna höger bakdörren helt i ca 120 km/tim.
Då slår det så rytmiskt när den träffar alla snö-pinnar som börjar komma upp :lol: :lol:
:lol: :lol: :lol:

(Hoppas verkligen att det inte var nåt barn som faktiskt gjorde det :shock: )

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
:D :D Grattis, Petroff!
Femhundringen passerad...! :D :D :D 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Skäreläjan skrev::D :D Grattis, Petroff!
Femhundringen passerad...! :D :D :D 8) 8)
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Vad svettig jag blev i pannan plötsligt!
Får ordna lite korsdrag i kåken och se om det tjuter i nån
dörrkarm eller nåt. :shock:

>Stolpe in stolpe ut, i Tuscon´s är det tjut.<

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart