Fick låna en Tucson under tiden min Santa var inne på verkstad, och bilen är rejsigare i stadstrafik samt tystare på motorväg - tills det plötsligt börjar yla kring vänster A-stolpe.
Vi pratar rejäl fart - inte maxhastighet, men nästan; kombinerat med frisk vind snett framifrån från andra sidan - det var alltså "lä-stolpen" som började väsnas.
Rejält! Ingen skruva ner radion och lyssna efter missljud, utan snarare; "Hjälp, vad är det som händer?"
Om man sträckte sig fram och lade fingrarna på innerkulissen på A-stolpen kunde man känna tydliga vibrationer, och om man greppade runt själva klädseln kunde man ändra frekvens och styrka på ljudet - verkligen spela på A-stolpens insida!
Bara en tillfällighet på just detta exemplaret?
Mja, jag undrar det; när man resignerat och försökt tränga undan ljudet så dyker det upp i stereo från högerstolpen i samband med att man blåser förbi lastbilarna - deras turbulens skapar momentant lä även på högersidan och vips flyttas ljudet dit.
Det var som att sitta mitt i en koncert av flaskblåsare on acid!
Återresan i sned medvind gav inget missljud oavsett hastighet, så jag undrar hur många som åker runt i en potentiell koncertlokal av vindakustiska problem...
Någon som känner igen problemet?
Swedefe