Annons

Stolar i30

1
Hej, har nyss köpt en lätt beg i30 SW, 1.6 CRDI. Modellår 2010, gått 900 mil. Trivs utmärkt, men till min förvåning är det som om förarstolen redan är nedsutten. Jag sjunker ner för djupt i stolens mitt/bakre del så att stolens främre del inte stödjer, utan trycker obehagligt på, lårets undersida, isynnerhet vänster ben. Efter bara några minuter måste jag ändra ställning ... Någon som har liknande erfarenheter, tankar eller tips?
Annons

2
Hej!

Våra kroppar är olika, svårare än så är det inte.
Sitter utmärkt i min i30.
Sämst har jag suttit i "världens bästa" bilstol Volvo 740.

mvh
JJ
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

3
Snabbt svar Jörgen, tackar!
Ja, våra kroppar är olika. Och jag tror att Hyundais stolar är lika bra eller bättre än de från andra bilmärken. Men någon gång kan det ju bli olycksfall i arbetet?

Så, någon som har tips på vad jag kan göra?

Re: Stolar i30

4
Gunnar51 skrev:Hej, har nyss köpt en lätt beg i30 SW, 1.6 CRDI. Modellår 2010, gått 900 mil. Trivs utmärkt, men till min förvåning är det som om förarstolen redan är nedsutten. Jag sjunker ner för djupt i stolens mitt/bakre del så att stolens främre del inte stödjer, utan trycker obehagligt på, lårets undersida, isynnerhet vänster ben. Efter bara några minuter måste jag ändra ställning ... Någon som har liknande erfarenheter, tankar eller tips?
Visserligen har jag inte haft några sådana problem med mina Santa Fe, men för många år sen hände exakt samma sak vid ungefär 900 mil med en ny Renault - och när jag strax efteråt köpte årsmodellen efter den första drabbades jag av samma stolsproblem ännu en gång.
I båda fallen fick jag stolarna omstoppade hos en sadelmakare som generalagenten anvisade, och i båda fallen stod garantin för kostnaderna.
Kanske värt att testa Hyundai på den punkten?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
Hej och mycket välkommen till Forumet, Gunnar51! :D :D
Undrar om det inte kan vara så att en nersutten sits går på garantin?
Den skall naturligtvis inte vara obekväm efter så kort tid...
Stolarna tycker jag annars hör till de bekvämaste jag suttit i - och då hade vi ändå M-B i många år!
Hör med din verkstad, om det går att få den utbytt! Garantin på Hyundai brukar funka alldeles förträffligt! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Tackar, BengtB och Skäreläjan!

BengtB, skönt att det finns andra som råkat ut för liknande! Jag tror det är ovanligt - dagens bilar är överlag väldigt bra, inklusive stolarna.

Och ja, jag ska kontakta återförsäljaren där jag köpte bilen. Nu vet jag ju också, tack vare BengtB, dels att det finns andra som fått åtgärdat på garantin och att det är fullt möjligt att stoppa om stolen.

Skäreläjan, tack för välkommen! Och jag ska snoka runt i andra delar av forumet.

Återkommer om hur det gick med stolen.

:)

7
Jag föreslår också att du utnyttjar din 5-åriga nybilsgaranti och kontaktar handlaren. Där kan du också själv jämföra hur förarstolen känns i ngn av demobilarna och få en uppfattning om det är ngt udda med din stol. Lycka till och berätta för oss hur det går!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Hej igen,
besökte Holmgrens där jag köpt bilen. De lät en mekaniker undersöka stolen. Det visade sig att den var mjukare än demobilarnas, men det fanns en 2008:a med lika mjuk stol som min (dock ej lika obekväm för mig, "gropen" var inte lika uttalad). Förklaringen till detta fenomen sades vara att en del bilar monteras i Korea, andra i Tjeckien - och då kan det skilja mellan bilarna. Någon som hört talas om detta?

Nåväl, diskussionen slutade med att de ska ta hem ny stoppning till förarstolen och sätta i den, på garantin. Bra hanterat av Holmgrens.

Själv tänker jag nog, att om jag provkör en demobil så har jag all rätt att förvänta mig att en begagnad bil av samma årsmodell också har samma egenskaper - naturligtvis förutsatt att inte utrustningspaketen är olika och innehåller helt olika stolar, typ "sportstol" respektive "standardstol". Detta gäller åt båda hållen - är demobilens stol mjuk, förväntar jag mig en mjuk stol i begbilen, är demobilens stol fast, förväntar jag mig en fast stol i begbilen.

Ska bli spännande att provsitta efter omstoppningen, återkommer då. :)

9
Gunnar51 skrev:Hej igen,
besökte Holmgrens där jag köpt bilen. De lät en mekaniker undersöka stolen. Det visade sig att den var mjukare än demobilarnas, men det fanns en 2008:a med lika mjuk stol som min (dock ej lika obekväm för mig, "gropen" var inte lika uttalad). Förklaringen till detta fenomen sades vara att en del bilar monteras i Korea, andra i Tjeckien - och då kan det skilja mellan bilarna. Någon som hört talas om detta?

Nåväl, diskussionen slutade med att de ska ta hem ny stoppning till förarstolen och sätta i den, på garantin. Bra hanterat av Holmgrens.

Själv tänker jag nog, att om jag provkör en demobil så har jag all rätt att förvänta mig att en begagnad bil av samma årsmodell också har samma egenskaper - naturligtvis förutsatt att inte utrustningspaketen är olika och innehåller helt olika stolar, typ "sportstol" respektive "standardstol". Detta gäller åt båda hållen - är demobilens stol mjuk, förväntar jag mig en mjuk stol i begbilen, är demobilens stol fast, förväntar jag mig en fast stol i begbilen.

Ska bli spännande att provsitta efter omstoppningen, återkommer då. :)

Hyundaierna tillverkas i Malaysia, Korea, Tjeckien och Turkiet. Tror säkert nått ställe lagt ner och nått nytt dykt upp. Men det är dom jag känner till iaf =)

Så ja, jag tror det kan skilja mellan Korea och Tjeckien.
Dom har säkert bytt leverantör av stoppningar, olika paket till bilarna m.m

10
Hej Tiffster, tack för info.
Låter ju troligt att det kan skilja, de använder förmodligen olika underleverantörer i de olika världsdelarna.
Prognosen är att de ska ha fått hem ny stoppning V8. Återkommer som sagt när jag har provsuttit. :D

11
Hej igen, alla
Inte till vecka 8, men till slut så fick de hem ny stoppning till min förarstol. Och det blev skillnad! Den här dynan är avgjort fastare och nu sitter jag OK. Så - lyckligt slut på detta ytterst ovanliga ärende och jag måste säga att Holmgrens har hanterat det bra.
:D